انتها فراوری کور صنایع دستی؟

به گزارش مهسان بلاگ، بازار فراوری و مصرف صنایع دستی هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا دچار تحول شد. به گزارش دنیای اقتصاد در بازار مصنوعات هنری ایران تقاضای خرید و مصرف به دو شکل افزایش یافته است. همزمان در حوزه فراوری نیز عرضه کور صنایع دستی - فراوری بدون توجه به ذائقه بازار- روبه سرانجام است؛ به طوری که متولی صنایع دستی از حضور تیم های طراح، نقاش، گرافیست و بازاریاب در چرخه فراوری و عرضه این گروه از مصنوعات خبر می دهد.

انتها فراوری کور صنایع دستی؟

تحقیقات جهانی اقتصاد نشان می دهد: به تازگی جوانان بعضی از محصولات صنایع دستی را جایگزین بعضی کالا های مصرفی مشابه با برند خارجی نموده اند و در میان آنها استفاده از این کالا ها را نوعی حسن می دانند. علاوه بر جوانان در رستوران ها و مراکز عمومی نیز شاهد استفاده از ظروف و وسایل تزئینی سنتی نیز خواهید بود که شاید یکی از دلایل اصلی آن اعمال تحریم ها به کشور بوده که از ورود کالاهایی با برند های سایر کشور ها جلوگیری نموده یا اینکه به علت افزایش قیمت دلار و خروج این کالا ها از سبد کالا های ضروری و تخصیص دلار غیر دولتی موجب شده قیمت تمام شده این کالا ها افزایش یابد و به دلیل افزایش قیمت و ناهمخوانی آن با درآمد ها؛ افراد به سمت استفاده از کالا ها و وسایل سنتی جذب شده اند.

به گزارش جهانی اقتصاد دلایل دیگری نیز موجب افزایش فروش و استقبال مردم از صنایع دستی شده است که در این گزارش و طبق مصاحبه هایی که با کارشناسان این حوزه شده است؛ علاوه بر اعلام آنها نقاط ضعف موجود در این صنعت را نیز مورد آنالیز قرار خواهد داد، همچنین راه چاره هایی جهت افزایش فروش این محصولات نیز ارائه خواهد نمود.

حسین خواجه بیدختی مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همین دلیل گفت: یکی از دلایلی که موجب افزایش تقاضا به صنایع دستی کشور شده علاوه بر قیمت بالای کالا های لوکس، تغییر نگاه فراورینمایندگان به این حوزه است که بخشی از آن به علت ورود افراد تحصیل نموده (مرتبط و غیرمرتبط) همچون نقاش، گرافیست، طراح صنعتی و... است زیرا این افراد نگاه متفاوتی به صنعت صنایع دستی داشته اند که موجب فراوری کالا هایی متفاوت و افزایش فروش این وسایل شده است.

همین اتفاق از فراوری کور و بدون توجه به سلیقه و احتیاج مشتری که در سال های گذشته رخ میداد جلوگیری نموده است. وی اضافه نمود: در حال حاضر تنوع صنایع دستی در 170 رشته منسجم شده و هنرمندان فعال در آن به خلق اثر های هنری آنتیک به همراه کیفیت بالا و ظاهر متفاوت پرداخته اند که هواداران بیشماری را به خود اختصاص داده؛ زیرا محصولاتی به سبک چند دهه گذشته با ذائقه گذشتگان برای تامین احتیاج روحی و روانی افراد امروزی کافی نیست.

در چند سال گذشته فراورینمایندگان برخلاف آثار باستانی و صنایع دستی به جا مانده از نیاکان ما فراوری صنایع دستی با رنگ های تند و ناموزون را شروع نموده اند تا مشتری بیشتری جذب نمایند و علت آن برداشت سطحی از سنت، سلیقه ای رفتار کردن فراورینمایندگان و استفاده از افراد کم مهارت در بخش فراوری این کالا ها بوده است. وی توضیح داد: از دهه 70 و با آموزش هایی که در سطح دانشگاه های هنری صورت گرفت نگاه اشتباه به این صنعت تصحیح شد که در کنار دانشگاه ها کلاس های آموزشی در آکادمی های خصوصی نیز شکل گرفته و فعالیت کردند که همین کار ها تعداد این افراد را گسترش داد. وی بیان کرد: یکی از نقطه ضعف های حوزه صنایع دستی نبود آمار دقیق از میزان فراوری، صادرات و شاغلان این حوزه است، زیرا بسیاری از فعالان این حوزه در سامانه مربوطه ثبت نام نمی نمایند و تنها زمانی که قصد دریافت تسهیلات و پرداخت نکردن مالیات را دارند به وزارتخانه مراجعه می نمایند.

بیدختی در مورد میزان صادرات محصولات صنایع دستی به جهانی اقتصاد بیان کرد: سال گذشته از مبادی قانونی و طبق اعلام گمرک 250 میلیون دلار صادرات داشته ایم و حدس می زنیم که به همین میزان نیز توریست ها به شکل چمدانی صنایع دستی را از کشور برای سوغاتی به خارج برده اند. بنابراین میزان صادرات را می توان حدود 500 میلیون دلار تخمین زد. حسین بختیاری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان در گفت وگو با جهانی اقتصاد بیان کرد: در همه سال های گذشته که نسل های جدید از صنایع دستی فاصله گرفته بود، اما در حال حاضر این فاصله در حال کم شدن است و علت اصلی استقبال این روز های جوانان برگشت به خود و هویت و اصالت خود است با توجه اینکه امروزه صنایع دستی فراوری شده کمی از حالت قدیمی خود خارج شده اند برای مشتریان کاربردی تر نیز هستند و هنرمندان و فراورینمایندگان بجای در نظر دریافت تخیل و علایق خود به دنبال ذائقه و احتیاج مخاطب می روند و به طراحی محصولات می پردازند.

وی اضافه نمود: در فراوری صنایع دستی رشد قابل توجهی داشته ایم و این یک خبر خوشایند است؛ زیرا توسعه و ارتقا صنایع دستی موجب ایجاد اشتغال می گردد که این امر با همفکری و همگرایی بین هنرمندان صنایع دستی و مصرف نمایندگان ایجاد شده است. بختیاری گفت: تحریم به رغم تمامی مسائلی که ایجاد کرد اما برای حوزه صنایع دستی اثرات مثبتی به همراه داشته است؛ به طوری که با وجود گرانی مواد اولیه که افزایش قیمت تمام شده را به همراه داشت، اما به علت خستگی مردم از زندگی ماشینی میزان فروش صنایع دستی در کشور افزایش یافته است. بختیاری تاکید نمود: با وجود تبلیغات کمی که در این حوزه وجود دارد، اما شناخت مردم از این محصولات افزایش قابل توجهی داشته است. ناصر رضایی رئیس پژوهشکده گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این باره به جهانی اقتصاد گفت: فراوری صنایع دستی به صورت انبوه صورت نمی گیرد؛ بلکه فراوری آن انفرادی و تکی است که همین امر موجب زمان بر بودن فراوری این محصولات می گردد و به علت محدود بودن تعداد آنها قیمت بالایی نیز دارند که با درآمد مردم همخوانی ندارد و باید جهت افزایش فروش سطح درآمد خانوارها را به سطح مصرف این محصولات نزدیک کنیم.

وی در مورد مسائل این حوزه بیان کرد: دلایل اصلی استقبال کم مردم از محصولات صنایع دستی بی اطلاعی از مراکز عرضه، عدم شناخت مشتریان از کیفیت، اطلاع نداشتن از قیمت و کمبود تبلیغات است که علاوه بر آن با وجود اینکه پرتنوع ترین کشور از نظر صنایع دستی هستیم، اما فرهنگ سازی لازم برای تزیین منازل با این محصولات صورت نگرفته است. رضایی توضیح داد: امروزه فراوری صنایع دستی اصلا کورکورانه نیست و در تمام جهان صنایع دستی مطابق با احتیاج های بشر است؛ زیرا اجداد ما به دنبال تهیه وسایلی با ابزار موجود می رفتند.

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: دنیای سفر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21488

به "انتها فراوری کور صنایع دستی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها فراوری کور صنایع دستی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید