زمانی که یکی از وعده های غذایی را نادیده می گیرید، چه اتفاقی در بدن می افتد؟

به گزارش مهسان بلاگ، اگرچه عکس العمل بدن نسبت به نادیده گرفتن یک وعده غذایی به عواملی همانند سن، اندازه سلامت عمومی و رژیم غذایی بستگی دارد؛ اما نادیده گرفتن یک وعده غذایی و عدم مصرف غذا در یک وعده یک سری فرآیندهای فیزیکی را تحریک خواهد نمود که گاهی مثبت و گاهی منفی هستند.

زمانی که یکی از وعده های غذایی را نادیده می گیرید، چه اتفاقی در بدن می افتد؟

1. نادیده گرفتن یک وعده غذایی ممکن است باعث کاهش وزن شما شود؛ اما به یک شرط.

برخلاف تمام چیزهایی که در خصوص کالری های مصرفی و کالری های سوزانده شده می دانید، ارتباط میان نادیده گرفتن وعده غذایی و کاهش وزن کمی پیچیده است. طبق بعضی تحقیقات که در دانشگاه استان اوهایو صورت گرفته ، با نادیده گرفتن یک وعده غذایی در کوتاه مدت وزن اضافی را از دست می دهید؛ اما در نهایت چربی های دور شکم به سراغتان خواهند آمد. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند وزنی که از دست می دهید به علت کاهش ماهیچه ها اتفاق می افتد، نه چربی هایی که باید از بین بفرایند.

2. با نادیده گرفتن یک وعده غذایی، التهاب ها تسکین می یابند.

از آرتروز گرفته تا سرطان و بیماری های قلبی، بسیاری از بیماری های جدی به علت آسیب ناشی از التهاب های مزمن ایجاد می شوند. ظاهراً اگر مدتی روزه بگیرید، فرایند بازسازی سلول ها تحریک می شود. اگرچه روزه داری به شکل ها و ابعاد مختلفی صورت می گیرد، اما کاهش التهاب ها ممکن است تنها پس از نادیده گرفتن یک وعده غذایی شروع شود.

3. ممکن است دچار کمبود مواد مغذی شوید.

اگرچه گاهی نادیده گرفتن وعده های غذایی مفید واقع می شود؛ اما بهره مندی از مزایای این فرایند به برنامه ریزی دقیقی احتیاج دارد. در غیر این صورت احتمال ابتلا به کمبود مواد مغذی که با خستگی، عملکرد ضعیف فکر و بیماری های دیگر ارتباط دارد، افزایش می یابد. اگر می خواهید روزه بگیرید، بهتر است با یک متخصص تغذیه یا افراد متخصص دیگر مشورت کنید تا مطمئن شوید به میزان کافی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری را در وعده های غذایی خود دارید.

4. احتمال ابتلا به بعضی بیماری ها افزایش می یابد.

اگر هر روز بدون صبحانه روز خود را شروع می کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. طبق یک تحقیق، زنانی که صبحانه نمی خورند، 20 درصد بیشتر محتمل است دچار دیابت نوع 2 شوند. طبق یک تحقیق دیگر، مردانی که معمولاً صبحانه نمی خورند، بیشتر دچار بیماری های قلبی می شوند. بدن بایستی به صورت مرتب تغذیه شود تا بتواند سطح لیپیدهای خونی مانند کلسترول، هورمون هایی مانند انسولین و فشارخون عادی را حفظ کند. در کل شب زمانی که خواب هستیم، در واقع روزه ایم. در نتیجه اگر صبح ها صبحانه نخوریم، به بدن فشار وارد می شود و با گذشت زمان منجر به بروز مقاومت نسبت به انسولین، دیابت نوع 2 و مسائل فشارخون می شود.

5. احتمال جایگزینی وعده غذایی با یک ماده غذایی کم ارزش افزایش می یابد.

طبق گفته محققان دانشگاه کورنل (Cornell )، افرادی که وعده های غذایی را نادیده می گیرند، 31 درصد بیشتر محتمل است مواد غذایی کم ارزش مصرف نمایند. بعلاوه افرادی که بین ساعات اوج گرسنگی یعنی 4 الی 7 بعدازظهر خرید می نمایند، بیشتر مواد غذایی پرکالری می خرند.

6. ممکن است با نادیده گرفتن وعده غذایی، در حین ورزش چربی بیشتری بسوزانید.

طبق یک تحقیق در سال 2013، افرادی که صبح ها ورزش می نمایند، با معده خالی 20 درصد بیشتر چربی می سوزانند. نحوه عکس العمل بدن نسبت به نادیده گرفتن یک وعده غذایی به سایر مواد غذایی که در وعده های دیگر می خورید و شدت ورزش بستگی دارد.

7. ممکن است در نهایت عادت ورزش کردن را کنار بگذارید.

اگرچه ورزش صبحگاهی با معده خالی مزایایی به همراه دارد؛ اما این معادله ممکن است در طول روز به هم بخورد. اگر سطح پایین شکر خون و الزام کار فیزیکی و مسئولیت های دیگر خود را با یکدیگر ترکیب کنید، احتمالاً ورزش کردن به صورت ناشتا دیگر ممکن نخواهد بود.

8. ممکن است بیمار شوید.

پس از ورزش روزانه، افزایش ناگهانی کورتیزول باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود. اگر پس از ورزش کربوهیدرات مصرف کنید، از بروز این حالت جلوگیری می شود. هر قدر مدت بیشتری گرسنه بمانید، احتمال بروز سردرد، خستگی، گرسنگی بیش ازمیزان و حتی عفونت افزایش می یابد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109176

به "زمانی که یکی از وعده های غذایی را نادیده می گیرید، چه اتفاقی در بدن می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمانی که یکی از وعده های غذایی را نادیده می گیرید، چه اتفاقی در بدن می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید