رضایی: دولت باید بتواند قیمت زمین را تعدیل کند ، عنایتی: سیاست فروش زمین اقساطی، راه حل کاهش قیمت

به گزارش مهسان بلاگ، متوسط قیمت زمین های کشور درحالی افزایش 148.6 درصدی را تجربه نموده که وضع مالیات های تنظیمی و اجرای سیاست فروش اقساطی زمین، می تواند بحران مربوط به قیمت زمین را تا حد زیادی بهبود بخشد.

رضایی: دولت باید بتواند قیمت زمین را تعدیل کند ، عنایتی: سیاست فروش زمین اقساطی، راه حل کاهش قیمت

گروه مالی خبرنگاران - کیومرث جهانگیری؛ قیمت مسکن در ماه های گذشه مردم ایران را دچار چالش جدی نموده است. به طور کلی متقاضی مسکن، برای خرید یک مترمربع مسکن می بایست هزینۀ زمین، هزینۀ ساخت و هزینه بهرۀ مالکانه را متقبل گردد. در ماه های اخیر روند افزایش سرسام آور قیمت زمین، بازار مسکن را دچار مسائل عدیده ای نموده است. به استناد گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر متربع زمین در کل کشور، به رقم 3 میلیون و 325 هزار تومان در بهار سال 1398 رسیده است. در حقیقت قیمت زمین در بهار 98 نسبت به بهار 97، شاهد افزایش 148.6 درصدی را تجربه نموده است.

در شهر تهران اوضاع بازار زمین وضع اسف بار تری را تحمل می نماید. بنابر گزارشات مرکز آمار، متوسط قیمت هرمتر مربع زمین در پایتخت در حالی رقم 12 میلیون و 440 هزار تومان را نشان می دهد که حداکثر قیمت یک مترمربع زمین در این شهر از 70 میلیون تومان هم گذشته است و قیمت زمین های شهر تهران، در بهار 97 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش نجومی 174 درصدی روبرو شده است. در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی مسکن در کشور، راه چارهی برای مهار افزایش قیمت زمین نداشته باشد، بحران مسکن در کشور بیش از گذشته مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.

تعدیل قیمت زمین ماموریت وزارت راه و شهرسازی

بر همین اساس، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به راه چاره های موجود برای حل مشکل مسکن در کشور، اعلام کرد: متاسفانه قیمت زمین در کشور افزایش سرسام آوری داشته است و دولت باید بتواند قیمت زمین را تعدیل کند. از این رو زمین ها موجود دولت در روستاها، بافت فرسوده و شهر های جدید می تواند در اختیار متقاضیان واقعی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

آلونک 1| نوشداروی نجات مسکن از مرگ

آلونک 2| حفره های خطرناک اقدام ملی مسکن

آلونک 3| پاس گل وزارت راه به دلالان برای چنبره دور مسکن

رضایی کوچی، در بیان عوامل افزایش قیمت زمین، اضافه نمود: متاسفانه دستگاه های دولتی تنها 10 الی 15 درصد از زمین هایی که در اختیار دارند را به منظور ساخت مسکن برای اقشار جامعه هدف، واگذار نموده اند.

دست باز سوادگران، عامل افزایش قیمت زمین

برای اطلاع از شرایط به وجود آمده در بخش زمین، به شهرستان پاکدشت از نواحی اطراف تهران سری زده ایم. به گفته بنگاه های معاملات مسکن در این شهر، متوسط قیمت زمین در این شهرستان در بعضی نواحی که ساخت و ساز زیاد است، از مرز 6 میلیون تومان گذشته است. به دنیال این افزایش قیمت نامتعارف، معاملات مسکن در رکودی سنگین فرو رفته و این رکود در ماه اخیر منجر به کاهش قیمت زمین شده است. یکی از بنگاه دارن شهر پاکدشت در ارتباط با افزایش قیمت در ماه های اخیر، فعالیت سوداگران در بازار مسکن را عامل افزایش قیمت دانست. وی با بیان اینکه بازار مسکن دیگر برای سوداگران جذاب نیست، دلیل کاهش قیمت به وجود آمده را خروج سوداگران از بازار عنوان نموده و گفت: درست است خروج سوداگران منجر به کاهش قیمت زمین شده است، اما وزارت راه باید اقداماتی انجام دهد که دست سفته بازان و دلالان از بازار مسکن قطع گردد.

سیاست فروش زمین اقساطی، راه چاره کاهش قیمت زمین

مقابله با افزایش قیمت زمین در شرایط کنونی، از وظایف اساسی وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود. به همین دلیل محمد عنایتی نجف آبادی، کارشناس عمران، در بیان راه چاره های موجود وزارت راه برای کاهش قیمت زمین، گفت: علاوه بر وضع مالیات های تنظیمی، در صورتیکه زمین های دولتی به طور وسیع در اختیار متقاضیان مسکن قرار بگیرد، قیمت زمین کاهش خواهد یافت. وزارت راه و شهرسازی می تواند در قالب سیاست فروش زمین اقساطی، زمین ها را در اختیار مصرف کننده نهایی واحد مسکونی قرار داده و در جهت کاهش قیمت زمین اقدام کند.

عنایتی، در بیان نحوه اجرای سیاست فروش زمین اقساطی، اضافه نمود: وزارت راه می تواند، با اعطای زمین به مصرف کننده نهایی، هزینه زمین و از طرفی هزینه بهره مالکانه را از روی دوش او بردارد، مصرف کننده نهایی با پرداخت هزینه ساخت، پس از صاحب خانه شدن، نسبت به پرداخت هزینه زمین در اقساط بلند مدت اقدام نموده و بدین ترتیب صاحب خانه می گردد.

این کارشناس عمران، در خاتمه با اشاره، تجربه پیروز سیاست فروش زمین اقساطی، گفت: ای سیاست در طرح مسکن ویژه تهرانسر به کار گرفته شده و تجربه پیروزی از فراوری انبوه مسکن تلقی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 19132

به "رضایی: دولت باید بتواند قیمت زمین را تعدیل کند ، عنایتی: سیاست فروش زمین اقساطی، راه حل کاهش قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضایی: دولت باید بتواند قیمت زمین را تعدیل کند ، عنایتی: سیاست فروش زمین اقساطی، راه حل کاهش قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید