3 میلیون دانش آموز محروم از تبلت و تلفن همراه هوشمند، آموزش سکویی باید وارد ادبیات علمی کشور گردد

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/کرمان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی آموزش های سکویی حرکت کنیم اظهار کرد: سه سال پیش این موضوع را در صحن علنی مجلس اعلام کردیم اما متاسفانه هنوز ادبیات آموزش سکویی در کشور ما مطرح نیست و این موضوع در ادبیات دانشگاهی ما نه تنها جایگاهی ندارد بلکه وارد ادبیات علمی کشور نیز نشده است و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم رد و پای این کار را بیاوریم.

3 میلیون دانش آموز محروم از تبلت و تلفن همراه هوشمند، آموزش سکویی باید وارد ادبیات علمی کشور گردد

پروفسور ممدمهدی زاهدی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به چالش ها و فرصت های برگزاری کلاس های مجازی اظهار کرد: در ابتدای این جلسه باید به مردم ایران و استان کرمان بابت موفقیت طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان و شهر سیرجان تبریک گفت به طوری که در سال های گذشته کسی باورش نمیشد این پروژه عملیاتی شود اما امروز شاهد هستیم که این ابر پروژه با همت جمعی اجرایی شد.

وی در ادامه درباره ورود آموزش های از راه دور به سیستم آموزشی جهان گفت: در جهان از اوایل قرن 18 آموزش های از راه دور به یاری سیستم پستی آغاز شد به طوری که در این سیستم جزوات درسی تهیه و به صورت پستی برای مخاطب ارسال می شد که از اواسط قرن 19 این کار رونق بیشتری پیدا کرد.

زاهدی با بیان اینکه آموزش های از راه دور در ایران به هر دلیلی با تاخیر آغاز شد اضافه نمود: تقریبا از سال 1350 بحث آموزش های از راه دور در کشور مطرح و در ادامه به وسیله دانشگاه پیغام نور فعلی دنبال شد که برای حوزه آموزش و پرورش این نوع آموزش ها از سال 83 تا حدودی استارت زده شد که البته شکل و شمایل این نوع آموزش های از راه دور با نحوه آموزش های امروزی تفاوت دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از اواسط قرن بیستم آموزش های تلویزیونی در جهان آغاز شد اضافه نمود: برای ضرورت آموزش از راه دور دلایل زیادی وجود دارد. به طور مثال در حوزه آموزش و پرورش بعضا بچه هایی را داریم که دارای معلولیت های خاص بوده و امکان رفت و آمد آنها به مدرس مشکل بوده و یا بزرگسالانی داریم که امکان حضور آنها در مدرسه و تحصیل آنها در کنار بچه ها تا حد زیادی سخت است اما باید شرایط تحصیل را برای انها فراهم کرد و یا در مناطق محرومی مدارسی داریم که با تعداد کم دانش اموزان کلاس های درس آنها برگزار می شود که تامین معلم برای این نوع از کلاس های درس بسیار سخت و از سوی دیگر هزینه بر است بنابراین احتیاج است که سمت و سوی آموزش های از راه دور برویم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 2 تا 3 درصد از جمعیت گروه سنی تحصیلی در کشور، از تحصیل بازمانده اند اضافه نمود: مجموعه ای از این عوامل ایجاب می نماید تا بتوانیم سیستمی را طراحی نموده که در آن بتوان کلاس درس، تحصیل و آموزش از راه دور را در آموزش و پرورش برای دانش آموزان فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاهی نیز عوامل متعددی همچون درگیری کاری دانشجویان و کمبود وقت بابت حضور در کلاس های درس ایجاب می نماید به سمت و سوی آموزشی های مجازی برویم اضافه نمود: همه این اتفاقات و عوامل ایجاب می نماید که به سمت آموزش مجازی برویم اما این بدان معنا نیست که آموزش حضوری را کنار بگذاریم و به شدت با این موضوع مخالف هستیم اما باید این نوع آموزش ها به گونه ای باشد که احتیاجهای ما را رفع کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه احتیاجی نیست بعضی از آموزش ها و کلاس ها در دانشگاه ها و مدارس به صورت حضوری باشد اظهار کرد: تاکید ما بر این است که در آموزش و پرورش به ویژه در شش سال اول، کلیه کلاس ها و آموزش ها به صورت حضوری برگزار شود اما می توان در ادامه بعضی از درس ها را به صورت مجازی برگزار کرد.

زاهدی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شرایط آموزش های مجازی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: باید بپذیریم که ارائه آموزش های از راه دور و را حداقل دو قرن از جهان دیرتر آغاز نموده و طبیعی است که در این حوزه تا حدودی عقب باشیم و این موضوع یک واقعیت بوده اما باید به سرعت این عقب یافتگی را جبران کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسلح شدن به آموزش مجازی یک امر ضرورت ناپذیری است اضافه نمود: متاسفانه تا سال گذشته دولتمردان ما باور نداشتند که باید به سمت و سوی آموزش های مجازی و از راه دور برویم و به این مسئله به عنوان یک ضرورت نگاه نمی کردند و همین امر نیز باعث شد در این حوزه اقدام جدی صورت نگیرد اما با شیوع کرونا مسئله فرق کرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور تنها از زمان شیوع ویروس کرونا کار آموزش مجازی را آغاز نموده است و این نوع آموزش تا حدودی در سیستم وزارت آموزش و پرورش نوپا و غریبه است اضافه نمود: بحث آموزش از راه دور در اموزش و پرورش از سال 83 مطرح بود اما این آموزش ها دارای دامنه محدودی بوده و نمی توانست جوابگوی تمامی دانش آموزان باشد بنابراین در این راستا طی یکسال گذشته شبکه ای با عنوان شاد راه اندازی شد تا بتواند به صورت عملی جوابگوی مطالبات دانش اموزان برای ادامه تحصیل باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار داریم سیستم شاد قوی تر عمل کند اظهار کرد: باید بپذیریم که تمامی زیرساختهای لازم سخت افزاری و نرم افزاری این شبکه در کل کشور وجود ندارد. نه شاهد وجود اینترنت پرسرعت در کشور و در تمامی مناطق هستیم و نه اینترنت کم هزینه یا بدون هزینه! و انتظار می رود که سایر وزارتخانه های ذیربط از جمله وزارت ارتباطات نگاه ویژه ای به این مسئله داشته باشد.

زاهدی با اشاره به اینکه پوشش کامل شبکه شاد هم اکنون در کل کشور وجود ندارد اضافه نمود: نقاطی در کشور داریم که سیستم شاد هنوز به آنها وارد نشده است که دلیل عمده آن نیز به مسائل مربوط به اینترنت بر می شود ضمن آنکه باید عنوان نمود که 3 میلیون دانش اموزان در کشور نیز به لحاظ تنگنای اقتصادی، فاقد تبلت و یا گوشی تلفن همراه هوشمند هستند.

وی با اشاره به اینکه می پذیریم شبکه شاد دارای اشکالات زیادی است اما باید بپذیریم کار خوبی در کشور راه افتاده است اضافه نمود: در این راستا باید سایر نهادها همچون وزارت ارتباطات، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و ... نیز به یاری آموزش و پرورش بیایند تا بتوانیم این زیرساخت های لازم برای این نوع از آموزش ها را در کشور و به ویژه برای دانش اموزان مستضعف فراهم کنیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت و گو درباره شرایط آموزش های غیرحضوری نیز گفت: از 10 سال پیش در جهان بحث برنامه ریزی آموزش های سکویی یا اموزش پلت فرمیک آغاز شده است. آموزش سکویی به معنای آموزش از راه دور پیشرفته است که دارای زیرساخت های خاص خودش است به طوری که در این آموزش، فضایی شبیه به یک کلاس درس، آزمایشکاه یا کارگاه، طراحی شده و وقتی دانش آموز و دانشجو در این فضا قرار می گیرد، احساس می نماید در یک کلاس درس واقعی حضور پیدا نموده است.

وی در تشبیه این نوع آموزش ها به کلاس های شبیه سازی و سیمیلاتور برای خلبانان گفت: جهان در این جهت حرکت نموده اما متاسفانه ما هنوز در این جهت گامی بر نداشته ایم و اگر در این حوزه عقب بمانیم مجبور هستیم سال های بعد خیلی از این نرم افزارها و بسترهای آموزش سکویی را از خارج کشور وارد کنیم این در حالی است که از لحاظ منابع انسانی در این زمینه هیچ کمبودی در داخل کشور نداریم.

زاهدی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی آموزش های سکویی حرکت کنیم اظهار کرد: سه سال پیش این موضوع را در صحن علنی مجلس اعلام کردیم اما متاسفانه هنوز ادبیات آموزش سکویی در کشور ما مطرح نیست و این موضوع در ادبیات دانشگاهی ما نه تنها جایگاهی ندارد بلکه وارد ادبیات علمی کشور نیز نشده است و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم رد و پای این کار را بیاوریم.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 67519

به "3 میلیون دانش آموز محروم از تبلت و تلفن همراه هوشمند، آموزش سکویی باید وارد ادبیات علمی کشور گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 میلیون دانش آموز محروم از تبلت و تلفن همراه هوشمند، آموزش سکویی باید وارد ادبیات علمی کشور گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید