24 متری که وِتو بردار نیست

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: پروژه 24 متری اراک دارای مصوبه شورای برنامه ریزی استان و ابلاغ شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و قابل وتو نخواهد بود.

24 متری که وِتو بردار نیست

حمیدرضا نوازنی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به روال تهیه طرح های جامع شهرها، بیان نمود: براساس این روال اداره کل راه و شهرسازی طی عقد قرارداد با مشاور، اقدام به تهیه طرح جامع می نماید و طرح پس از تهیه، در جلسات مختلف آنالیز می گردد و به ترتیب در جلسات کارگروه امور زیربنایی، شورای برنامه ریزی استان آنالیز و تصویب می گردد و برای تصویب و ابلاغ نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارائه می گردد.

وی با بیان اینکه در تمام جلسات آنالیز و تصویب طرح در استان مجموعه مدیریت شهری و اعضای شورای شهر حضور دارند و می توانند نظر بدهند، اما حق وتو ندارند، گفت: طرح جامع برای شخص خاص، شهرداری یا شورای شهر وقت تهیه نمی گردد، بلکه مختص یک شهر است و اینکه مجموعه مدیریتی شهر با طرحی مخالف باشد به این معنا نیست که طرح غیر کارشناسی و غیر ضروری برای شهر است.

نوازنی توضیح داد: بسیاری از پروژه های عمرانی و اقداماتی که امروز در شهر اجرایی می گردد مصوب سال های گذشته است. طرح جامع ماهیت برنامه ریزی دارد و بر مبنای افق و چشم انداز 10 ساله یا بیشتر برای شهر تدوین و تصویب می گردد، در حالی که متوسط عمر کاری شهرداران شهر اراک در طول چند دهه اخیر کمتر از 2 سال و عمر کاری شوراهای اسلامی شهر نیز 4 سال است، پس این مجموعه ها نمی توانند طرح جامع که حداقل برای 10 سال آینده تهیه شده را وتو نمایند یا اجرای یک طرح که در طرح جامع مصوب و ابلاغ شده است را نپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه طرح های شهری بویژه طرح جامع با نظر کارشناسان خبره آنالیز و تهیه می گردد، اضافه نمود: طرح 24 متری که جایگزین 58 متری است در شورای برنامه ریزی استان با 17 رای مثبت و 3 رای مخالف مصوب شده است و امروز نباید مخالفت هایی با آن مطرح گردد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی اظهار کرد: مسلما طرح 24 متری جایگزین واقعی برای 58 متری نخواهد بود چراکه کارکرد و عملکرد 58 متری کارکرد شهری بود، در حالیکه کارکرد 24 متری قطعا یک کارکرد ناحیه ای خواهد بود، اما حداقل اقدام و پروژه ای است که می توان از آن برای تخلیه بخشی از ترافیک مرکز شهر استفاده کرد و طی آنالیز های کارشناسی دقیق، اگر این خیابان 24 متری حتی به 22 متر هم تقلیل یابد، کارکرد لازم را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این خیابان کاملا منطبق بر معابر موجود شهر اراک همچون خیابان نیسانیان، خیابان شکرایی، فجر و ... است، اضافه نمود: اوایل خیابان شکرایی 25 متری است و تعریض جدیدی نسبت به طرح قبلی نخواهند داشت، اما در بعضی از نقاط در راستا این خیابان باید املاکی تملک گردد که سعی شد کمترین تخریب برای شهر رقم بخورد.

نوازنی با اشاره به اینکه بعضی از پروژه های عمرانی در شهرهای کوچک استان بیشتر از پروژه های عمرانی اراک تخریب دارند، اما به دلیل اینکه به طرح باور دارند و می دانند که انتفاعی برای شهر خواهد داشت اجرا می نمایند، گفت: متاسفانه در اراک چنین نیست. مردم اراک فقط ساکنین و اهالی حاضر در این طرح و محدوده نیستند، آیا برای اجرای یک طرح از همه اقشار مردم اراک نظرسنجی می گردد؟ امروز مردم در مرکز شهر باید دقایق بسیاری را در ترافیک منتظر بمانند و آیا تا به امروز علت این اتلاف وقت در ترافیک از مردم پرسیده شده است؟ مسلما علت این ترافیک در اراک همین مخالفت با اجرای پروژه های عمرانی و ترافیکی است.

وی با تاکید بر اینکه خیابان 24 متری برای 10 سال آینده اراک دیده شده است، گفت: در حال حاضر مرکز شهر اراک به لحاظ ترافیکی یک مرکز بحرانی است و قطعا 10 سال آینده این مسائل دوچندان می گردد، باید نگاهی واقع بینانه به موضوعات و مسائل داشت. نمی توان از رودخانه عبور کرد و خیس نشد. این شهر احتیاجمند کار زیربنایی است. تقاطع های غیرهمسطح احداث شده حاصل تصمیمات شوراهای شهر و شهرداری دوره های قبل است که شورای پنجم و شهرداری فعلی آنها را به اتمام رساند، اما تا به امروز پروژه جدیدی در شهر شروع نشده است و فرصتی هم برای شروع پروژه جدید باقی نیست.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی، مشکل فعلی شهر اراک را نگاه های مقطعی و کوتاه مدت به موضوعات دانست و گفت: طرح 24 متری برای کل شهر و آینده اراک دیده شده و قائل به شخص نیست، گفته شده است که شهرداری اراک توان اجرا آنرا ندارد، آیا شهرداری اراک تا این حد کوچک شده است که برای تعداد محدودی تملک املاک هم منابع و توان در اختیار ندارد؟ شهر ساوه نصف اراک است، اما کارهای بسیاری در آن اجرا شده است یا در محلات بیشتر از اراک پروژه های عمرانی انجام می گردد و این مهم نشان می دهد که اجرای هر طرحی به خواست مدیریت وقت بستگی دارد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه 24 متری بیشتر از یک سال زمانبر نخواهد بود، چراکه همه الزامات آن آماده و خیابان ها موجود است و حتی برای منابع آن هم اگر بخواهند آدرس می دهم، اظهار کرد: 43 ملک در گذشته برای اجرای پروژه 58 متری توسط شهرداری اراک و 13 هزار مترمربع زمین در بهترین نقاط شهر و در راستا همین خیابان در دوره های گذشته تملک شده و به سادگی می توان این 1.3 هکتار را خرج همین تملکات کرد، پلاک هایی که در طرح قرار گرفته اند پلاک های فرسوده است و مسلما اگر به یک مالک گفته گردد که این زمین را با یک زمین دیگر در فاصله ای حدود 100 متر معاوضه کند، قطعا قبول می نماید و تنها یک مدیریت می خواهد که به این کار اعتقاد داشته باشد و کار توافقی و تعامل با مردم انجام دهد.

نوازنی با تاکید بر اینکه تکلیف روشن است و به سادگی می توان این پروژه را اجرایی کرد، منابع آن موجود است و موضوع منابع در این بحث اصلا موضوعیت ندارد، توضیح داد: همانطور که برای اجرای پروژه 58 متری زمین داده بودند، طی یک ماه اخیر در انتهای خیابان هپکو نزدیک کوی صادقیه، یک هکتار زمین خالص مسکونی به شهرداری داده شده است که خرج این 24 متری کند. در واقع دو برابر آن چیزی که برای اجرای این خیابان احتیاج است، شهرداری منابع و سرمایه در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه هنوز طرح جامع اراک از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ نشده ولی پس از ابلاغ، لازم الاجرا خواهد بود، گفت: پس از ابلاغ تدوین زمانبندی اجرا با شهرداری است و باید پروژه های خود را اولویت بندی کند، درست است که منابع پروژه 24 متری اراک معین و معین است، اما باید در برنامه بودجه سالانه گنجانده گردد و احتیاجمند یک برنامه ریزی اجرایی داخلی از سوی شهرداری اراک است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی تاکید نمود: این روزها زمان ارائه و تصویب بودجه سالانه شهرداری اراک به شورای شهر برای سال 99 است و می توان به راحتی این پروژه را در برنامه سالانه شهرداری دید. باید از شرایط روزمرگی خارج شد، شهر احتیاجمند اقدامات زیربنایی است و حتی اگر مخالفتی هم با این طرح وجود داشته باشد، در صورت ابلاغ طرح از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، باید آنرا اجرا نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33682

به "24 متری که وِتو بردار نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 متری که وِتو بردار نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید