11 دلیل احساس گرسنگی مداوم

به گزارش مهسان بلاگ، غذا خوردن و تامین سوخت مورد احتیاج بدن سطوح انرژی شما را تقویت می نماید اما اگر با احساس گرسنگی روبرو هستید، گاهی اوقات آن چه به واقع احتیاج دارید نه غذا بلکه خواب بیشتر است.

11 دلیل احساس گرسنگی مداوم

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از کر 2 نوشت: آیا برای شما نیز پیش آمده که بعضی روزها بدون در نظر دریافت این که چقدر غذا می خورید، احساس سیری و رضایت کامل در شما شکل نگرفته باشد؟ چندین محرک برای گرسنگی وجود دارند که از مواردی آشکار مانند غذا خوردن ناکافی تا مواردی پیچیده تر را شامل می شوند.

در ادامه با بعضی دلایل شایع احساس گرسنگی همیشگی بیشتر آشنا می شویم.

خستگی

غذا خوردن و تأمین سوخت مورد احتیاج بدن سطوح انرژی شما را تقویت می نماید. اما اگر با احساس گرسنگی روبرو هستید، گاهی اوقات آنچه به واقع احتیاج دارید نه غذا بلکه خواب بیشتر است. خواب عاملی کلیدی در کنترل هورمون های اشتها یعنی گرلین و لپتین است. خواب کافی به تنظیم گرلین یاری می نماید که هورمون محرک اشتهای انسان است. این به معنای آن است که کمبود خواب می تواند به سطوح بالاتر گرلین منجر شده و گرسنگی و هوس های غذایی مداوم را موجب گردد که شرایط خوبی برای کاهش چربی های اضافه بدن نیست. افزون بر این، کمبود خواب سطوح لپتین را کاهش می دهد که هورمون احساس سیری است.

انجام ورزش بدون تأمین سوخت کافی

گاهی اوقات افراد بدون این که تغییرات لازم در رژیم غذایی خود ایجاد نموده تا سوخت مورد احتیاج انجام ورزش تأمین گردد، شدت تمرینات ورزشی خود را افزایش می دهند. اگرچه مطالعات مختلف نشان داده اند که انجام ورزش برای سرکوب اشتها مفید است اما شواهدی نیز وجود دارند که از افزایش اشتها به واسطه ورزش شدید و بلند مدت حکایت دارند. ورزش شدید می تواند سوخت و ساز بدن شما را تسریع کند، از این رو، در صورت عدم تأمین سوخت مورد احتیاج بدن ممکن است هر چه بیشتر با احساس گرسنگی روبرو شوید. اگر این دلیل احساس گرسنگی شما است، مصرف غذاهای تقویت نماینده سیری مانند میوه ها و سبزی های سرشار از فیبر را مد نظر قرار دهید.

مصرف کم پروتئین، چربی یا فیبر

اگر بدن ترکیبی درست از درشت مغذی ها یعنی پروتئین، چربی و فیبر را دریافت نکند، ممکن است با احساس گرسنگی روبرو شوید. پروتئین در مقایسه با چربی ها و کربوهیدرات ها سیرنماینده ترین درشت مغذی محسوب می گردد. مصرف پروتئین بیشتر سطوح هورمون سیری GLP-1 و پپتید YY (کاهنده اشتها) را افزایش می دهد، در شرایطی که سطوح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش می دهد. به همین ترتیب، غذاهای سرشار از فیبر با فعال کردن گیرنده های نشاسته در معده به کاهش گرسنگی یاری می نمایند. این گیرنده ها سیگنال هایی را به مغز ارسال می نمایند که به مصرف مقدار کافی از غذا اشاره دارند. همچنین، غذاهای سرشار از فیبر در مقایسه با غذاهای کم فیبر، سرعت تخلیه معده را کند می نمایند و به زمان بیشتری برای گوارش احتیاج دارند، از این رو احساس سیری برای مدت طولانی تری حفظ می گردد.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده

افزون بر کمبودهایی که ممکن است در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند، مصرف بیش از حد غذاهایی که احساس سیری را در شما ایجاد نمی نمایند، به ویژه کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند نان ها سفید و پاستا می تواند موجب احساس گرسنگی گردد. از آنجایی که کربوهیدرات های تصفیه شده فاقد فیبر تقویت نماینده سیری هستند، بدن به سرعت آنها را گوارش می نماید. اگر به میزان زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می کنید، این می تواند دلیل احساس گرسنگی مکرر شما باشد. افزون بر این، مصرف فراوان کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون و سپس افت سریع و ناگهانی آن گردد که این شرایط می تواند گرسنگی را تحریک کند.

نوشیدن کالری ها

جایگزینی میان وعده ها یا حتی وعده های غذایی اصلی با اسموتی ها و شیک ها دیر زمانی است که روشی محبوب بین مردم محسوب می گردد. اما اگر در کوشش برای مقابله با احساس گرسنگی خود هستید، بدون در نظر دریافت این که چه میزان کالری مصرف می کنید، این ممکن است بهترین رویکرد برای شما نباشد. غذاهای مایع و جامد در بدن متفاوت از یکدیگر گوارش می شوند. اسموتی ها، شیک ها، نوشابه ها و نوشیدنی های کافئین دار محبوب شما بسیار سریع تر از غذاهای جامد از معده عبور می نمایند، از این رو، نسبت به فردی که غذای جامد مصرف می نماید، سریع تر با احساس گرسنگی روبرو خواهید شد. نوشیدنی ها ممکن است گزینه ای راحت تر برای تهیه بوده و در زمان غذا خوردن صرفه جویی نمایند اما اگر قصد دارید احساس سیری و رضایت کامل را تجربه کنید، بهتر است غذای خود را بجوید.

تشنگی

احساس گرسنگی ممکن است به معنای احتیاج به مصرف یک نوشیدنی باشد. گاهی اوقات، احساس تشنگی می تواند با احساس گرسنگی اشتباه گرفته گردد. اگر همیشه گرسنه هستید، نوشیدن یک یا دو لیوان آب ممکن است به برطرف شدن مشکل یاری کند زیرا در واقع تشنه هستید. در طول روز به میزان فراوان آب بنوشید، تا از مصرف بی مورد غذا پیشگیری گردد. همچنین، با مصرف مواد غذایی آبرسان می توانید احساس تشنگی و گرسنگی را به طور همزمان برطرف کنید.

بعضی داروها

گاهی اوقات افزایش احساس گرسنگی می تواند از عوارض جانبی بعضی داروها باشد. رایج ترین داروهای افزایش دهنده اشتها شامل داروهای ضد روان پریشی، مانند کلوزاپین و الانزاپین، داروهای ضد افسردگی، داروهای تثبیت نماینده خلق و خو، کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد تشنج می شوند. افزون بر این، بعضی داروهای دیابت مانند انسولین و تیازولیدینون ها به واسطه افزایش اشتها و گرسنگی شناخته شده هستند. اگر فکر می کنید احساس گرسنگی دائمی شما با داروهای مصرفی تان در ارتباط است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است جایگزین بهتری برای تأمین احتیاجهای شما وجود داشته باشد.

بعضی بیماری ها

افزایش گرسنگی می تواند نشانه ای از بعضی بیماری ها نیز باشد. گرسنگی مداوم نشانه ای کلاسیک از دیابت است. این شرایط به واسطه سطوح بالای قند خون رخ می دهد و به طور معمول با علائم دیگر مانند تشنگی شدید، کاهش وزن و خستگی همراه است. گرسنگی ممکن است نشانه ای از پرکاری تیروئید، افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی نیز باشد. در صورت روبروه با احساس گرسنگی پایدار برای آنالیز دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

استرس

استرس به عنوان یک محرک گرسنگی چنان شایع است که گاهی اوقات از اصطلاح غذا خوردن استرسی استفاده می کنیم. استرس کوتاه مدت در واقع می تواند موجب از بین رفتن اشتهای فرد گردد زیرا بدن اپینفرین ترشح نموده و وارد حالت جنگ یا گریز می گردد. اما استرس پایدار حتی اگر سطوح آن کم باشد می تواند اثری متضاد ایجاد کند. غدد آدرنال هورمونی به نام کورتیزول ترشح می نمایند و این هورمون اشتها را افزایش می دهد. استرس موجب افزایش گرسنگی برای بعضی غذاهای خاص، به ویژه نمونه های سرشار از چربی و شکر می گردد. این مواد غذایی می توانند به تسکین واکنش استرسی بدن یاری نمایند، اما همچنان بهتر است با از بین بردن عوامل استرس زا سطح استرس بدن خود را کاهش دهید.

غذا خوردن بی فکر

گاهی اوقات غذا خوردن ممکن است ارتباط چندانی با کاهش احساس گرسنگی نداشته باشد. ممکن است بی حوصلگی، وسوسه خوردن غذایی خاص یا حضور در جمع شما را به این کار تحریک نموده باشد. همچنین، ممکن است با هوس های غذایی موقعیتی مانند هوس خوردن پاپ کورن حین تماشای فیلم روبرو شوید یا بسیار سریع غذا خورده و به بدن اجازه ندهید که متوجه برطرف احساس گرسنگی خود گردد. آرام تر غذاخوردن و جویدن خوب هر لقمه غذا به بدن و مغز زمان بیشتری برای ترشح هورمون احساس سیری می دهد و معده پیغام پر شدن خود را برای مغز ارسال می نماید.

محدودیت های غذایی

غذا خوردن ناکافی دلیلی آشکار برای گرسنگی است اما گاهی اوقات ممکن است متوجه نباشید که به میزان کافی سوخت در اختیار بدن خود قرار نمی دهید. به عنوان مثال ممکن است فواصل زمانی بین وعده های غذایی بیش از حد طولانی باشند یا در شروع روز وعده های غذایی کم کالری مصرف کنید. این شرایط می تواند هوس های غذایی جدی، به ویژه برای غذاهای کم ارزش را به همراه داشته باشد. کنار گذاشتن کامل غذاهای حاوی شکر یا نمک نیز ایده خوبی نیست. عامل کلیدی گوش دادن به بدن، دنبال کردن یک روتین غذایی سالم و انتخاب متفکرانه غذاهاست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9826

به "11 دلیل احساس گرسنگی مداوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 دلیل احساس گرسنگی مداوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید