کشاورزی جنوب استان کرمان با تغییر الگوی کشت متحول می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس اتاق کرمان با اشاره به میزان فراوری بعضی محصولات کشاورزی بیش از احتیاج داخل در جنوب استان به ویژه در چهار محصول پیاز، سیب زمینی، گوجه و خیار گفت: با یک تغییر کشت در منطقه تحول جدی ایجاد می گردد و از آسیب هایی که هرساله به کشاورزان وارد می گردد جلوگیری خواهد شد.

کشاورزی جنوب استان کرمان با تغییر الگوی کشت متحول می گردد

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست با دو نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: در جنوب مصرف آب بازدهی مناسب ندارد و سالانه 2.8 میلیارد مترمکعب آب مصرف می گردد که اگر حداقل قیمت آب 2 یورو در نظر گرفته گردد، درمجموع 5.6 میلیارد دلار ارزش آب مصرفی در منطقه خواهد بود و این در حالی است که 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی فراوری می گردد.

او با تأکید بر اینکه باید آب، خاک و کشاورزی منطقه بهره وری بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: در سال های گذشته در رابطه با کشت های جایگزین، یک شرکت اتریشی برای فراوری الیاف ویسکوز در جیرفت و فراوری پالپ برای کاغذ در قلعه گنج مطالعات لازم را انجام داد و حتی در بخش هایی نهال کاشته شده اما به دلیل بروز بعضی مسائل کار متوقف شد که این گونه فعالیت ها باید دوباره پیگیری شوند.

او در ادامه به فراهم کردن شرایطی برای سرمایه گذاری در منطقه تأکید و اعلام کرد: می توان با برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در جنوب استان، سرمایه گذاران را به منطقه دعوت کرد تا از نزدیک فرصت ها و ظرفیت ها را مشاهده نمایند.

رئیس اتاق کرمان انجام چند فعالیت مهم در جنوب را برای توسعه منطقه و استان ضروری دانست و اعلام کرد: راه اندازی راه آهن بم- جیرفت- بندرعباس، تمرکز بر منطقه جازموریان برای انجام فعالیت های مالی، تکمیل شبکه حمل ونقل و توسعه فرودگاه فعلی جیرفت، حمایت از نهادهای توسعه ای منطقه، راه اندازی شرکت مدیریت صادرات و توسعه فرهنگ کار گروهی و تیمی و سرمایه گذاری برای ایجاد لجستیک پارک در منطقه ازجمله این موارد است.

طبیب زاده، عنوان نمود: اتاق کرمان در سه بخش مربوط به صادرات ازجمله استاندارد، گمرک و حمل ونقل اقدامات را انجام و هزینه هایی را پرداخته اما متأسفانه دولت هنوز نتوانسته مجوزی برای راه اندازی مرکز استاندارد در منطقه بگیرد.

او اعلام کرد: اتاق بازار را شناسایی و راهکارهایی برای حضور بهتر در این بازارها ارائه داده، اما در جاهایی به بن بست خورده که باید نمایندگان مجلس حمایت و مسئولان کوشش لازم را برای رفع مسائل صادرات محصولات استان انجام دهند.

رئیس اتاق کرمان گفت: به دلیل وجود مسائل در مرزهای ایران و بعضی مسائل بین المللی، بازارهایی مانند عراق را از دست داده ایم و در حال حاضر محصولات کشورهای اردن و مصر در بازار عراق بسیار ورود نموده که دسترسی دوباره به این بازارها بسیار سخت خواهد بود.

در ادامه این نشست رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جنوب استان گفت: اقتصاد مقاومتی تدبیر درستی برای تغییر و عدم وابستگی بود و اگر کشور توانست در شرایط تحریم سر پا بایستد به دلیل قدرت فراوری کشور در همه حوزه ها بوده است.

عباس جبالبارزی، توضیح داد: اگر فعالیت های مدنظر اتاق به عنوان بسترساز در منطقه انجام و همکاری و درک متقابل وجود داشته باشد، مطمئناً منطقه به خوبی درآمدزا خواهد بود.

او اضافه نمود: اتاق کرمان تا به امروز 4 هزار ساعت در جنوب دوره آموزشی رایگان برای بازرگانان و فعالان مالی برگزار نموده تا بتواند به توسعه منطقه یاری کند.

او ادامه داد: پایانه صادراتی جیرفت یک سال پیش به طور کامل تعطیل بوده که با پیگیری های بسیار، شریک سرمایه گذار جذب و تا اردیبهشت ماه سال آینده این پایانه راه اندازی می گردد.

جبالبارزی اعلام کرد: برای اینکه این پایانه بتواند کار انجام دهد باید تسهیلات سرمایه در گردش بلندمدت و پایدار برای خرید، سورتینگ و صادرات محصولات داده تا اعتماد مردم جلب گردد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان اضافه نمود: مسائل فعالان مالی منطقه به ویژه در راه اندازی مرکز لجستیک بار و توسعه گلخانه ها نیز در چند ماه اخیر پیگیری و رفع شده است.

او سه احتیاج صادراتی منطقه را فعالیت دفاتر استاندارد، گمرک و شرکت های حمل ونقل عنوان و اعلام کرد: در حوزه استاندار اتاق کرمان دفتر استاندارد و آزمایشگاه مربوطه را در جنوب راه اندازی نموده که در سال 98 از چهار هزار و 286 تن محصول 177 نمونه برداشته شده و برای 153 نمونه گواهی استاندارد صادر شده و همچنین در امسال تا به امروز از 8 هزار و 446 تن محصول 363 مورد نمونه برداری شده که 313 نمونه تأیید شده که اگر این دفتر نبود فعالان مالی باید برای دریافت گواهینامه استاندارد به بم و کرمان مراجعه می کردند.

جبالبارزی ادامه داد: درخواست یاری از دو شرکت بین المللی حمل ونقل برای حمل بار به ویژه در پیک بار به جنوب استان مطرح و قول همکاری داده شده است و همچنین از یک سال گذشته تا به امروز به دنبال جذب کامیون خارجی بوده ایم که به تازگی مجوز ورود کامیون خارجی به کشور و منطقه برای انتقال بار دریافت شده است.

او اظهار کرد: اگر محصولات کشاورزی مازاد منطقه و احتیاج کشور صادر گردد مقدار زیادی ارز وارد کشور می گردد و کشاورزان متضرر نخواهند شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در ادامه این نشست ظرفیت اتاق های بازرگانی را بسیار زیاد عنوان نمود و گفت: امیدواریم با یاری اتاق کرمان طرح مطالعاتی کارشناسی شده را تدوین و بازار فروش محصولات را شناسایی کرد تا قبل از فراوری به بازار محصولات پرداخته گردد.

ذبیح الله اعظمی، اضافه نمود: بازار فروش محصولات خرما متوقف شده که امیدواریم بتوان تا دیر نشده چاره ای اندیشید و اتاق در این زمینه ورود و یاری کند.

منصور شکرالهی، نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس نیز در این نشست کرمان را استانی با ظرفیت های فراوان عنوان و اظهار کرد: وجود مسائل در هر نقطه به نام استان تمام می گردد که امیدواریم برای رفع مسائل در منطقه جنوب بیش از گذشته کوشش گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 76436

به "کشاورزی جنوب استان کرمان با تغییر الگوی کشت متحول می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی جنوب استان کرمان با تغییر الگوی کشت متحول می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید