کارشناس سازمان ملل: تحریم های ضد ایرانی آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس حقوق بشری سازمان ملل متحد گفت که توسل به تحریم های مالی با اهداف سیاسی، نقض حقوق بشر و معیارهای بین المللی است .

کارشناس سازمان ملل: تحریم های ضد ایرانی آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک گزارشگر مستقل که منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است از اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم های یکجانبه علیه کوبا، ونزوئلا و ایران ابراز نگرانی و تصریح نموده استفاده از تحریم های اقتصادی برای مقاصد سیاسی نقض حقوق بشر است.

به نوشته وبگاه سازمان ملل متحد ادریس جزایری، گزارشگر ویژه حقوق بشر که آنالیز تبعات منفی تحریم ها در حیطه وظایف او است گفت: تغییر نظام به وسیله آن دسته از اقدام های اقتصادی که به طور محتمل منجر به نقض حقوق اساسی بشر می گردد هرگز جزو رویه های پذیرفته شده در روابط بین الملل نیست.

ادریس جزایری که اهل الجزایر است و از سال 2015 به سمت اولین گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه آنالیز اثرات منفی اقدامات یکجانبه منصوب شده، با اشاره به نگرانی خود از تاثیر منفی تحریم ها بر مردم، گفت: نگرانی های واقعی و اختلاف های جدی سیاسی میان دولت ها نباید با تشدید بلایای اقتصادی و انسانی که موجب گرفتاری و گروگان گرفته شدن مردم عادی می گردد، برطرف گردد.

ادریس جزایری

ادریس جزایری با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت که عدم صدور معافیت از تحریم های نفتی برای خریداران نفت ایران علی رغم اعتراض ترکیه از متحدان ناتو و دیگر کشورها وی را نگران کرد.

وی اضافه کرد: استفاده فراسرزمینی از تحریم های یک جانبه آشکارا خلاف قوانین بین المللی است و عمیقا نگران این مسئله هستم که یک کشور چگونه می تواند از سلطه خود در نظام اقتصادی بین الملل استفاده می نماید تا نه فقط به مردم ایران که به تعهداتشان در توافق هسته ای پایبند مانده اند بلکه به تمامی طرف های معامله کننده با آنها لطمه بزند.

وزارت خارجه آمریکا نوامبر(آبان) گذشته، معافیت های 180 روزه ای را به هشت کشور خریدار نفت و میعانات ایران شامل ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، تایوان، یونان، ژاپن، چین و هند ارائه نموده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند و این مهلت دوم مه 2019 انتها یافت.

دولت آمریکا بامداد شنبه 14 اردیبهشت بر خلاف مفاد توافق هسته ای، بخش تازه ای از همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران را نیز مشمول تحریم قرار داد.

بر اساس بیانیه ای که در وبگاه وزارت خارجه آمریکا نهاده شد، مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور مدعی شد که این تصمیم با هدف محروم سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته ای اتخاذ شده است.

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی ها در اجرای آن و کوشش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را شروع کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کارشکنی ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته ای خارج خواهد نمود.

ترامپ انتها سه شنبه 8 می (18 اردیبهشت ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران پس از دوره های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9079

به "کارشناس سازمان ملل: تحریم های ضد ایرانی آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس سازمان ملل: تحریم های ضد ایرانی آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید