چرا عربستان سعودی خرید تسلیحاتی خود را از امریکا کاهش می دهد؟

به گزارش مهسان بلاگ، عربستان سعودی برای کاهش خرید تسلیحاتی از امریکا برنامه ریزی نموده است. این کشور پادشاهی استراتژی رو به درون را برای توسعه صنایع دفاعی خود با یاری شرکای خارجی شروع نموده است.

چرا عربستان سعودی خرید تسلیحاتی خود را از امریکا کاهش می دهد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از آسیا تایمز؛ در ماه جاری، اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی از استراتژی سرمایه انسانی صنایع نظامی رونمایی کرد طرحی که هدف آن ایجاد سرمایه انسانی آن کشور برای تحقیق و توسعه بخش دفاعی و سوق یافتن به سمت خوداتکایی دفاعی بیش تر است.

این استراتژی دارای شش هدف اصلی است: توانمندسازی بخش دفاعی عربستان سعودی به وسیله حمایت از سیاست ها و مقررات، ارتقای سطح حرفه ای، مهارت ها و پیشرفت در امر توسعه سرمایه انسانی در حوزه دفاعی، توانمند سازی تحقیقات و نوآوری دفاعی، کسب اطمینان از در دسترس بودن سرمایه انسانی مورد احتیاج و پایدار، توسعه قابلیت های دیجیتال، مشارکت ذینفعان در برنامه ریزی و آموزش و تامین بودجه.

هدف این استراتژی توسعه برنامه های آموزشی، سیاستگذاری، هدایت و مشاوره با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی و توانمندسازی بخش تحقیقاتی است. اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی توافق نامه ای را با وزارت سرمایه گذاری و دانشگاه کرانفیلد بریتانیا امضا نموده است.

اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی هم چنین یادداشت تفاهمی با سازنده تجهیزات دفاعی ایتالیایی لئوناردو برای ایجاد و توسعه فرصت های سرمایه گذاری در آموزش صنایع نظامی تخصصی امضا نموده است. این استراتژی راهبرد هایی را برای افزایش انتقال فناوری، توسعه و استقرار صنایع دفاعی محلی و افزایش انتقال فراوری ارائه می نماید. هم چنین، این استراتژی شامل ابتکارات اولویت دار مانند توسعه برنامه های فنی، ارائه بورسیه های تحصیلی مرتبط با حوزه دفاعی، توسعه رشته های مرتبط با دفاع در سطح دانشگاهی، معرفی برنامه های آموزشی طولانی و کوتاه مدت و توانمندسازی زنان در بخش دفاعی است.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین هزینه نمایندگان دفاعی در دنیا است و ششمین بودجه دفاعی بزرگ را در سال 2020 میلادی به خود اختصاص داد که 2.9 درصد از هزینه های نظامی دنیای و 8.4 درصد از فراوری ناخالص داخلی آن کشور را شامل می گردد. در سال 2022 میلادی، دولت عربستان سعودی کاهش 10 درصدی بودجه دفاعی خود را گفت و این مقدار را از 190 میلیارد ریال در سال گذشته به 171 میلیارد ریال (46 میلیارد دلار) رساند. تحلیلگران کوشش های عربستان سعودی برای بومی سازی فراوریات دفاعی و نزدیک به منقضی شدن اعتبار چندین قرارداد دفاعی را علت کاهش بودجه دفاعی آن کشور ذکر می نمایند. با این وجود، کاهش عایدی های نفتی و سیاست های امنیتی نامشخص ایالات متحده در خاورمیانه ممکن است بر کوشش عربستان سعودی برای ایجاد صنعت دفاعی خود تاثیرگذار بوده باشد.

از دید منتقدان خرید تسلیحات مورد احتیاج عربستان سعودی از ایالات متحده با انگیزه های سیاسی بوده و آن کشور تسلیحات گران قیمت و پیشرفته ترین سامانه های امریکایی را بدون توجه به احتیاج های استراتژیک خود خریداری نموده است.

عربستان سعودی در حال حاضر بنیان های یک صنعت دفاعی بومی را با شرکت های دولتی مانند شرکت صنایع نظامی (MIC)، شرکت الکترونیک پیشرفته (AEC)، شرکت هواپیماسازی السلام و شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی (SAMI) پایه گذاری نموده است.

چالش اصلی در حال حاضر برای صنعت دفاعی عربستان سعودی این است که آیا می تواند شرکای خارجی را برای یاری به ایجاد ظرفیت های محلی، توسعه و هماهنگ کردن زیرساخت های پشتیبانی و آموزش مجموعه ای از سرمایه انسانی بسیار ماهر متقاعد کند یا خیر.

منبع: فرارو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 107523

به "چرا عربستان سعودی خرید تسلیحاتی خود را از امریکا کاهش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عربستان سعودی خرید تسلیحاتی خود را از امریکا کاهش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید