پروژه بزک آبنبات فرانسوی کلیـد خـورد

به گزارش مهسان بلاگ، پیشنهاد تازه فرانسه برای پادرمیانی در مناقشات برجام چند روزی است که محافل دیپلماتیک و رسانه ای را حسابی به خود مشغول نموده است. پیشنهادی که المانیتور برای اولین بار آن را رسانه ای کرد و از جزئیاتش پرده برداشت.

پروژه بزک آبنبات فرانسوی کلیـد خـورد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، پیشنهاد تازه فرانسه برای پادرمیانی در مناقشات برجام چند روزی است که محافل دیپلماتیک و رسانه ای را حسابی به خود مشغول نموده است. پیشنهادی که المانیتور برای اولین بار آن را رسانه ای کرد و از جزئیاتش پرده برداشت. سه شنبه هفته پیش، حسن روحانی و امانوئل مکرون برای چندمین بار درباره سرنوشت توافق هسته ای و راه حل اروپا برای اقناع ایران به توقف فرآیند کاهش تعهدات خود در برجام، تلفنی با هم گفت وگو کردند.

المانیتور در گزارشی در این باره به نقل از دو دیپلمات اروپایی اطلاع داد مکرون در تماس روز هشتم مرداد با روحانی، او را برای شرکت در نشست سران گروه 7 دعوت نموده است. به نوشته المانیتور، مکرون در این گفت وگوی تلفنی پیشنهاد دیگری هم داشته تا شاید ایران را برای برداشتن گام سوم کاهش تعهداتش مردد کند. پیشنهادی که عبارت است از گشایش یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران. اعتباری که ‬فرانسوا‭ ‬نیکولاند، سفیر‭ ‬پیشین‭ ‬فرانسه‭ ‬در‭ ‬تهران آن را نخستین گام اروپایی ها برای اجرایی کردن اینستکس می خواند و احتمالا قرار است به عنوان منبع مالی جهت تامین احتیاجهای اساسی ایران به سازو کار مالی اروپا تزریق گردد.

این خبر البته چندی بعد از سوی المیادین تکمیل شد. این رسانه در ادامه به نقل از ‬منابع‭ ‬فرانسوی‭ ‬مطلع‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ باره نوشت: 5 میلیارد دلار از 15 میلیارد دلاری که قرار است در قالب اینستکس تعریف گردد متعلق به فرانسه بوده و قرار است 10 میلیارد دیگر را دیگر اعضای برجام (آلمان، روسیه، چین و بریتانیا) در اختیار این سازو کار مالی تببین شده قرار دهند. هر چه هست به نظر می رسد تغییر رویکرد ایران در روبروه با برجام کار خودش را نموده و اروپایی ها را برای متوقف کردن ایران در این راستا سخت به تکاپو انداخته است. تغییر رویکردی که ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام آن را اعلام و البته آن را اعمال کرد و با کنار گذاشتن محدودیت ها درباره سقف انباشت آب سنگین و اورانیوم 3.5 درصد، نخستین گام را در راستا کاهش تعهدات هسته ای خود در برجام برداشت.

جدیت ایران در ادامه این راستا و اعلام قطعی شدن گام دوم در سرانجام ضرب الاجل 60 روزه باعث شد چشم آبی ها ماست هایشان را کیسه نمایند و فرانسه را برای متوقف کردن ایران پیش قدم سازند. این گونه شد که تنها ساعاتی مانده به اعلام جزئیات گام دوم، امانوئل مکرون پای تلفن نشست و در گفت وگو با رئیس جمهور ایران فرصتی 9 روزه را برای رایزنی و چاره جویی درخواست کرد.

فرصت 9 روزه موردنظر حالا یک ماهی است که به درازا کشیده و این یعنی نیمی از مهلت 60 روزه دوم بدون رسیدن به نتیجه ای قابل اتکا سپری شده. زمان به سرعت به سود ایران و به ضرر اروپا در حال سپری شدن است و احتمالا مکرون به همین واسطه سر کیسه را شل نموده و پیشنهاد 15 میلیارد دلاری را روی میز گذاشته است؛ پیشنهادی که اگرچه هنوز مقامات در تهران صراحتا آن را تایید یا رد ننموده اند اما تواتر حدس های رسانه ای به نقل از منابع مطلع اروپایی، در کنار این اظهارات روحانی مبنی بر آنکه امروز با بعضی کشور ها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهادهایی ارائه نموده اند که متوازن نمی دانیم، لذا آن پیشنهادها را نپذیرفتیم و ممکن است در هفته های آینده به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کنیم تصویری مقارن واقعیت از آن ترسیم می کند.

هرچه هست هنوز جزئیات بیشتری از بسته پیشنهادی مکرون اعلام نشده و تا همین جا چند موضوع مهم بلاتکلیف مانده است. خط قرمز ایران در مذاکرات با اروپا برای نجات برجام از همان ابتدا شامل دو موضوع بوده؛ نخست فروش نفت به میزان پیش از خروج آمریکا از برجام که چیزی حدود 2.5 میلیون بشکه در روز را شامل می شد و دوم عادی سازی مبادلات مالی و به بیان دقیق تر، دریافت پول حاصل از فروش نفت به صورت نقدی و نه اعتباری. پیشنهاد تازه اروپا اما هیچ شرح روشنی دراین باره ندارد و احتمالا به همین خاطر آن طور که روحانی گفت از سوی ایران رد شده است. در حقیقت ما به طور معین با دو احتمال روبرویم:

احتمال اول که قدری نزدیک تر به واقعیت به نظر می رسد آن است که اعتبار 15 میلیارد دلاری ماهیتی وام گونه دارد و اساسا مکانیسمی برای فروش نفت در آن تعبیه نشده است. همین موضوع کافی است تا زمان چندانی برای آنالیز این پیشنهاد در تهران صرف نگردد و ایران پاسخی تک مضراب در رد آن بدهد. به ویژه در شرایطی که رئیس جمهور فرانسه آن را در ازای توقف گام های ایران در راستا کاهش تعهدات هسته ای مطرح نموده است. روحانی و ظریف پیش از این بارها شرط ایران برای بازنگری در رویه گام های 60 روزه را عادی سازی روابط نفتی و بانکی دانسته و آن را گام اول تعهدات مورد انتظار از اروپا تلقی نموده اند.

مفهوم عادی سازی برای فروش نفت اگرچه قدری مبهم به نظر می رسد اما وقتی از سوی وزیر امور خارجه به بازگشت فروش نفت ایران به مقطع ماه می 2018 منوط می گردد، جزئیات آن کمابیش رخ می کند. ایران پیش از خروج آمریکا از برجام -مقطع مورد اشاره ظریف- روزانه چیزی حدود 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کرد، پولش را می گرفت و ارز حاصله را در راستای که مورد احتیاجش بود -نه فقط آنچه را اروپا می گفت- هزینه می کرد. با این وصف هر پیشنهادی از اروپا باید موارد یادشده را تضمین کند.

پیشنهاد جدید مکرون اما جدا از آنکه ردی از فروش نفت در آن به چشم نمی خورد، اعتبار 15 میلیون دلاری را هم به خرید کالا از چند کشور به خصوص محدود می سازد؛ کالاهایی که الزاما باید غیر تحریمی باشند و به بیان دقیق تر آمریکا اجازه خرید و فروش شان به ایران را صادر نموده باشد موضوعی که به دلیل مشروعیت بخشی به تحریم های آمریکا و همراه سازی اروپا با آن خط قرمز ایران محسوب می گردد.

این تازه 50 درصد ماجراست. دریافت تسهیلات وام گونه صرفا کشور را مقروض می کند و اساسا در برون رفت از وضع مالی کنونی راهگشا نیست؛ چراکه گذشته از محدودیت آن به کالاهای مصرفی و استثناکردن کالاهای اساسی مورد احتیاج کشور -به ویژه در حوزه های خودرو، هواپیما و به طور کلی صنایع- سود آن در بلندمدت بار قابل توجهی بر دوش اقتصاد ایران سوار خواهد نمود.

احتمال دوم که با در نظر دریافت برآیند مجموع مواضع قبلی اروپایی ها خیلی نمی توان روی آن حساب کرد آن است که پیشنهاد فرانسه جنبه وام نداشته و اعتبار مورد بحث به ازای فروش نفت ایران درنظر گرفته شده است. قصه پیشنهاد مکرون اگر از این قرار باشد باید آن را گامی روبه جلو دانست؛ پیشنهادی که اگرچه در قیاس با موارد قبلی تا حدی ارتقا یافته، اما همچنان توقعات ایران را برآورده نمی سازد.

براساس این نگاه خوشبینانه اگر بنابر نقد شدن مطالبه ایران -فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت- باشد، با در نظر دریافت رقم 50 دلار برای هر بشکه، روزانه چیزی حدود 125 میلیون دلار ارز حاصل از فروش نفت عاید ایران خواهد شد. این یعنی اعتبار 15 میلیارد دلاری، صرفا صادرات نفت 120 روز ایران را تضمین می کند و لابد ایران باید برای بعد از آن به دنبال راهکار دیگری باشد.

حساب سرانگشتی بالا نشان می دهد فرانسه پیشنهاد ورژن جدید طرح فریز در برابر فریز را که نخستین بار امانوئل بن، مشاور ویژه مکرون به تهران آورده بود، حالا در ازای فروش چهارماه نفت ایران به روز رسانی نموده است؛ طرحی که از ایران می خواست در برابر‭ ‬ ‬بازگشت‭ ‬بعضی‭ ‬معافیت ها‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬آمریکا، ‭ ‬کاهش‭ ‬تعهدات‭ ‬برجامی اش‭ ‬را‭ ‬متوقف‭ ‬کند‭

براساس این طرح، ظاهرا لازم نیست آمریکا به برجام بازگردد همچنان که ایران نیز لازم نیست از کاهش تعهداتش دست بکشد، بلکه هر دو کشور برای دوره ای کوتاه اقدامات خود را متوقف می نمایند. این یعنی آمریکا تحریم های خود را به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی تشدید نخواهد نمود و در مقابل ایران نیز غنی سازی اورانیوم را افزایش نخواهد داد.

طبیعی است که پاسخ تهران به این پیشنهاد نیز منفی باشد؛ چراکه توقف گام های هسته ای در ازای فروش نفت صرفا برای چهارماه و بعد هم روز از نو و روزی از نو، چندان منطقی به نظر نمی رسد و کف خواسته ایران را مبنی بر عادی شدن فروش نفت و مبادلات مالی با جزئیاتی که وصفش رفت، برآورده نمی سازد.

گذشته از همه اینها مواضع جدید ترامپ ماجرا را قدری پیچیده تر می کند؛ رئیس جمهور آمریکا با اشاره به مذاکرات همتای فرانسوی اش با ایران رسما بیان کرد مکرون نماینده او و آمریکا نیست. ترامپ با بیان اینکه کسانی ازجمله رئیس جمهوری فرانسه داعیه نمایندگی آمریکا را دارند، نوشت هیچ کسی نمی تواند به نمایندگی از ایالات متحده حرف بزند و توضیح داد: هیچ کسی به هیچ نحوی چنین اختیاری ندارد که ما را نمایندگی کند. بازی جدید ترامپ حالا ذکر چند واقعیت را ضروری می سازد.

1 اظهارات جدید ترامپ در حالی است که پیش از این گفته می شد مکرون از جانب رئیس جمهور آمریکا مامور به مذاکره با ایران است و حتی خبر سفر او به تهران را ترامپ شخصا پس از اجلاس گروه 20 در اوساکای ژاپن بیان کرد. تصویری که از مجموع این مواضع متناقض و آن تحرکات دیپلماتیک فرانسوی ها در برابر ایران نقش می بندد، بیانگر آن است که تهران با پروژه ای جدید روبرو است؛ پروژه ای که قرار است براساس آن مکرون به تهران پیشنهادی حداقلی را ارائه دهد و ترامپ، بسته ضعیف پیشنهادی را گران تر از آنچه هست به ایران بفروشد. او با تاکید بر اینکه نیت امانوئل خیر است کوشش نموده مطالبه خود را از مذاکرات با تهران، حداکثری تر از آنچه مکرون به ایران پیشنهاد داده، تصویر کند و یادآور گردد آنچه امانوئل خیرخواه و فرستاده اش -در قامت پلیس خوب- به تهران آورده اند ربطی به آمریکا ندارد و ایده آل واشنگتن چیزی سختگیرانه تر از اینهاست.

2 پیشنهاد مکرون به رغم همه ضعف ها و کم و کاست هایش، در داخل با استقبال بعضی گروه ها روبرو شده است؛ گروه هایی که پیش تر با افزایش تنش های لفظی میان تهران و واشنگتن بساط ترس فروشی به راه انداختند و با فراوری واهمه در افکارعمومی از عاقبت شدت دریافت این تنش ها، دولت را به مذاکره با آمریکا فرا می خواندند. جریان کاسبان ترس اگرچه در جزئیات تفاوت هایی با هم دارند -و گروهی از آنها ضمن چشم دوختن به انتخابات 2020 حضور دموکرات ها در کاخ سفید را آرزو می نمایند و گروه دیگرشان معتقدند باید تا دیر نشده با همین ترامپ مذاکره کرد- اما نسخه شفابخش شان برای برون رفت از وضع موجود یکسان است و حل همه مسائل را در گرو نشست و برخاست با مقام های آمریکایی می بینند. همان ها حالا آبنبات فرانسوی را ابتکار عمل نامگذاری نموده و با اشاره به اعلام آمادگی تعدادی از شرکت های آلمانی و فرانسوی برای پیوستن به اینستکس، این مجموعه را سیگنال های مثبت اروپا به ایران ارزیابی می نمایند.

فراتر از اینها اما اعلام خبر توافق روسای جمهور ایران و فرانسه بر سر پیشنهادی که نه به دار است، نه به بار و انتشار تصویری خندان و آمیخته به ذوق زدگی از دو طرف در حال دست دادن با هم که تصور جدی بودن توافق را به ذهن متبادر می سازد، حکایت از آن دارد که پروژه بزک کردن آبنبات فرانسوی به صورت جدی از سوی رسانه های این جریان در دستورکار قرار گرفته است.

3 صورت بندی یادشده بیانگر آن است که این روزها به طور معین دو گروه می خواهند پیشنهاد فرانسه را بزک نمایند؛ گروهی در واشنگتن که با موضوع ترامپ تصمیم دارند این پیغام را به تهران مخابره نمایند که کاچی به از هیچی است و گروهی دیگر در تهران که همچنان به واسطه ترس از چشم انداز کاهش تعهدات هسته ای ایران، معتقدند دیگر باید به همین حد رضایت داد و شاید پیشنهاد بهتری در کار نباشد. گروهی که بی توجه به نقش تحولاتی چون سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی در بهبود پیشنهادهای اروپا و دور کردن سایه تنش از سر کشور، همچنان نسخه ضعف می پیچند و افکارعمومی را از ادامه راستا فعلی ایران می ترسانند.

منبع : فرهیختگان

بازگشت به صفحه رسانه ها

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14172

به "پروژه بزک آبنبات فرانسوی کلیـد خـورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه بزک آبنبات فرانسوی کلیـد خـورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید