هزار پله ارمنستان، بنایی که تداعی گر خاطرات نسل هاست

به گزارش مهسان بلاگ، شهر ایروان، یکی از بزرگترین شهرهای کشور ارمنستان و پایتخت اداری، فرهنگی و صنعتی این کشور به شمار می رود. این شهر در کنار رود هرازدان قرار گرفته و در جای جای این شهر بی نظیر و زیبا می توان جاذبه های دیدنی چشم نوازی را مشاهده کرد. یکی از این جاذبه های دیدنی مجموعه کاسکاد ایروان یا هزار پله است، مجموعه ای با 118 متر ارتفاع بوده که از ابتدا تا آخرش را، راه پله تشکیل داده است. ساخت هزار پله در ارمنستان که خیابان مانیومنت و پارک هافتناک را به مرکز شهر ایروان متصل می نماید، در سال 1971 شروع و در سال 1980 به بهره برداری رسید. در این مقاله سعی نموده ایم که هرچه بیشتر و دقیق تر شما را با بخش بخش هزار پله ارمنستان آشنا کنیم تا در سفر به ایروان از دیدن این بنای تاریخی بیش از قبل لذت ببرید.

هزار پله ارمنستان، بنایی که تداعی گر خاطرات نسل هاست

ویژگی های شاخص کاسکاد یا هزارپله ایروان

هزار پله ارمنستان پهنایی برابر با 50 متر دارد و از 572 پله ساخته شده است. از ویژگی های جالب کاسکاد ایروان این است که در داخل آن موزه کافسجیان قرار گرفته و همچنین کسانی که توانایی بالا رفتن از پله را ندارند، برای رفاه حال آن ها پله برقی نیز تعبیه شده است. ارتفاع این بنای باشکوه از پایین ترین قسمت تا بالاترین بخش چیزی در حدود 302 متر بر آورد می گردد.

چشم انداز کاسکاد ارمنستان

یکی از دلایلی که گردشگران زیادی دوست دارند تا از این پله ها بالا بروند، این است که وقتی بر بالاترین قسمت آن می ایستند، می توانند منظره ای زیبا و تماشایی را از شهر ایروان نظاره گر باشند. جالب است بدانید که در هر فصلی از سال از زمستان گرفته تا تابستان بازدید گردشگران از این بنای باشکوه کاسته نمی گردد و همیشه این جاذبه دیدنی ایروان مشتاقان خاص خود را دارد. شرایط مختلف آب و هوایی هم تاثیری در کاهش گردشگران ندارد، حتی در سرمای زمستان و روزهایی که هوا بارانی است هم می توان گردشگران زیادی را دید که از هزار پله در ارمنستان بالا می روند و برای خیلی از گردشگران این بنا یک مکان آرامش بخش تلقی می گردد. اینجا برای هر قشری از مردم می تواند خاطره ساز باشد، از جوانان گرفته تا افراد سالمند و از سن گذشته. برای دختران و پسران جوان اینجا تجلی گاه عشق و مکانی است که می توانند رویای شیرین خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و زندگی تازه را شروع نمایند. اینجا مکانی آرام برای سالمندان بوده که می توانند بر روی پله ها نشسته و خاطرات دوران جوانیشان را مرور نمایند. به هر حال کسی نیست که به شهر ایروان سفر کند و در هزار پله ارمنستان برای خود خاطره ای نساخته باشد.

تاریخچه مجموعه کاسکاد شهر ایروان

ایروان الکساندر تامانیان که یکی از معماران مشهور و به نام این کشور در سال های 1936- 1878 به شمار می رفت، ایده ساخت هزار پله ارمنستان را که می توانست مرکز شهر را به خیابان مانیومنت متصل کند، عنوان نمود. در واقع او با این کار می خواست که قسمت های مرکزی شهر ایروان به مناطق مسکونی این شهر نزدیکتر شوند. طرحی که او قصد داشت پیاده سازی کند در واقعه مجموعه ای بود دارای باغ، آبشار و فضای سبز که البته این ایده ناب هیچ وقت به آن صورتیکه الکساندر در ذهن خودش متصور بود، اجرا نشد. جیم توروسیان یکی از معماران به نام شهر ایروان در سال های 1970 بود که توانست این ایده بزرگ الکساندر را از خطر فراموشی نجات دهد و به آن جانی دوباره ببخشد. او این طرح را از روی کاغذ به مرحله اجرا در آورد. در واقع او برای ساخت کاسکاد ایروان پایه و مبنای کار را ایده های الکساندر قرار داد، اما در طول کار ایده و طراح خودش را نیز در اجرای این پروژه عظیم به کار گرفت. او در نقشه خود این پلکان بزرگ را که از پله های زنجیره ای و درون مجموعه ای تشکیل شده و با آن می توانست بخش مرکزی شهر را با بخش شمالی شهر پیوند دهد، طراحی کرد. در واقع طراحی او در این نقشه به گونه ای بود که می توانست نه تنها این دو بخش شهر را به هم متصل کند، بلکه کسانی که از این جهت استفاده می کردند خیلی آسان تر از جهتهای دیگر می توانستند بین این دو مکان تردد نمایند. در طراحی نقشه کاسکاد ایروان توسط جیم توروسیان نه تنها به طراحی بیرونی این بنای عظیم و خارق العاده توجه شده، بلکه در داخل بنا هم پله برقی تعبیه شده تا بتوانند افرادی که نمی توانند از پله ها عبور نمایند با استفاده از این پله های برقی راحت تر بتوانند این کار را انجام دهند. همچنین این بنا شامل فضای سبز، باغ، حیاط در اطراف خود هست. در اطراف و پیرامون بنا شما می توانید تندیس ها و مجسمه هایی که نشان دهنده میراث تاریخی و فرهنگی کشور ارمنستان هستند را مشاهده کنید. در ساخت این مجموعه وقفه های متعددی انجام شده است. برای نمونه زلزله سال 1988 و همچنین فروپاشی حکومت جماهیر شوروی در سال 1991 باعث شدند تا در پیشرفت این مجموعه وقفه به وجود بیاید. ساخت این مجموعه براساس نقشه ها و طرح های توروسیان در دهه 1980 شروع شد. بعد از آن نیز که کشور ارمنستان به یک کشور مستقل تبدیل شد، برای اینکه بتواند با مسائل بیشمار مالی که پس از استقلال داشت کنار بیاید، می بایست تمرکز مسئولین وقت این کشور بر روی توسعه در سایر زمینه ها صورت می گرفت، بنابراین ساخت کاسکاد ایروان در این دوران در اولویت نبود و به همین دلیل بیش از یک دهه در ساخت این مجموعه وقفه رخ داد. بعد از این همه وقفه هایی که در ساخت این پروژه عظیم رخ داد، در سال 2002 این پروژه مجدداً شروع گشت. امروزه در کل جهان این کاسکاد به عنوان یکی از کانون های هنری مهم و تاثیر گذار شناخته می گردد.

نمای بیرونی هزار پله در ارمنستان چگونه است؟

باغچه هایی با گل های زیبا و رنگارنگ در محوطه سبز جلوی هزار پله در ارمنستان به نحوی زیبا طراحی شده اند که مکانی سرزنده و جذاب برای گردشگران به وجود آید. مجمسه هایی که در محوطه بیرونی مجموعه کاسکاد ایروان قرار گرفته اند، توسط هنرمندان بزرگی چون بری فلانناگان، پل کاکس، لین چادیک، جیومه پلنسا، یاروسلاو بریختوا، فرناندو بوتیرو و دیگر مجسمه سازان به نام جهان ساخته شده و از نظر هنری و مادی دارای ارزش زیادی هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16873

به "هزار پله ارمنستان، بنایی که تداعی گر خاطرات نسل هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار پله ارمنستان، بنایی که تداعی گر خاطرات نسل هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید