معبد گارنی، سفر به امپراطوری یونان - روم

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران | سرویس گردشگری - معبد گارنی یک معبد بتنی است که در روستای گارنی، استان کوتایک ارمنستان واقع شده. این معبد که امروزه یکی از مهم ترین جاذبه ها گردشگری ارمنستان محسوب می شود، در ابتدا محل عبادت غیر مسیحیان مهرپرست بود و به الهه خورشید، مهر، اختصاص داشت. معبد گارنی در قرن اول میلادی ساخته شد، و به طور قابل توجهی از تخریب معابد غیرمسیحی بعد از مسیحی شدن ارمنستان در قرن چهارم میلادی و تجاوز ها و زلزله های بیشمار جان سالم به در برد تا اینکه در سال 1679 بر اثر زلزله فروریخت. بعد از حفاری های مداوم در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، این معبد بین سال های 1969 تا 1975 میلادی بازسازی شد. امروزه این بنا تنها ساختمان سرپای یونانی - رومی در ارمنستان است و به عنوان نماد قدرت تاریخ کلاسیک ارمنستان و ارتباط عمیق آن با تمدن یونان و رم شناخته می شود.

معبد گارنی، سفر به امپراطوری یونان - روم

تاریخچه معبد گارنی

معبد گارنی در مکانی بسیار استراتژیک بنا شده است، روی یک صخره، مشرف به محدوده کوه های گِگهاما و همچنین رودخانه ازات در نزدیکی دشت آرارات. این معبد در 30 کیلومتی ایروان و در نزدیکی صومعه گگهارد قرار گرفته است که تنها 11 کیلومتر از رودخانه ازات فاصله دارد و بسیار به پایتخت باستانی آرتاشات نزدیک است. این سایت تاریخی در دوران ماقبل تاریخ وجود داشته و شواهدی نیز مبنی بر اینکه توسط اورارتویی ها بین قرن هشتم تا ششم قبل از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته است وجود دارد.

بر اساس گفته بسیاری از باستان شناسان، قلعه گارنی احتمالا محل حکومت تیرداد در ارمنستان بوده است. این قلعه از دوطرف توسط دو دره بسیار عمیق محاصره شده و از شمال توسط دیواری عظیم و سنگی محافظت می گردد. در خرابه های معبد گارنیه، آثاری از نیایشگاه میتراییسم، کاخی سلطنتی و یک کلیسا وجود دارد. بر اساس سنگ نبشته ای که در این معبد پیدا شده، معین شده که معبد گارنی، در سال 77 میلادی توسط تیرداد اول و الهام گرفته از معماری یونانی - رومی ساخته شده است.

این معبد بعد از خرابی حاصل از زلزله در سال 1679 به مدت 300 سال خرابه ای بیش نبود. اما در سال 1930 مورد توجه قرار گرفت و به طرز ویژه ای بازسازی شد. طی حفاری های اطراف معبد گارنیه، سنگ نبشته، گچ بری و درو پنجره های زیادی استخراج شده است که نشان دهنده وجود بنا های تاریخی در اطراف این معبد بوده است.

معماری معبد گارنی

معماری این معبد با شکوه، الهام گرفته از دوران هلنیستی است، که از قرن چهارم پیش از میلاد شروع شد و تا امپراطوری روم ادامه پیدا کرد. دراین دوران معماری تمدن های بسیاری از سبک یونانی پیروی می کرد. در ساختمان معبد گارنی، ردپایی از سبک کلناند (Colonnade) هم به چشم می خورد؛ ستون های باشکوه، سرستون های تراشیده شده و غیره.

به طور کلی می توان این بنا را اثری یونانی - رومی دانست که با تاثیر از خلاقیت های معماری محلی ارمنی، آنرا ارمنی - هلنی نیز می دانند. البته این موضوع درمیان باستان شناسان مورد بحث است و برخی معتقدند معبد گارنی هیچ تاثیری از سبک ساختمان سازی ارمنی ندارد.

معبد گارنی یک بنای سنگی از جنس بازالت است. نقشه این بنا مستطیلی است که محیط آن توسط 24 ستون باشکوه محاصره شده است. 24 ستون معبد گارنی نمادی از شبانه روز است، هشت ستون در دو طرف و شش ستون در جلوی بنا وجود دارد که با قطر بیش از نیم متر، استحکام بنا را تضمین می کنند.

سقف این بنا منقش به نگاره های بسیار زیبایی است. نگاره های از گیاهان پاخرسی، نوشته هایی به زبان یونانی، عربی و ارمنی که خدا را یاد می کنند. این نقوش به طرز زیبایی در دو طرف سقف و به صورت متقارن بر روی سنگ حکاکی شده اند. دو طرف بنا مجسمه اطلس تیتان را مشاهده می کنید، که گویی وزن سقف بنا را به دوش می کشند. اطلس تیتان براساس یک افسانه علیه خدایان برخواست و توسط خدایان محکوم شد که آسمان ها را تا ابد به دوش بکشد.

قدرت الهه میترا همواره در افسانه ها با مبارزه گاو ها نشان داده می گردد. در این معبد، سر گاو یا گوسفندی مرمرین پیدا شده که گمان می رود اشاره ای به همین موضوع دارد. همچنین در سردر ورودی این معبد سر یک شیر وجود داشته که متاسفانه در سال 1907 از بنا جدا شده و به موزه بریتانیا انتقال یافته است.

داخل معبد گارنی، سکویی مستطیل شکل وجود دارد که به گفته باستان شناسان، محل حضور تندیس میترا و نور خدای خورشید بوده که امروزه این تندیس تخریب شده است و اثری از آن نمی بینیم. بالای این مجسمه، یک نورگیر مستطیل شکل وجود دارد که نور خورشید را به صورت مستقیم به مجسمه مقدس میترا می تاباند. در قسمت انتهایی معبد نیز طاقچه ای برای نگهداری مجسمه ها یا بت ها وجود دارد که مجسمه های این قسمت نیز هم اکنون موجود نیستند.

معبد گارنی، امروز

معبد گارنی، علی رقم اینکه توسط موسسه حفاظت تاریخی و فرهنگی گارنی مراقبت و حمایت می گردد، اما آسیب های زیادی به این بنا وارد شده است. هرچند شرایط آن خوب به نظر می رسد، اما لازم است که مراقبت های بیشتری متوجه این بنای تاریخی گردد.

در سال 1990 میلادی معبد گارنی به مساحت 3.5 هکتار به عنوان محل برگزاری جشن های مختلف ارمنستان انتخاب شد. در حال حاضر جشن سال نو، پاگانی ها و سایر اقلیت های مذهبی، جشن های مذهبی خود را در این مکان برگزار می کنند.

بازدید از معبد گارنی

برای رسیدن به این معبد باشکوه یونانی - رومی، باید به ایروان و سپس روستای گارنی سفر کنید. این روستا همچون گذشته محل زندگی کشاورزان و دامداران ارمنی است. دسترسی به این مکان تنها از طریق اتومبیل امکان پذیر است و امکان استفاده از تاکسی هم وجود دارد.

ورودی این بنا برای عظیمسالان، 250 درام و برای بچه ها 100 درام است و از ساعت 10 صبح تا 9 شب پذیرای بازدید کنندگان و گردشگران می باشد. با سفر به این معبد شما نه تنها زیبایی های تاریخ و گذشتگان را خواهید دید، بلکه می توانید از طبیعت زیبا و بکر این سایت گردشگری لذت ببرید. پس دوربین هایتان را فراموش نکنید.

شما تا به حال این معبد زیبا را از نزدیک دیده اید؟ نظرتان درباره این بنا چیست؟ منتظر دیدگاه شما درباره معبد گارنی هستیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 83599

به "معبد گارنی، سفر به امپراطوری یونان - روم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد گارنی، سفر به امپراطوری یونان - روم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید