مدرسه تاریخی امامیه ساری تخریب شد ، واکنش میراث مازندران: 80 درصد بنای قاجاری را نابود نموده اند

به گزارش مهسان بلاگ، مدرسه ثبت ملی امامیه ساری با نظر مدیریت این مجموعه و بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تخریب شد.

مدرسه تاریخی امامیه ساری تخریب شد ، واکنش میراث مازندران: 80 درصد بنای قاجاری را نابود نموده اند

خبرنگاران - مدرسه امامیه ساری که در همسایگی مسجد جامع ساری واقع شده است و پیشینه ساخت آن به دوره قاجار برمی شود، آخرین بار در دوره پهلوی بازسازی شد. این بنا طی چند دهه محلی برای کسب دانش و علوم فقهی بود و همراه با مسجد جامع ساری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

مدرسه ثبت ملی امامیه ساری با نظر مدیریت این مجموعه و بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تخریب شد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی مازندران با تایید تخریب این مدرسه تاریخی گفت: متاسفانه از روز چهارشنبه هشتم آبان ماه تخریب این مدرسه بدون هرگونه اطلاع و هماهنگی یا استعلام از میراث فرهنگی مازندران شروع شد و با یک دستگاه لودر تا صبح امروز حدود 80 درصد این بنا تخریب شد.

مهدی ایزدی اضافه نمود: نیروهای حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی بلافاصله امروز صبح نهم آبان ماه پس از اطلاع از تخریب این بنای تاریخی به محل اعزام شدند تا مانع ادامه تخریب شوند اما متاسفانه بخش زیادی از بنا تخریب شده بود.

وی با بیان این که پیش از این نیز نمونه هایی از تخریب بناهای تاریخی و ثبتی در استان وجود داشته است گفت: به وسیله مراجع قضایی پیگیر برخورد با این تخلف خواهیم شد.

ایزدی با بیان اینکه مدرسه امامیه ساری مالکیتی جداگانه از مسجد جامع دارد اما همراه با مسجد جامع در یک پلاک ثبتی به ثبت ملی رسیده و در فهرست آثار ملی بخشی از مسجد جامع به شمار می آید به ایرنا گفت: در خصوص مجازات فرد یا افراد متخلف دستگاه قضا باید نظر دهد.

ایزدی درباره سرنوشت پرونده های مشابه در استان مازندران نیز گفت: خانه خلیلیان و مدرسه چارسوق بابل نیز به همین شکل تخریب شدند. ما هم شکایت کردیم و دستگاه قضا حکم به بازسازی بناها داد اما متاسفانه این احکام اجرا نشد و به نتیجه نرسید.

تصاویری از مدرسه عمله امامیه پیش از تخریب را در زیر ببینید:

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: چمدان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24560

به "مدرسه تاریخی امامیه ساری تخریب شد ، واکنش میراث مازندران: 80 درصد بنای قاجاری را نابود نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه تاریخی امامیه ساری تخریب شد ، واکنش میراث مازندران: 80 درصد بنای قاجاری را نابود نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید