فرصت پرنده نگری در تالاب کافتر

به گزارش مهسان بلاگ، شمال استان فارس و شهرستان اقلید یکی از بکرترین و زیباترین مناطق ایران است با دشت هایی وسیع که محل زندگی و کوچ ایل بزرگ قشقایی است و طبیعتی آرام و زیبا دارد. یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه که در سال های اخیر و در پی خشکسالی ها احوال خوشی نداشت، تالاب کافتر است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته و دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان است. کافتر پس از بارندگی های بهار سال جاری دوباره جان گرفت و مثل گذشته زیستگاه پرندگان مهاجر شد.

فرصت پرنده نگری در تالاب کافتر

کافتر از آنجا که یکی از زیستگاه های ارزشمند پرندگان مهاجر است، می تواند برای کسانی که به پرنده نگری علاقه دارند، به ویژه در فصل بهار جذابیت بسیاری داشته باشد. این دریاچه که به تالاب شادکام هم معروف است، در 35 کیلومتری جنوب شرقی اقلید قرار گرفته است و حدود 48 کیلومتر مربع مساحت دارد. منبع تغذیه این تالاب سیلاب برف کوه های اطراف است و آب رودخانه شادکام که در اثر بهره برداری های بی رویه خسارات بسیاری به زیستگاه پر اهمیتی مثل کافتر وارد شده است. این تالاب در سال های پرآبی منبعی غنی از گونه های جانوری و زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر بود. همچنین ماهی کپور و آمور هم در این دریاچه پرورش پیدا می کردند و سالانه هزاران تن صید کپور در این دریاچه انجام می شد. تنجه، چنگر معمولی فلامینگو، اردک سرحنایی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، عقاب دم سفید، مرغ سقای خاکستری، اردک سرسفید، کفچه نوک، حواصیل ها، باکلان و کشیمیان و انواع پرندگانی هستند که در مقطعی از سال به این دریاچه مهاجرت می نمایند. و فرصتی مناسب را به پرنده نگران و علاقمندان به این حوزه می دهند تا از زیست این گونه ها عکاسی نمایند و یا به تماشای زندگی آن ها بنشینند.

علاوه بر این درنا، کبک، تیهو، عقاب طلایی، شاه باز، دلیجه، جی جاق و کمرکولی زنبور خور کوچک و سبز قبای هندی و پستاندارانی از جمله پلنگ، قوچ و میش، گربه جنگلی، روباه معمولی و گرگ در زیستگاههای اطراف این تالاب زندگی می نمایند. چمنزارهای وسیع اطراف این تالاب در ماه های اول سال مناظر زیبایی از سیاه چادرها و سفید چادرهای قشقایی دارد و چراگاه دام های ایل قشقایی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15807

به "فرصت پرنده نگری در تالاب کافتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت پرنده نگری در تالاب کافتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید