طرز فریز کردن نخود فرنگی سبز و بدون چروک، با روش بلانچ

به گزارش مهسان بلاگ، با نزدیک شدن فصل بهار سر و کله نخود فرنگی خوشمزه و پر خاصیت هم پیدا می گردد. نخود فرنگی علاوه بر خاصیت های فراوانی که دارد، یک سبزی دانه ای کاملا کاربردی است که در انواع سالادها و سوپ ها و پلو ها از آن استفاده می گردد. نگهداری مواد غذایی شاید به شکل طولانی مدت کار دشواری باشد، اما در این مطلب ما به شما روش فریز کردن نخود فرنگی را خواهیم گفت.

طرز فریز کردن نخود فرنگی سبز و بدون چروک، با روش بلانچ

گرچه تازه خوری این سبزیجات سبب بهره مندی بیشتر از خواص آنها خواهد شد اما متاسفانه این نوع از سبزیجات در طول سال موجود نیستند . اگر علاقه مند هستید که در زمستان نیز از این سبزیجات استفاده کنید باید طریقه نگهداری از آنها را بدانید.

طریقه فریز کردن نخود فرنگی

  1. ابتدا نخود فرنگی های جوان ، مرغوب با رنگ سبز تیره را خریداری می کنیم.
  2. پوست نخود ها را جدا و دانه دانه می کنیم.
  3. مقداری آب در یک قابلمه می ریزیم تا جوش آید.
  4. پس از به جوش آمدن آب نخود فرنگی دانه دانه شده را درون آن بریزید.
  5. مقدار نخود فرنگی باید طوری باشد که جوش خوردن آب متوقف نشود.
  6. پس از یک دقیقه جوش دادن، نخود فرنگی را درون آبکش بریزید.
  7. سپس روی نخودها آب سرد بریزید یا نخود ها را در جریان هوای سرد، قرار دهید.

بسته بندی نخود فرنگی ها

پس از سرد شدن نخود فرنگی های جوشانده شده باید نخود فرنگی ها را بسته بندی کنید. برای بسته بندی نخود فرنگی ها از کیسه های یکبار مصرف فریزری یا زیپ کیپ استفاده کنید. در هر کیسه مقدار لازم نخود فرنگی برای هر وعده غذایی را بریزید و پس از خارج کردن هوای درون کیسه، آن ها را در فریزر قرار دهید.

اگر چه یخ زدن یا انجماد ، بهترین شیوه نگهداری سبزی ها از جمله سبزی های فصلی نظیر باقلا سبز و نخود فرنگی می باشد، ولی این روش نیز دارای معایبی است؛ از جمله تغییر رنگ سبز سبزی ها به رنگ قهوه ای و یا تغییرات مزه که شاید ناشی از حل شدن مواد قابل حل در آب در مرحله جوش دادن باشد و یا از بین رفتن ساختمان منظم بافت های زنده گیاهی و غیره . با این حال برای انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز باید مواردی را رعایت کرد.

تکنیک سبز ماندن نخود فرنگی در فریزر

زمانی که می خواهید سبزیجاتی مانند نخود فرنگی، لوبیا سبز، باقلا سبز و یا … را فریز کنید بهتر است قبل از آن به روش زیر آن ها را بلانچ کنید:

  • ابتدا یک قابلمه را آب کنید و بعد داخل آن نمک بریزید که آب کمی تا قسمتی طعم شوری بگیرد. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید تا کاملاً آب جوش بیاید.
  • اکنون سبزیجات مورد نظر را داخل آب بریزید و بنابر بافتی که سبزی دارد 10-3 دقیقه اجازه بدهید که بجوشد.
  • در این فاصله ظرفی از آب سرد آماده کنید داخل آن تکه های یخ بریزید تا حسابی سرد شود.
  • مدت زمان جوشیدن که تمام شد بلافاصله سبزیجات را داخل آبکش بریزید و فوراً آن را داخل آب سرد فرو ببرید.
  • این شوک دمایی وارد شده به سبزیجات سبب می شود که آنزیم های موجود در سبزیجات که باعث فاسد شدن آن می شوند نتوانند به فعالیت شان ادامه بدهند و سبب می شود که رنگ و طعم سبزیجات و خاصیت آن ها بر اثر فریزر کردن از بین نرود.

مدت زمان نگهداری سبزیجات خام 6 تا 8 ماه، سبزیجات پخته 3 ماه قابل نگهداری در فریزر هستند.

سخن آخر

طبع نخود سبز یا نخود فرنگی گرم و خشک است و خواص بسیار زیادی دارد که در طب سنتی به مصرف آن توصیه شده است. شما با فریز کردن یا کنسرو کردن نخود سبز، می توانید در تمامی فصول سال با تهیه انواع غذا با نخودفرنگی، از خواص بی نظیر این غله مفید استفاده کنید. نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6 است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می کنند. مطالعه ای نشان داده است که زنان یائسه ای که از کمبود میزان فولیک اسید خود اطلاعی ندارند، بوسیله مکمل هایی که فولیک اسید دارند، میزان هموسستئین در آنها کاهش می یابد.

شما نکته ای خاص در مورد فریز کردن نخود فرنگی سراغ دارید که به دوستانتان کمک کند؟ روش فریز کردن شما چگونه است؟ لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین برای آشنایی با فریز کردن سایر مواد غذایی، مطالب فریز کردن کرفس و فریز کردن بامیه را در انگیزه از دست ندهید!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60540

به "طرز فریز کردن نخود فرنگی سبز و بدون چروک، با روش بلانچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز فریز کردن نخود فرنگی سبز و بدون چروک، با روش بلانچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید