شکست کرونا به شرط همراهی مسئولان و دانشجویان

به گزارش مهسان بلاگ، ویروس کرونا مهمان ناخوانده کشور و آموزش مجازی نیز مهمان ناخوانده آموزش کشور شده است؛ هر دو مشکلاتی را ایجاد نموده اند که تنها به هم دلی و هم کاری مسئولان و مردم حل خواهد شد.

شکست کرونا به شرط همراهی مسئولان و دانشجویان

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران-محدثه حسینی، شعارها همواره برگرفته از آرزوها و آرمان های یک ملت و قومیت هستند، همانند آزادی! اما آنچه که مهم است تعریف متفاوت هر قومیت و نژاد از آزادی است و همین تفاوت ها رسیدن به آن را سخت می نماید.

امروز نیز شکست ویروس کرونا شعار مشترک مردم دنیا است. بعضی دلتنگ دغدغه های روزمره، دیده و بازدیدها و یا خسته از نگرانی در خطر بودن سلامتی خود و عزیزانشان، آرزوی شکست این ویروس را در سر می پروراند. اما منظور از شکست ویروس کرونا چیست؟ تنها به از بین رفتن و یا درمان این ویروس منحصر می گردد و یا شامل حال عواقب این ویروس ناخوانده نیز می گردد؟

ویروس کرونا به همراه در خطر انداختن سلامت جامعه، پیامدهای خوب و بدی هم به همراه داشته است؛ شاید چند هفته ای دور ماندن از دغدغه های روزمره و بودن در کنار خانواده، فرصت استراحت و یا مطالعه از مزایای قرنطینه خانگی ناشی از این ویروس باشد؛ اما همگی می دانیم ویروس کرونا بر معیشت مردم، اقتصاددنیای و حتی آموزش نیز تاثیرگذار بوده است.

تا جایی که گفته شده دستگاه های اقتصادی دنیا همانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و صندوق بین المللی پول، در پاسخ به همه گیری دنیای کوید-19 پیش بینی های رشد اقتصاد کلان خود را به شدت کاهش داده اند.

پس نمی توان شکست ویروس کرونا را تنها در دستیابی به واکسن و یا کنترل این مهمان ناخواسته دانست؛ بلکه برای شکست آن احتیاجمند کوشش و همت بیشتری است که در یک ارتباط دو سویه بین مسئولین و مردم به دست می آید.

توقف آموزش کشور

در پی شیوع ویروس کرونا و سردرگمی در دستیابی به واکسن آن، تصمیم بر کنترل شیوع و حفظ سلامتی جامعه گرفته شد. در پی این تصمیم تمامی نهادهای آموزشی، مراکز خرید و حتی پارک ها نیز تعطیل شدند و کارمندان نیز به صورت شیفت بندی در محل کار خود حاضر می شوند. اما مگر می توان دست از آموزش و پژوهش در سطح کشوری شست و منتظر شرایط سفید ماند؟ شرایطی که تعیین نیست چه زمانی دست یافتنی است.

انتظار جامعه از آموزش عالی

کی به این مدرک داده؟، مثلا دانشگاه دیده هستی این جمله ها را کم و بیش شنیده شده است، علت صلی این جملات تحقیر فرد مقابل نیست بلکه این جمله ها از تغییر مفهوم فرایند یادگیری خبر می دهد. بدین معنا که جامعه انتظار دارد، آموزش عالی بتواند دانشجویانی را آماده کند تا مسئولیت اخلاقی روبرو شدن با مسائل پیچیده ی زندگی امروز و فردا را به دوش بگیرند.

هم چنین مهارت های تفکر انتقادی و منطقی ، توانایی جمع آوری و ارزش یابی اسناد و مدارک و توانایی انجام قضاوت های مطلعانه بازده های ضروری یادگیری اند. توانایی بزرگسالان در اداره کار خود، تأمین زندگی خانواده و مشارکت در جامعه به قدرت تفکر، احساسات و ارتباط آن ها با دیگران بستگی دارد.

آموزش مجازی، درمان موقت

با شیوع ویروس کرونا در دنیا به دلیل سرعت بالای انتقال آن با گذشت زمانی کوتاه، 156 کشور سیاست تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی و مؤسسات آموزشی که بیش از 5 میلیارد فراگیر تحصیل در همه مقاطع آموزشی را در اولویت برنامه های مشاخصه با شیوع بیماری قرار دادند که کشورما نیز مستثنا این جریان نبود.

به همین دلیل اسفندماه سال گذشته بود که وزارت علوم، برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری، آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم جایگزین کرد و این وزارتخانه زمان بازگشایی دانشگاه ها را منوط به تصمیم ستاد ملّی مشاخصه با کرونا گفت.

صندلی آموزش مجازی در دنیا

امروزه در دنیای زندگی می کنیم که ماهیت یادگیرندگان تغییریافته است. بدین معنا که ویژگی شاخص دانشجویان، تنوع خبرنگارانن در جنس، سن، موقعیت اقتصادی و اجتماعی، نژاد، توانایی فیزیکی و توانایی یادگیری است. این گوناگونی بیش از هر زمان دیگری در تاریخ آموزش دیده می گردد؛ از طرفی نیز درخواست مردم در دانشگاه ها و مراکز پاره وقت در سراسر دنیا در حال گسترش است که می توان مسائل اقتصادی، تغییر شرایط زندگی و نگرش مردم را عمده دلیل آن دانست.

عده ای معتقدند که فرایندهای دنیای تحت تأثیر رشد حیرت انگیز ودنیا شمولی فنّاوری ارتباطات واطلاعات است. در نهایت می توان گفت آموزش مجازی توانسته صندلی خود را در حوزه آموزش به دست بیاورد, تا جایی که در بخشی از بیانیه ی دنیای آموزش عالی در اجلاس دنیای یونسکو، پاریس سال 1998، آمده است: آموزش الکترونیکی یا ال ام اس مستلزم داشتن برنامه ها، سیاست ها، استراتژی ها، اهداف ، روش ها و کلاً الگوهای جدید در شرایط کنونی دنیای شدن است.

محبوبیت دنیای دانشگاه هاروارد، کالیفرنیا و دانشگاه پاریس با تنوع گسترده ای از دانشجویان چندملیتی تنها نمونه هایی از دنیای شدن نرم افزار آموزش مجازی lms است که مرزهای ملی را درنوردیده است.

هم دلی و هم کاری دانشگاهیان لازمه عبور روزهای کرونایی

تغییر ناگهانی آموزش حضوری به آموزش مجازی به دلیل نبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مسائلی در پی داشت؛ ناآشنایی دانشجویان و نابلدی بعضی از اساتید با فضای آموزش مجازی، مسائل سامانه و ضعف اینترنت از جمله مسائلی بود که این روزها دانشجویان با آن روبرو بودند. عبور از پیامدهای کرونا و شکست آن احتیاجمند به هم دلی و هم کاری بیشتری در بین دانشگاهیان است. منظور از دانشگاهیان اساتید، اعضای هیئت علمی، کارمندان و مسئولان دانشگاه است.

شنیدن صدای دانشجو و حرف زدن با خبرنگارانن، حلقه گم شده

مسئولان دانشگاهی که از مسائل دانشجویان در حوزه آموزش مجازی به خوبی مطلع هستند، وظیفه دارند در جمع دانشجویان در فضای مجازی حاضر شوند و با قبول مسائل حاضر، دانشجویان را در جریان کوشش های دانشگاه برای برطرف آن مسائل قرار دهند.

همانند کارهایی که این روزها مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی انجام دهند؛ مسعود همتی مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی و چندین مسئول دیگر که در حوزه آموزش مجازی این دانشگاه موظف هستند، با حضور در جمع دانشجویان در فضای مجازی ضمن شنیدن و پاسخگویی به مسائل دانشجویان، از کارهای اجرا شده و اقدامات پیش روی این دانشگاه می گویند.

این رویه تاجایی ادامه داشته است که در هفته اخبر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صحفه اینستاگرام خود را راه اندازی کرد تا ارتباط خود را با دانشجویان افزایش دهد.

فاصله دریافت از فضای آموزش یک اشتباه راهبردی است

ارتباط مستقیم مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد با دانشجویان

تا به امروز 448 واحد دانشگاه آزاد تحت پوشش آموزش الکترونیک قرار گرفته اند

اما متاسفانه در بعضی دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های برتر کشور از این رویه خبری نیست و شوراهای صنفی دانشجویان بیش از همواره مشغول پیگیری حقوق دانشجویان هستند و در این زمینه از هیچ کوششی چشم پوشی نمی نمایند.

کتابخانه مرکزی یکی از دانشگاه ها برای پشتیبانی آموزشی و پژوهشی دانشجویان تا انتها تعطیلات امکان تمدید کتب امانتی دانشجویان به وسیله پورتال کتابخانه مرکزی را فراهم ساخت. هم چنین این دانشگاه امکان استفاده دانشجویان فوق لیسانس همانند دانشجویان دوره دکتری از پایگاه های اطلاعاتی آنلاین را ایجاد نموده است.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی با داشتن ایمیل دانشگاهی با عضویت در سایت دانشگاه می توانند به وسیله لینک دسترسی های مستقیم به 30 پایگاه اطلاعاتی آنلاین دسترسی مستقیم داشته باشند. همچنین می تواند مقالات مورد احتیاج خود را درخواست و به وسیله سایت مربوطه دریافت کند.

این کتابخانه مرکزی آمادگی خود را برای تامین منابع اطلاعاتی دانشجویان به صورت غیرحضوری به وسیله ایمیل کتابخانه مرکزی دانشگاه اعلام نموده است و آمادگی دارد تا کتب مورد احتیاج دانشجویان را به وسیله پست به نشانی پستی آن ها ارسال کند . دانشجویان می توانند با مراجعه به پورتال کتابخانه مرکزی کتاب های مورد احتیاج خود را جستجو و تعیینات آن را به همراه اسکن کارت دانشجویی به یک آدرس ایمیل ارسال و در صورت موجود بودن، کتاب به آدرس مربوطه ارسال خواهد شد.

هم چنین اکنون بسیاری از دانشگاه ها جلسات دفاع خود را به صورت غیر حضوری برگزار می نمایند! پس مسئولان دانشگاهی با هم فکری و استفاده از تجربیات و ایده های پیروز یکدیگر می توانند بسیاری از مسائل را حل نمایند. ضمن پاسخگویی مسئولان دانشگاهی، دانشجویان نیز باید برای ایجاد زیرساخت های آموزش مجازی صبوری نموده تا دست در دست هم کرونا را شکست دهیم.

4084/

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 44948

به "شکست کرونا به شرط همراهی مسئولان و دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست کرونا به شرط همراهی مسئولان و دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید