سالم تر کار کنید

به گزارش مهسان بلاگ، بیشتر شاغلان بخش اصلی زمان روزانه خود را در محیط کار می گذرانند. در جایی که دسترسی به یخچال خانه و مواد غذایی خانگی به طور معمول کمتر امکان پذیر است، بیشتر افراد سه رویکرد را نسبت به تغذیه در پیش می گیرند.

سالم تر کار کنید

دسته اول بیشتر از حالتی که در خانه غذا می خورند به ناهار و میان وعده و تعارف غذا به همکاران و خوردن دو لقمه صبحانه و عصرانه با همکاران واحد کناری و... می پردازند که معمولا نتیجه این پرخوری را در اندازه شکم و اضافه وزن این افراد می توان دید. دسته دوم به خوردن بیش از اندازه غذاهای ناسالم در زمان کار روی می آورند که عموما دچار مسائل تغذیه ای می شوند.

دسته سوم هم معمولا جز صرف وعده های اصلی صبحانه و ناهار، به میان وعده و مصرف میوه و سبزیجات در طول روز کم توجهی می نمایند که همین موضوع آنها را دچار نوع دیگری از اختلالات تغذیه ای و اضافه وزن ناشی از مصرف حجم بالای غذا در یکی دو وعده اصلی در روز می نماید. در ادامه شش اصل مهم تغذیه در محیط کار و نکات قابل توجه برای صرف غذا در دوران شیوع کووید-19 را با هم آنالیز می کنیم.

غذای سالم بخورید

هشت ساعت کار و گاهی اضافه کاری باعث شده معمولا زمانی برای صرف غذا نداشته باشیم. اگر هم زمانی برای این کار درنظر گرفته شده باشد، با خوردن غذای حاضری فقط کوشش می کنیم شکم را سیر کنیم و دوباره به کار ادامه دهیم. اما، اولین نکته ای که باید مدنظر قرار دهیم این است که حتی اگر برای غذا خوردن ده دقیقه زمان داشته باشیم، باید غذای سالم بخوریم. تکرار مصرف کنسروها یا صرف غذاهای ناسالمی مانند فست فودها یا غذای به جامانده در یخچال اداره که از روز قبل آن را باقی گذاشته ایم، به تدریج باعث مسائل گوارشی خواهد شد. بنابراین همواره یادتان باشد شرط اول سلامت، تغذیه سالم است.

به اندازه باشید

تغییر در مقدار غذای مصرفی، مسأله دیگری است که معمولا باعث ایجاد اختلال در فرایند تغذیه سالم و اضافه یا کاهش وزن نامناسب می گردد. مقدار غذایی که در محل کار می خورید، همواره باید تعیین باشد؛ مگر این که به دلیلی اشتها نداشته و آن روز خاص، میل به خوردن غذا نداشته باشید. زیاد و کم شدن حجم غذا در طول هفته، رفتار تغذیه ای اشتباهی است. بنابراین همواره برای خودتان اندازه تعیینی غذا در نظر بگیرید و به همان مقدار غذا بخورید؛ حتی اگر روزی قرار است- با رعایت همه نکات بهداشتی- چند لقمه از غذای همکارتان بخورید. آن چند لقمه را در اندازه گیری میزان غذای مصرفی، مدنظر قرار دهید.

سیراب باشید

با قدم گذاشتن به محل کار، این قدر مشغول می شویم که همه چیز را فراموش می کنیم. یکی از مهم ترین مواردی که معمولا فراموش می کنیم و اصلا هم خوب نیست، نوشیدن آب است. مصرف آب از احتیاجهای روزانه سلول هاست که اگر به مقدار کافی نباشد، بسیاری از عملنمودهای بدن مختل می شوند. سرگیجه، تهوع، اشتهای کاذب، بی حالی و بسیاری از نشانه های دیگر، بیانگر کمبود آب در بدن است. بنابراین هر روز همراه خودتان یک بطری آب بیاورید، آن را روی میز یا هر محل دیگری که در مقابل چشم شماست، قرار داده و هر از گاهی، کمی از آن بنوشید. اگر کار شما بدنی است و انرژی زیادی صرف نموده و عرق می کنید، میزان آبی که به آن احتیاج دارید، بیش از افرادی است که پشت میز می نشینند.

درست، کافی و به موقع باشید

محیط کار، معمولا به شکلی است که افراد به خوردن خوراکی های ناسالم، در وقت نامناسب و به مقدار زیاد تشویق می شوند! برای مثال حتی اگر در منزل صبحانه خورده باشید، وقتی در محل کار سفره صبحانه پهن می گردد، محال است چند لقمه از آن با همکاران نخورید (البته که اکنون در شرایط شیوع کرونا باید احتیاط کرد و ترجیحا سفره ای پهن نکرد؛ مگر با رعایت کامل نکته های بهداشتی). زمانی که همکار شما خوراکی ای تعارف می نماید، کمتر پیش می آید که دست او را رد کنید. بنابراین انرژی بیش از احتیاج، در وقت نامناسب و گاهی به مقدار زیاد وارد بدن می گردد. بنابراین همواره پیش از این که خوراکی ای را در محل کار بخورید، به این چرخه دقت کنید.

مراقب پروتئین باشید

بدن ما برای ترمیم و بازسازی به پروتئین احتیاج دارد.اگر کار شما، کار بدنی بوده و ممکن است در حین کار به شما آسیب وارد گردد، باید حتما روزانه مقدار تعیینی مواد غذایی حاوی پروتئین- ترجیحا از منابع حیوانی و در غیر این صورت از منابع گیاهی خوب - دریافت کنید تا بدن بتواند آسیب ها را بازسازی کند. بهتر است این مقدار پروتئین، در وعده ناهار مصرف گردد.

همراه مخلفات باشید

همراه وعده های غذایی یا اگر در محل کار صبحانه می خورید باید میوه یا سبزی میل کنید.

برای این کار حتما سالاد یا ماست و خیار یا سبزی خوردن همراه ناهار یا شام بخورید.

در وعده صبحانه هم از میل کردن یک عدد گوجه فرنگی و یک عدد خیار غافل نشوید. برای میان وعده هم، میوه بهتر از هر خوراکی های دیگر است.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53598

به "سالم تر کار کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالم تر کار کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید