روان تنی، پدیده ای جهانی فرای فرهنگ و سیستم درمان

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، ذهن، مجموعه ای از توانایی های فکری است که شامل هوشیاری، تصورات، ادراک، تفکر، قضاوت، زبان و حافظه می گردد و معمولاً آن را وجود توانایی هوشیار بودن و اندیشه تعریف می نمایند. ذهن دربرگیرنده قدرت تصور، تشخیص و قدردانی است و مسئولیت پردازش احساسات و عواطف را برعهده دارد که منجر به عملکرد و نوع رفتار افراد می گردد. از دیرباز آنالیز اجزا، تشکیل دهنده ذهن و خصوصیات انحصاری آن در فلسفه، مذهب، روانشناسی و علوم ادراکی مرسوم بوده است. یکی از سوالات شاخص در این زمینه در ارتباط با طبیعت ذهن، مسأله ذهن و جسم است که به آنالیز ارتباط ذهن با جسم (مغز) می پردازد. دیدگاه های قدیمی تر از قبیل دوالیزم (اعتقاد به دوگانگی) و ایده آلیزم (آرمانگرایی)، ذهن را غیرجسمانی می دانند.

روان تنی، پدیده ای جهانی فرای فرهنگ و سیستم درمان

کتاب آیا همه چیز در ذهن اتفاق می افتد؟ تألیف دکتر سوزان اوسالیوان؛ عصب شناس، در قالبی روایتی تجربیات او را در مواجهه با بیمارانش تشریح و بهترین روش های درمان را معرفی می نماید. این کتاب در ماه های اخیر با ترجمه بیتا حاجی ابراهیم عراقی منتشر شده است.

داستان های واقعی از بیماری های خیالی

به راستی ذهن چیست؟ به گمانم نیرویی است فرامادی که من نام آن را ستاد فرماندهی کل بدن می گذارم. ذهن فراتر از مغز است و کلیتی حیاتی را شامل می گردد. تا به حال شنیده اید که می گویند فلانی ذهنش بیمار است؟ منظورشان چیست؟ یعنی مغزش مریض شده؟ لوب پیشانی مغزش آسیب دیده و یا گیجگاهی چپش؟ کارکرد کدام بخش از مخ مختل شده است؟ اینها مفاهیم فیزیولوژیکی و زیستی هستند که من اول به عنوان یک زیست شناس، یکی بودن ذهن و مغز را رد می کنم و بعد به عنوان روانشناس تأکید می کنم که ذهن، فرای این مفاهیم است. این ذهن است که گاه آشفته می گردد و اضطراب فراوری می نماید و اضطراب است که بیماری را به وجود می آورد.

اما سوال اصلی این است: ذهن چگونه ایجاد بیماری می نماید؟ چند وقتی بود که این موضوع ذهنم را درگیر نموده بود، اما انگار همه چیز داشت در همین ذهن درگیر من اتفاق می افتاد. و هرقوت سلامتی ام به خطر می افتاد، ریشه اش را در اضطراب زیادم پیدا می کردم. گویی ذهن فرمانده ای است که تا امر نکند، لشکر سربازان -سلول های بدن- یک قدم هم بدون اجازه او برنمی دارند. کتاب حاضر با دیدگاه یک دکتر عصب شناس به رشته تحریر درآمده تا سیر بیماری را نشان دهد. بیماری هایی که از جسمی بودنشان مطمئنیم، اما در واقع ذهنی هستند. به قول سوزان او سالیوان: داستان های واقعی از بیماری های خیالی!

خستگی و درد، دو مورد از رایج ترین علائم روان تنی

منظور از روان تنی، علائم فیزیکی است که به دلایل روانشناختی رخ می دهند. اشک و سرخ شدن چهره نمونه هایی از آن است. زمانی که علائم روان تنی از سطح عادی فراتر می فرایند و توانایی عملکرد ما را مختل می نمایند یا سلامت ما را به خطر می اندازند، بیماری ایجاد می گردد. در هر روز عادی، شاید یک سوم افرادی که به پزشک عمومی خود مراجعه می نمایند علائمی دارند که ازنظر پزشکی قابل شرح نیستند. البته علائمی که از لحاظ پزشکی قابل شرح نباشند، لزوما روان تنی نیستند. بعضی از این افراد بیماری های موقتی دارند که خود را در معاینه های عادی نشان نمی دهند. مثلا بسیاری از عفونت های ویروسی در آزمایش های عادی تعیین نمی شوند. می آیند و می فرایند و ما هرگز نمی دانیم که دقیقا چه بوده اند.

بیماری روان تنی پدیده ای جهانی است که صرف نظر از فرهنگ یا سیستم بهداشت و درمان رخ می دهد. اختلالات روان تنی، اختلالات روانشناختی عصبی نیستند. اختلالات روان تنی علائمی فیزیکی هستند که پوششی بر پریشانی عاطفی هستند. بنابراین طبیعی است افرادی که تحت تأثیر آن قرار می گیرند به صورت اتوماتیک به دنبال بیماری پزشکی می گردند تا علت رنج خود را شرح دهند. آن ها نه به روانپزشکان، بلکه به پزشکان رو می آورند تا بیماری آن ها را تشخیص دهند... دو مورد از رایج ترین علائم روان تنی، خستگی و درد هستند. ارزیابی این علائم بسیار سخت است، چون آن ها را نمی گردد به صورت عینی اندازه گیری کرد، تنها می توان آن ها را توصیف کرد. بااین حال، بیماری روان تنی ازنظر عصب شناسی اغلب به صورت عدم کارکرد، مانند فلج یا از دست دادن شنوایی، آشکار می گردد.

نخستین چاپ کتاب آیا همه چیز در ذهن اتفاق می افتد؟ در 163 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ارشدان راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48455

به "روان تنی، پدیده ای جهانی فرای فرهنگ و سیستم درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روان تنی، پدیده ای جهانی فرای فرهنگ و سیستم درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید