رایزنی برای صادرات پیاز خراسان شمالی به هند

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد ترویج فرهنگ آموزش و تخصصی کردن فعالیت های کشاورزان را یک امر ضروری دانست و بر اولویت بندی نوع کشت محصولات کشاورزی بر اساس ظرفیت و پتانسیل های موجود در مناطق مختلف تأکید کرد.

رایزنی برای صادرات پیاز خراسان شمالی به هند

سعید پورآبادی در جلسه میز پیاز، گوجه فرنگی و زعفران که در محل اتاق بجنورد برگزار گردید، گفت: کشاورزی هر منطقه باید متناسب با اقلیم و ظرفیت های کشاورزی آن منطقه توسعه پیدا کند تا ضمن حفظ مزیت رقابتی محصولات، بهره وری در استفاده از نیروی کار و منابع نیز محقق گردد.

کاووس شادلو، مشاور اتاق بجنورد در حوزه کشاورزی نیز به بخشی از مسائل پیش رو کشاورزان اشاره نمود و گفت: برای حل این مسائل، وزارت جهاد کشاورزی باید برای حمایت از کشاورزان اقدام کند و اجازه ندهد این حمایت ها به دخالت تبدیل گردد.

او تسهیلات بانک کشاورزی در قالب وام با سودهای بالا به کشاورزان را یک مشکل اساسی برای این قشر دانست و اضافه کرد: متأسفانه بانک کشاورزی به دنبال کارهای تجاری است و تا به امروز معرفی نامه های جهاد کشاورزی به بانک درصد کمی موفقیت آمیز بوده است.

محمد عفتی، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی نیز با بیان اینکه باید انباشت فراوریات استان را به خارج از کشور صادر کنیم، غالب محصولات صادراتی استان را سیب زمینی، پیاز و سیب درختی خاطرنشان کرد.

او اضافه کرد: در بیشتر استان های کشور سال جاری به دلیل بارش های فراوان نسبت به سال گذشته با شرایط کشاورزی خوبی روبرو هستیم و انباشت محصول را درکل کشور داریم.

عفتی به بازگشایی بازار کشورهای اوراسیا از 5 آبان سال جاری اشاره نمود و تأکید داشت: بنابراین باید هدف گذاری ها بیشتر به سمت بازارهای اوراسیا باشد و از ظرفیت این کشورها نیز بهره مند شویم؛ چراکه درخواست صادرکنندگان ما این است که از ظرفیت کشتی رانی امیرآباد به سمت کشور قزاقستان یا مرز زمینی ازبکستان از مشهد یا بجنورد برای امر صادرات به صورت اتوبوس رانی بهره ببریم.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان هدف جهاد کشاورزی را دخالت در امر کشاورزان ندانست و گفت: جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از کشاورزان در غالب تسهیلات در حوزه آبیاری، گلخانه ای، یارانه کود و خریدهای حمایتی است.

عفتی در مورد پیاز استان نیز گفت: در این رابطه تفاهم نامه هایی با آستان قدس داشتیم تا بتوانیم محصول پیاز را برای کشور هندوستان صادر کنیم.

او اضافه کرد: متأسفانه مشکل حاضر این است بیشتر پیاز استان پیاز زرگان است بدین معنا که 85 درصد فراوری استان پیاز زرگان است و این پیاز تند نیست و با ذائقه مردم هندوستان همخوانی ندارد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی به کشت پیاز قرمز در سال های قبل در استان اشاره نمود و گفت: به خاطر اینکه پیاز زرد فراوری و ماندگاری بیشتری دارد، کشاورزان استان به کشت این محصول روی می آورند.

عفتی با اشاره به اینکه 12 درصد پیاز استان سفید و حدود 4 درصد قرمز است، اظهار کرد: برای سال آینده درصدد هستیم 5 هزار هکتار کشت پیاز قرمز را در استان داشته باشیم.

عفتی به صادرات 300 تن زعفران از کشور نیز اشاره نمود و گفت: سال جاری برای اولین بار، خرید حمایتی زعفران را در استان انجام دادیم و درصدد راه اندازی یک مرکز خرید در شهرستان فاروج هستیم تا دیگر کشاورزان برای فروش محصول زعفران را به خراسان رضوی نبرند.

او از راه اندازی یک آزمایشگاه برای زعفران در استان طی سال آینده اطلاع داد و گفت: بحث های صادراتی زعفران در حال پیگیری و انجام است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در رابطه با محصول گوجه فرنگی نیز گفت: سال جاری خرید حمایتی از گوجه را انجام دادیم و حدود یک هزار و 891 تن فراوری گوجه از استان داشتیم.

او مشکل کشاورزان را تسهیلات سرمایه در گردش دانست و گفت: این تسهیلات در تمام کشور 18 درصد است و درصدد هستیم منابع تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزی تأمین کنیم تا دغدغه کشاورزان کمتر گردد.

عفتی بر الزام بازگشایی مرز پروسه سو از استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان تأکید کرد و گفت: با بازگشایی این مرز ظرفیت بسیار خوب برای صادرات استان انجام خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29937

به "رایزنی برای صادرات پیاز خراسان شمالی به هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی برای صادرات پیاز خراسان شمالی به هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید