راز کاهش عجیب زیان بانک گردشگری ، شرایط بد مالی به داد بانک ها رسید؟

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، بانک گردشگری با نماد وگردش و سرمایه ای هزار و 500 میلیاردی از جمله شرکت های حاضر در بورس است که آخرین صورت اقتصادی منتشر شده اش(9 ماهه منتهی به 30 آذر سال جاری) از بهبود شرایط آن حکایت می نماید.

راز کاهش عجیب زیان بانک گردشگری ، شرایط بد مالی به داد بانک ها رسید؟

طبق این ترازنامه مجموع دارایی بانک با 27 درصد رشد نسبت به خاتمه اسفند سال گذشته به 61 هزار و 312 میلیارد تومان رسیده است. در مقابل این دارایی، بدهی هایش هم 25 درصد افزایش یافته و تا خاتمه آذر 59 هزار و 853 میلیارد تومان شده است.

سیر نزولی زیان انباشته!

همچنین در آخرین ترازنامه منتشر شده بانک گردشگری، این بانک 18 میلیارد تومان زیان انباشته دارد. البته به نظر می رسد مدتی طولانی زمان برده تا بانک بتواند زیان خود را کاهش داده و به این رقم برساند.

خاتمه سال 97 این بانک 295 میلیارد تومان زیان انباشته داشته که تا خاتمه سال 98 آن را به 234 میلیارد تومان رسانده است.

صورت اقتصادی منتهی به خاتمه خرداد 99 نشان می داد در سه ماهه ابتدایی سال جاری بانک گردشگری توانسته زیان انباشته خود را تقریبا نصف کند و به رقم 126 میلیارد تومان برساند.

تا خاتمه شش ماهه ابتدایی سال جاری هم مبلغ زیان انباشته به 75 میلیارد تومان رسید و حالا با گذشت 9 ماه از سال، مبلغ این زیان 18 میلیارد تومان اعلام شده است.

چرا زیان گردشگری کم شد؟

با این که بانک گردشگری با وجود کوشش هایش هنوز هم زیان انباشته دارد اما سوال اینجاست که چگونه این بانک توانسته با سرعت نسبتا خوبی بخش اعظمی از زیان خود را جبران کند؟

کامران ندری، کارشناس بانکی، در پاسخ به این سوال خبرنگاران می گوید: به وسیله ترازنامه نمی توان فهمید که بانک دقیقا چه نموده است اما کاهش زیان انباشته بانک ها از طرق مختلفی ممکن می گردد. بانک ها با ورود به بازار سهام، ارز و مستقلات که افزایش قیمت قابل ملاحظه ای داشته، از زیان خود کم نموده اند. همچنین بخشی از رشد دارایی بانک ها به علت تجدید ارزیابی دارایی های آن هاست. بدهی ها با نرخ مشخصی رشد می نماید اما دارایی ها با تجدید ارزیابی افزایش پیدا می نماید و مابه التفاوت آن از زیان انباشته کم می گردد.

او ادامه می دهد: وضع بانک ها در شرایط تحریمی بهتر شده چون عمدتا در بازارهای دارایی فعالیت و سود می نمایند. البته در ترازنامه آن ها ردپایی از این عملیات پیدا نمی کنیم اما روشن است که بانک ها از نوسان در بازارهای دارایی است که بهره برده اند و وضعیتشان را بهبود بخشیدند.

آن طور که ترازنامه بانک گردشگری نشان می دهد افزایش دارایی این بانک در دوره 9 ماهه منتهی به آذر 99 بیشتر تحت تاثیر رشد 1298 درصدی ردیف سایر دارایی ها قرار گرفته است. درحالی که تا خاتمه اسفند سال 98 رشد دارایی های آن عمدتا در نتیجه افزایش 384 درصدی سرمایه گذاری بانک در سهام و سایر اوراق بهادار حاصل شده بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 76744

به "راز کاهش عجیب زیان بانک گردشگری ، شرایط بد مالی به داد بانک ها رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز کاهش عجیب زیان بانک گردشگری ، شرایط بد مالی به داد بانک ها رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید