دومین شماره ایوان منتشر شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دومین شماره از فصلنامه­ دو زبانه­ ایوان، به مدیر مسئولی جمال کامیاب و سردبیری شهروز مهاجر با همکاری پژوهشگران و نویسندگان مختلفی از ایران و فرانسه در پاریس منتشر شد.

دومین شماره ایوان منتشر شد

بخش اول این شماره، با دبیری مهدی قائد شرف، به حوزه فکری هانری کُربن اختصاص دارد که صندلی و اهمیت قابل توجه­ ای در تبیین فلسفه اشراق و حکمت صدرایی دارد. چند مقاله و دو گفت­ وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی و انشاالله رحمتی، بخش­های متنوع این پرونده را تشکیل می­ دهند.

در بخش ادبیات، مقاله روند تاریخی نخستین مواجهه ایرانیان با نویسندگان بزرگ فرانسوی زبان از رهگذار ترجمه آثار ادبی از دمحمدجواد کمالی، استاد زبان فرانسه دانشگاه آزاد مشهد، نگاهی دارد به تاریخ ترجمه فرانسه به فارسی در ایران.

در ادامه­ این بخش، با سه مقاله از محمد قاسمزاده، علی جلالی و امیر مولایی، به آنالیز کارنامه­ بزرگ نادرزاد و مدیا کاشیگر - دو مترجم برجسته زبان فرانسه - پرداختهایم. همچنین جواد عاطفه در مقاله ­ای با عنوان دنیا متن عصیانگر، نگاهی دارد به ویژگی ­های مضمونیِ کتاب عصیانگر اثر آلبر کامو. در بخش پایانی پرونده­ ادبیات، رضا افشارنادری به نقد و معرفی کتاب بحران مدرنیته و مدرنیته در بحران نوشته­ سید روح الله حسینی و چاپ جدید فرهنگ لغات ژیلبر لازار پرداخته است.

ژان کلود وآزن - باستان شناس فرانسوی و سردبیر مجله پاریس تهران - در بخش هنر و معماری، از ویژگی­های معماری استحکامات در ایران نوشته است. همچنین زهرا دنیابخش در مقاله ­ای به معرفی آثار هنرمندان ایران در مجموعه­ دائمی موزه ژرژ پومپیدی می ­پردازد. مقاله شهروز نظری با عنوان مهاجرت و اختگی به آنالیز کارنامه­ هنرمندان ایرانی ساکن فرانسه اختصاص دارد و محمدحسن حامدی از سفرهای ابوالحسن صدیقی به اروپا و عکس ­های او از پاریس نوشته است. مهرنوش علی­مددی و جمال­الدین اکرمی نیز به ترتیب به نمایشگاه هنر فرانسه در ایران در سال 1350ش و تصویرسازی­ های آلن بایاش در ایران پرداخته ­اند.

توجه به اسناد و عکسهای تاریخی، از شماره نخست بخشی از رویکرد ایوان بوده است. در این شماره نیز با همکاری محمدرضا بهزادی -پژوهشگر تاریخ دوره قاجار - و انتشار عکسهایی دیده نشده از مجموعههای خصوصی و انتشار بخشهایی از رساله مهم فردنامه پاریس، تاریخ مکتوب و تصویری دورهای مهم ، مورد آنالیز قرار گرفته است. در واقع این رساله، نخستین متن نسبتاً جامعی است که در توصیف ویژگیهای ساختاری و سازمانی شهر پاریس میشناسیم. علاوه بر رساله­ مذکور، عکس ­هایی از حسینقلی میرزا نصرت مظفری در پاریس (ششمین پسر مظفرالدین شاه) از مجموعه خصوصی بهمن بیانی، به چاپ رسیده است.

غلامحسین ابراهیمی دینانی، انشاءالله رحمتی، ژان کلود وازن، محمدجواد کمالی، محمد قاسمزاده، جواد عاطفه، رضا افشارنادری، زهرا دنیابخش، محمدرضا بهزادی، مهدی قائدشرف، محمدحسن حامدی، جمالالدین اکرمی، شهروز نظری، مهرنوش علیمددی، امیر اسماعیلی، حسین کریمآبادی، روحالله دارایی، مریم سعدی، علی جلالی و امیر مولایی همکاران این شماره از فصلنامه ایوان هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 648

به "دومین شماره ایوان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین شماره ایوان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید