دخالت نظامی آمریکا بحران ونزوئلا را وخیم تر و طولانی تر می نماید

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: در پی نا آرامی هایی که در ونزوئلا از حدود چهار ماه پیش شروع گشت و با آمدن خوان گوایدو به صحنه که ادعای ریاست جمهوری این کشور را دارد روزهای گذشته ناآرامی ها شدت گرفت و به کودتایی نافرجام به پشتیبانی آمریکا و متحدانش انجامید.

دخالت نظامی آمریکا بحران ونزوئلا را وخیم تر و طولانی تر می نماید

این در حالی است که مقام ارشد اولویت های دفاعی آمریکا، دنیل دیویس نسبت به اقدام نظامی در ونزوئلا هشدار داد و گفت چنین اقدامی ممکن است به درگیری طولانی و جدی بینجامد که مغایر منافع آمریکاست و بحران را در ونزوئلا پیچیده تر می نماید ولی با این وجود دولت ترامپ بر موضوع خود مبنی بر تغییر رژیم اصرار دارد.

نشنال اینترست در مقاله ای به قلم گزارشگر خود هانتر درنسیس Hunter DeRensis به آنالیز تحولات اخیر پرداخته است که در ادامه ترجمه آن آمده است.

خشونت های خیابانی در ونزوئلا که به عنوان بخشی از بحران ریاست جمهوری در جریان است از آغاز سال جاری آغاز شده است. حمایت نمایندگان این آشوب ها ادعا دارند که اتفاقات اخیر نتیجه انقلاب سازمان یافته ای در برابر حکومت سوسیالیستی است که به فساد کشیده شده است در حالی که عده ای دیگر معتقدند این کودتایی است که توسط دولت های خارجی سازماندهی شده است نه مردم ونزوئلا.

خشونت ها پس از آن آغاز شد که رهبر مخالفان خوان گوایدو در پیامی ویدئویی که او را در کنار سربازانی نشان می داد مردم را به شورش همگانی علیه دولت فرا خواند و از نیروهای نظامی خواست از ریاست جمهوری او حمایت نمایند. گوایدو فارغ التحصیل دانشگاه جرج واشنگتن است که اخیراً به عضویت هیأت قانونگذاری در مجمع ملی درآمد و در دسامبر 2018 به عنوان رئیس مجلس ملی ونزوئلا انتخاب شد.

گوایدو ادعا دارد که انتخابات ممنوع شده اپوزیسیون سال پیش که در آن دوباره یک پیرو هوگو چاوز یعنی نیکلاس مادورو انتخاب شد یک انتخاب غیرقانونی بود و اکنون او به عنوان رئیس مجمع ملی باید به عنوان رئیس جمهور شناخته گردد. هرچند ادعای او طی روابط پرماجرایی به رهبری آمریکا توسط بعضی کشورهای خارجی پذیرفته شد ولی ارتش ونزوئلا گامی در جهت حمایت از او بر نداشت.

در کنار این سربازان و گوایدو، لئوپولدو لوپز به چشم می خورد، رهبر اعتراضاتی که چند سال پیش به رهبری او صورت گرفت که چند کشته نیز بر جا گذاشت. او از سال 2014 در حبس خانگی بود. لوپز بنیان گذار حزبی که گوایدو هوادار آن است می باشد که اراده مردمی است و ادعا دارد توسط سربازان مخالف ریاست جمهوری آزاد شده است. در حال حاضر تعیین نیست چه تعدادی از نیروهای ارتش از گوایدو حمایت می نمایند ولی هیچ مقام ارشدی به طور عمومی اعلام نکرده است از او حمایت می نماید. به نظر می رسد اعتراض نمایندگان محدود به پایتخت ونزوئلا، کاراکاس هستند که شهردار پیشین آن لوپز بوده است.

از آغاز آغاز بحران، دولت آمریکا به اپوزیسیون وعده پشتیبانی های زیادی داده است. گوایدو دهم ژانویه پس از تماس تلفنی ب ا مایک پنس خود را رئیس جمهور خواند. همان روز او با وزیر امور خارجه مایک پمپئو دیدار می نماید. الیوت آبرامز، معاون وزیر امور خارجه ریگان که بر حمایت اقتصادی از گروه نظامی ویژه مرگ آمریکای مرکزی نظارت می کرد همان ماه به عنوان فرستاده ویژه آمریکا به ونزوئلا فرستاده شد. در کنار آمریکا، کانادا، فرانسه و بعضی کشورهای آمریکا و اروپای شاقتصادی آن را به رسمیت شناختند. این در حالی بود که روسیه، چین و بیشتر کشورهای آسیایی و آفریقایی نیکلاس مادور و را به رسمیت می شناسند.

یک مقام ارشد اولویت های دفاعی آمریکا، دنیل دیویس می گوید: مسائل در ونزوئلا حاکی از یک بحران مهم انسانی است ولی تهدید امنیتی مستقیمی برای آمریکا وجود ندارد در نتیجه گزینه نظامی باید حذف گردد. او اضافه نمود: هرچند دیدن آنچه در ونزوئلا رخ می دهد سخت است ولی اقدام نظامی آمریکا مطمئناً اوضاع را برای مردم ونزوئلا بدتر می نماید. اگر دولت ترامپ برای تغییر رژیم از اقدام نظامی استفاده کند آنگاه نتایج حاصل ممکن است به گونه ای پیش رود که آمریکا وارد یک جنگ داخلی گردد که در آن از یک طرف حمایت می نماید، با این کار در موقعیت خطرناکی قرار می گیریم که ممکن است سال ها طول بکشد و این به نفع آمریکا نیست.

علیرغم نظر دیویس درباره منافع آمریکا دولت آمریکا آشکارا گفته است از تغییر رژیم در ونزوئلا حمایت می نماید. ترامپ در توئیتی گفته است من از نزدیک وضعیت را در ونزوئلا دنبال می کنم. همچنین گفته است آمریکا در کنار مردم ونزوئلا برای به دست آوردن آزادی می ایستد.

وزیر دفاع ونزوئلا، ولادیمیر پادرینو لوپز در توئیتی گفت: عملیات فرماندهی استراتژیک ونزوئلا FANB باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا دفاع کند. این نهاد باید در کنار مجمع ملی و نهادهای قانونی علیه آنها که در پی از بین بردن دموکراسی هستند بایستد. جان بولتون مشاور امنیت ملی روز گذشته در توییتی گفته است: آمریکا در کنار مردم ونزوئلا است. چند ساعت بعد وقتی واکنشی از سربازها نسبت به گفته او دیده نشد او لحن خود را با اولتیماتومی شدیدتر کرد و گفت ونزوئلا به روشنی نشان داده است راه کنونی به سوی دموکراسی برگشت ناپذیر است. ارتش ونزوئلا یک گزینه دارد: استقبال از دموکراسی، حفاظت از شهروندان و حمایت از اعضایی که به طور دموکراتیک توسط مجمع عمومی انتخاب شده اند زیرا در غیر این صورت با رنج ها و انزوایی روبرو خواهند شد که نتیجه کار خودشان است. منظور از انزوا تحریم های آمریکا است که بر اقتصاد ونزوئلا اعمال می گردد و دسترسی آن را به تجارت ها و خدمات بانکی بین المللی محدود می نماید.

سناتور مارکو روبیو نماینده کنگره آمریکا در توییتی اقدام رسانه های آمریکا و سی. ان. ان. را به خاطر آنکه گوایدو برای براندازی مادورو تقاضای نیروی نظامی داده است و آنها این خواسته و اتفاقات اخیر را کوششی برای کودتا خوانده اند را شرم آور خواند چرا که طبق گفته او، گوایدو توسط بیش از 50 کشور و سازمان کشورهای آمریکایی طبق قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور موقت قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است. او اضافه می نماید تنها کودتایی که آنجا صورت می گیرد کودتایی است که کوبا در حمایت از مادورو انجام می دهد. او همچنین اینکه سی. ان. ان. آنچه را در کوبا اتفاق می افتد یک کودتای نظامی نامید را یکی از شرم آورترین گزارش های این شبکه دانست. او می گوید کوشش های گوایدو توسط همه کشورها در منطقه حمایت می گردد که این بی سابقه است.

اینکه مارکو روبیو بی قید و شرط انکار می نماید که آنچه در ونزوئلا در حال روی دادن است کوشش برای کودتا است و قاطعیتش برای آنکه آنچه در حال اتفاق افتادن است را انقلاب مردمی بخواند یادآور نقشه ذهنی است که در آغاز حکومت جرج دابلیو. بوش مطرح شد که طبق آن زمانی که اتفاقاتی در جهتی خاص در حال روی دادن هستند سیاستگذاران آمریکا نباید پاسخ دهند که چه چیزی ممکن است روی دهد و چه چیزی نه. یکی از دستیاران بوش که بعدها تعیین شد کارل روف بوده است گفت: مدت هاست دنیا دیگر این گونه پیش نمی رود. زمانی که شما در حال مطالعه حقیقت هستید و سعی کنید قضاوت درستی از آن داشته باشید ما در حال عمل خواهیم بود و واقعیت های دیگری می آفرینیم که شما هم می توانید آنها را مطالعه کنید. این گونه است که اتفاقات شکل می گیرند. ما به وجود آورندگان تاریخ هستیم و شما تنها مطالعه نمایندگان آن خواهید بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8945

به "دخالت نظامی آمریکا بحران ونزوئلا را وخیم تر و طولانی تر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخالت نظامی آمریکا بحران ونزوئلا را وخیم تر و طولانی تر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید