خواص هسته خرما و موارد استفاده از آن

به گزارش مهسان بلاگ، هسته خرما که 6 تا 15٪ از وزن کل خرمای رسیده را تشکیل می دهد در واقع محصول جانبی میوه خرما است و عمدتا در خاورمیانه و به ویژه امارات متحده عربی یافت می شود. این ماده به طور معمول دور ریخته می شود، به عنوان ماده غذایی خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد یا توسط عرب ها به قهوه غیر کافئین دار تبدیل می شود. دانه های خرما از کربوهیدرات ها، فیبرهای غذایی، چربی و پروتئین تشکیل شده است. علاوه بر این، مشخص شده که محتوای آنتی اکسیدان در روغن هسته خرما با روغن زیتون مشابه است که می تواند منبع خوبی از آنتی اکسیدان برای تأمین نیازهای مصرف کننده باشد.

خواص هسته خرما و موارد استفاده از آن

هسته خرما یک بذر سخت و شیاردار دارای یک جنین کوچک است. وزن هسته خرما 0/5 گرم تا 4 گرم است و بسته به رسیدنش، 6 تا 20 درصد از وزن میوه را در بر می گیرد.

خواص هسته خرما برای سلامتی

هسته خرما دارای چندین خاصیت دارویی شگفت انگیز است. محافظت از کلیه و کبد در برابر سمیت یا آسیب، مفید در دیابت، غنی از آنتی اکسیدان، جلوگیری از آسیب DNA و کمک به مبارزه با عفونت های ویروسی مختلف از جمله خواص آن است.

1. از آسیب DNA جلوگیری کنید

طبق یک مطالعه، هسته خرما اثر دفاعی در برابر آسیب کبدی ناشی از عوامل شیمیایی و آسیب DNA اکسیداتیو نشان داده است. همچنین از مسمومیت کبدی محافظت می کند و این اثر محافظتی کبدی را می توان به فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داد.

2. در درمان مسائل قند خون مفید است

بذر خرما در درمان مسائل مربوط به قند خون، دیابت و عوارض مربوط به آن مفید است. بر اساس یک تحقیق بذرها اثرات محافظتی بالقوه ای را در برابر عوارض اولیه دیابتی کبد و کلیه نشان داده اند.

3. عوامل ضد ویروسی

بذر خرما به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر ویروس های مختلف بیماری زای انسانی عمل می کند. می تواند در درمان و پیشگیری از بسکمک از انواع عفونت های ویروسی مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که عصاره هسته خرما توانایی زیادی در جلوگیری از عفونت فاژ سودوموناس ATCC 14209-B1 و جلوگیری از لیز باکتری به طور کامل نشان می دهد.

4. از آسیب کلیه و کبد جلوگیری می کند

دانه های خرما غنی از پروآنتوسیانیدین است که در واقع به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب کمک می کند. یک مطالعه بیان می کند که عصاره دانه خرما غنی از پروآنتوسیانیدین از سمیت کلیه و کبد ناشی از مواد شیمیایی محافظت می کند.

5. آنتی اکسیدان ها

هسته های خرما غنی از آنتی اکسیدان هستند و دارای قابلیت مهار رادیکال های آزاد می باشند بنابراین به محافظت از بدن در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو کمک می کند. در یک تحقیق اخیر، از پتانسیل آنتی اکسیدانی هیدرولیزهای پروتئین دانه خرما می توان به عنوان یک ماده غذایی بالقوه کاربردی برای اتقاء سلامت استفاده کرد. یک تحقیق دیگر نشان داد که بذر خرمای ایرانی پاک کننده های رادیکال قوی هستند و می تواند منبع خوبی از آنتی اکسیدان های طبیعی برای مصارف دارویی و تجاری محسوب شود.

6. خانم های باردار

بذر خرما باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود. زنان باردار هفته ای چندین بار هسته خرما می خورند.

دانه خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همانطور که گفته شد بذر میوه خرما به طور خاص از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می کند.

7. دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه یکی دیگر از خواص خارق العاده دانه خرما است. افرادی که از سنگ کلیه یا سنگ مثانه رنج می برند می توانند چند عدد هسته خرما را خرد کرده و با آب بجوشانند و دو بار در روز بخورند.

8. درمان اسهال

دانه های خرما برای درمان اختلالات دستگاه گوارش، به ویژه اسهال مزمن مفید است. دانه خرما همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی عمل می کند و باکتری های وارد شده به دستگاه گوارش را از بین می برد.

خواص روغن هسته خرما برای سلامتی

روغن دانه خرما از طریق استخراج Soxhlet از دانه خرما بدست می آید. روغن دانه خرما عمدتا از چهار اسید چرب یعنی اسید اولئیک ، لینولئیک ، لوریک و پالمیتیک تشکیل شده است. در زیر برخی از مزایای شناخته شده سلامتی استفاده از روغن دانه خرما ذکر شده است.

1. مزایای پوستی

استفاده از روغن دانه خرما بر روی پوست اثرات محافظتی در برابر آسیب های ناشی از قرار دریافت در معرض تابش UV-B را در مقایسه با پوستی که از روغن دانه خرما استفاده نکرده، تأیید کرده است. به طور مشابه مطالعات نشان داد که روغن دانه خرما می تواند پوست انسان را ترمیم کند که می تواند ناشی از فعالیت آنتی اکسیدانی باشد. وجود آنتی اکسیدان های طبیعی مانند فنل ها و توکوفرول ها در روغن دانه خرما قادر به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کراتینوسیت های ناشی از قرار دریافت در معرض پراکسید هیدروژن بر روی پوست بود. علاوه بر این، آنها همچنین دریافتند که روغن دانه خرما می تواند از پوست در برابر آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از پراکسید هیدروژن (H2O2) از طریق فرآیند پراکسیداسیون لیپید که از روغن زیتون بهتر است محافظت کند.

2. یک محیط سالم روی پوست سر ایجاد می کند

مو برای رشد موهای سالم به محیط ایده آل نیاز دارد. پوست سر جایی است که مو از آن تغذیه می کند، بنابراین باید همیشه در شرایط عالی باشد تا از رشد مناسب مو پشتیبانی کند.

روغن خرما متشکل از مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 است که چربی های اشباع نشده چندگانه ای هستند و پوست را تغذیه می کنند. جدا از آن، روغن خرما همچنین غنی از اسید لوریک، یک اسید چرب اشباع است که حاوی خواص ضد میکروبی و ضد باکتری است. این کمک می کند تا با از بین بردن شوره سر و آکنه، محیط بهینه ای برای رشد مو ایجاد شود.

3. موها را ضخیم می کند

کم پشت شدن موها بخشی طبیعی از پیری است. ریزش مو در اثر عوامل زیادی ایجاد می شود. اما ایده اساسی اش این است: هنگامی که سلول های ما انرژی کافی تولید نکنند، تمام اعضای بدن - از جمله فولیکول های مو - پیر می شوند. در نتیجه، رشد مو کند شده و ریزش آن به زودی آغاز می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، برای جلوگیری از بدتر شدن آن به ویتامین B2 و اسیدهای آمینه نیاز خواهید داشت.

روغن خرما دارای اسید آمینه و ریبوفلاوین (ویتامین B2) بالایی است که می تواند به طور موثری ریزش مو را مهار کند. اسید آمینه در تولید کراتین، پروتئین مسئول تقویت فولیکول ها و افزایش کشش مو ضروری است. از طرف دیگر، ریبوفلاوین نقش عمده ای در تولید انرژی و بازیابی عملکرد و توسعه سلول دارد.

4. با رادیکال های آزاد مبارزه می کند

خرما سرشار از مواد مغذی بیولوژیکی فعال به نام فیتوشیمیکال است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. در حقیقت، گزارش شده است که خرما دومین میوه آنتی اکسیدانی است که در چین مصرف می شود. روغن خرما از گروه های مختلفی از اجزای زیست فعال تشکیل شده است و یکی از آنها کاروتنوئیدها است. این یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که با محافظت از آن در برابر رادیکال های آزاد به تقویت مو کمک می کند.

5. موها را مرطوب می کند

روغن خرما جدا از جلوگیری از شوره سر و آکنه پوست سر، به دلیل مزایای مرطوب کنندگی اش نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 موجود در روغن به کنترل کم آبی کمک می کند بنابراین رطوبت مو سالم مانده و کوتیکول ها مهر و موم می شوند. برای احیای موهای خشک و شکننده، توصیه می کنیم از محصولات مراقبت از موی ساخته شده با روغن خرما استفاده کنید.

6. از سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند

خرما سرشار از بسکمک از ویتامین ها است که به محافظت در برابر از بین رفتن رنگدانه ها کمک می کند. دو مورد آن اسید مس و پانتوتنیک (ویتامین B5) است که به تحریک تولید رنگدانه کمک می کند. رنگ مو با توجه به مقدار ملانین موجود در رشته ها تعیین می شود. با افزایش سن، بدن ما ملانین کمتری تولید می کند و موهای ما خاکستری می شود. در حالی که نمی توانیم پیری را معکوس کنیم اما می توانیم بدن خود را به تولید ملانین کافی با خوردن غذا و استفاده از محصولاتی که به طور طبیعی سرشار از مس و اسید پانتوتنیک هستند مانند روغن دانه خرما تشویق کنیم.

7. ترمیم ناخن

روغن خرما به دلیل تنوع ویتامین ها به ویژه ویتامین های K و A منبع فوق العاده ای برای ناخن است و باعث جلوگیری از شکنندگی آن و تقویتش می شود.

چگونه می توان پودر هسته خرما را در خانه برای فواید مختلف سلامتی تهیه کرد؟

دانه های خرما را بشویید و بگذارید کاملا خشک شود. بسته به محل زندگی شما ممکن است خشک شدن آن 3 روز یا بیشتر طول بکشد. پس از خشک شدن کامل، دانه های خرما را آسیاب کرده و به روش دانه های قهوه یا به شکل دمنوش استفاده کنید.

چگونه می توان شربت هسته خرما را در خانه تهیه کرد؟

دانه های خرما را به مدت 24 ساعت بشویید و بخیسانید. آن را با مقداری آب مخلوط کنید.

چگونه از هسته خرما استفاده کنیم؟

  • برخی افراد از دانه های خرما به عنوان ماده افزودنی قهوه استفاده می کنند.
  • شربت خرما را به آب گرم با لیمو اضافه کنید و به عنوان چای یا دمنوش بنوشید.
  • شربت خرما را با عسل مخلوط کنید. به جای مربا از این استفاده کنید.
  • به اسموتی ها یا آب میوه های خود پودر خرما اضافه کنید.
  • پودر دانه خرما را به کوکی، کیک و غیره اضافه کنید.
  • هنگام تهیه سس سالاد، شربت خرما اضافه کنید تا از مزایای سلامتی آن بیشتر بهره مند شوید.

حقایق هسته خرما

بذر خرما محصول جانبی صنعت میوه خرما است. مطالعات مختلفی که بر روی بذر خرما اجرا شده است نشان می دهد که این ماده می تواند منبع عالی فیبر غذایی باشد. علاوه بر این، پروتئین و مواد معدنی نیز به میزان قابل توجهی در بذر وجود دارد. بر اساس ترکیب اسیدهای چرب روغن دانه خرما، استفاده از این روغن برای اهداف تغذیه ای، به عنوان روغن پخت و پز خوراکی و همچنین برای تولید مارگارین به دلیل پایداری و مقاومت بالای روغن دانه خرما در برابر عملیات حرارتی پیشنهاد می شود. ماندگاری و قابلیت نگهداری خوب این روغن حتی برای مدت زمان طولانی انکار نشدنی است.

منبع:

healthbenefitstimes

nakhildates

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: هفت گنج
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 64732

به "خواص هسته خرما و موارد استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هسته خرما و موارد استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید