خروج و مهاجرت روزانه 20 نخبه علمی از کشور ، ایران بالاترین آمار از دست دادن نخبگان را دارد

به گزارش مهسان بلاگ، نایب رییس اول کمیسیون آموزش با بیان اینکه روزانه 20 مهندس و نخبه در مقاطع کارشناسی تا دکتری از کشور خارج می شوند، گفت: ایران جزو کشور ها با بالاترین آمار ها قرار گرفته است.

خروج و مهاجرت روزانه 20 نخبه علمی از کشور ، ایران بالاترین آمار از دست دادن نخبگان را دارد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محمد وحیدی نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه رادویی گفتگوی اجتماعی با بیان اینکه مهاجرت یک اصل طبیعی و یک حق برای هر فرد است که محل زندگی خود را انتخاب کند، گفت: ایران جزو کشور هایی است که همچنان مهاجر پذیر و هم مهاجر فرست است، اما اگر بخواهیم بر اساس نخبگان این موضوع را بسنجیم، باید اذعان کنیم جزو کشور هایی هستیم که بیشتر مهاجرت را تجربه نموده ایم.

وی به آمار ها اشاره و اعلام کرد: در بین 98 کشوری که نخبگان خود را با مهاجرت از دست می دهند، ایران جزو کشور ها با بالاترین آمار ها واقع شده است و این یک اتفاق نه چندان مثبت است.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مهاجرت نخبه به کشور آسیب می زند، مطرح کرد: فرد نخبه، یک انسان برجسته و کارآمد محسوب می گردد و در فراوری علم و فناوری اثرگذار است و نبوغ فکری او باعث سرعت بخشیدن حرکت یک کشور گردد.

وی از آسیب های اجتماعی مهاجرت نخبگان گفت و اظهار کرد: در عرصه علمی این آسیب ها بیشتر برای جهان سومی ها رخ می دهد. اگر مهاجرت نخبگان با برگشت آن ها در کوتاه مدت، میان مدت و یا بلندمدت همراه باشد، حتما آثار آن مثبت خواهد افتاد، اما اگر سیر آن معکوس باشد، قطعا اثر منفی دارد.

این نماینده مجلس با تصریح بر اینکه ایران در حوزه مهاجرت نخبگان، آسیب های آن را درک نموده است، گفت: اینکه برنامه هایی برای جذب نخبگان و دانشجویانی که در دانشگاه های مختلف جهان مستقر هستند، داریم امری مهم و حیاتی محسوب می گردد. بر اساس آمار هایی که وزارت علوم منتشر نموده است، سالانه 145 هزار نفر در حوزه تحصیلی از کشور مهاجرت می نمایند که از این تعداد 105 هزار نفر تحصیلات دانشگاهی دارند و خارج می شوند.

وی با بیان اینکه روزانه 20 نفر مهندس و نخبه از کارشناسی تا دکترا از کشور خارج می شوند، مطرح کرد: این عدد زیادی است و متاسفانه به همین اندازه، برگشت نداریم؛ گرچه برنامه ریزی های خوبی در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری شده است.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 69887

به "خروج و مهاجرت روزانه 20 نخبه علمی از کشور ، ایران بالاترین آمار از دست دادن نخبگان را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج و مهاجرت روزانه 20 نخبه علمی از کشور ، ایران بالاترین آمار از دست دادن نخبگان را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید