خبرنگاران 24 هزار تن گندم درقم فراوری خواهد شد

به گزارش مهسان بلاگ، قم - خبرنگاران - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده درسال جاری، 24 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت خواهد شد.

خبرنگاران 24 هزار تن گندم درقم فراوری خواهد شد

محمد علی سلامی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، بیان نمود: حدود 5 هزار و 150 هکتار گندم آبی و یکهزار و 380 هکتار گندم دیم در سطح مزارع استان کشت می گردد که صد در صد آن از بذرهای اصلاح شده بوده و قم در این زمینه، میان سایر استان های کشور پیشگام است.

وی با اشاره به این که کشت گندم بیشتر در بخش جعفریه قم به دلیل داشتن آب و هوای مناسب برای فراوری این محصول انجام می گردد، اضافه کرد: گندم کشت شده در سطح مزارع استان دارای کیفیت مطلوبی است و کشاورزان قمی در فراوری این محصول سابقه ای طولانی دارند.

وی با بیان این که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی فرایند فراوری گندم در مزارع استان را به دقت زیر نظر دارند، ادامه داد: بارندگی در میزان فراوری گندم بسیار موثر است و هرچه شاهد بارندگی بیشتر در سطح استان باشیم، حجم فراوری و همچنین کیفیت این محصول در قم افزایش خواهد یافت.

سلامی گفت: گندم از جمله مهمترین محصولات کشاورزی است که فراوری هرچه بیشتر آن موجب خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم است، به همین دلیل فرایند خرید تضمینی گندم همچون سال های گذشته، سال جاری نیز جریان دارد و گندم کاران قمی می توانند محصول فراوری خود را برای فروش به سیلوی استان تحویل دهند.

وی با اشاره به این که کشاورزان درقم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی آن، برای فراوری محصول مورد احتیاج مردم، کوشش گسترده ای دارند، اضافه کرد: حدود 2 هزار تن از کشاورزان قمی در زمینه کشت انواع غلات همچون محصول راهبردی گندم در مناطق مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

لازم به ذکر است سیلوی ملکی شهید آصف نخعی مهمترین مرکز خرید تضمینی گندم در قم است؛ همچنین قیمت خرید تضمنی گندم معمولی هر کیلوگرم 40هزار ریال و گندم دروم هر کیلو 42هزار ریال اعلام شده است. سیلوی بتنی شهید نخعی که در جنوب غربی شهر قم قرار گرفته است، دارای ظرفیت ذخیره سازی 108 هزارتن گندم و 36 کندو می باشد، این سیلو با توان تخلیه و بارگیری 200 تن در ساعت در زمینی به مساحت 90هزار مترمربع ایجاد شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.

نزدیک به 14 هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می نمایند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند به نحوی که کشاورزی به تنهایی 45 درصد اشتغال روستائیان در بخش های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط فراوری بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 805 هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 83118

به "خبرنگاران 24 هزار تن گندم درقم فراوری خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 24 هزار تن گندم درقم فراوری خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید