جلسه نقد و آنالیز کتاب ماهیت عکس ها برگزار گردید

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه، با همکاری دانشکده هنر سوره، چهاردهمین جلسه نقد و آنالیز کتاب ماهیت عکس ها نوشته استیون شور، به میزبانی رامتین شهبازی با حضور محسن بایرام نژاد مترجم اثر و فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار گردید.

جلسه نقد و آنالیز کتاب ماهیت عکس ها برگزار گردید

عکاسی، رشته ای تجربی و تحلیلی است و عکاسِ علاقه مند، پس از آشنایی با مبانی ابتدایی، وارد مرحله جدیدی می گردد که همزمان با کسب تجربه، باید ببیند و از داشته های دیگران، ذهنیت بگیرد.

نمی توان که پیشاپیش، از نتیجه کارِ خود آگاه بودکه چه چیزی پیش می آید و دو عکس از یک مکان، با اندک اختلافِ زاویه به چشم نمی آید، به طور کلی عکس ها از لحاظ بصری و محتوایی متفاوت هستند.

دلیل تفاوت عکس ها، یاد گرفتنی است، اما در عمل، باز هم نتایج متفاوتی به دست می آید. با توجه به داشته های ذهنی، باید عکس گرفت و امتحان کرد. عکاس، ابزار و انتخاب های زیادی به لحاظ تکنیکی و ذهنی پیشرو دارد.

کتاب ماهیت عکس ها به سادگی، مسائل ریزِ عکاسی را یادآوری می نماید. مقالات صرفا تکنیکی، خسته کننده و در نتیجه، تاثیر کمتری بر روی مخاطبان می گذارند.

استیون شور در این کتاب، ماهرانه، در باب عکس می گوید و با تصاویری که همراه نوشته آمده، به خواننده ها ذهنیت می دهد.

در ابتدای جلسه، محسن بایرام نژاد مترجم این اثر، درباره انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: به دلیل اینکه در سالهای گذشته منابع اصلی برای تدریس عکاسی وجود نداشت و این رشته به درستی تدریس نمی شد به همین خاطر این مسئله را نوعی احتیاج دیدم و تصمیم به ترجمه کتاب هایی در حوزه عکاسی به خصوص کتاب ماهیت عکس ها گرفتم.

وی در رابطه با این اثر اضافه نمود: کتاب ماهیت عکس ها کتابی مهم و ساده ست، البته ساده به معنای لفظ روان و قابل درک این اثر است که تاکتیک های استیون شور را در بر میگیرد که به مباحث نظریه عکاسی می پردازد و وارد فاز نظری عکاسی می گردد به نوعی این کتاب فضای خالی بین مکتب و نظریه هارا با زبانی گویا پر می نماید؛ در این کتاب جملات ساده و تیتری نگارش شده است که مخاطب باید برروی جملات کتاب تفکر کند.

فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب، نیز در رابطه با اهمیت این اثر گفت: کتاب ماهیت عکس ها به نظریه هایی در عکاسی پرداخته است که ذیل نقد ادبی قرار می گیرند و نظریه های استیون شور در این اثر نظریه هایی ملموس قابل فهم برای مخاطب است.

وی در ادامه در رابطه با کیفیت چاپ تصاویر و جلد کتاب اضافه نمود: این کتاب به لحاظ کیفی از چاپ مناسبی برخوردار است و وجود عکس ها در این اثر به قابل فهم بودن مطالب یاری می نماید.

بایرام نژاد نیز با بیان اینکه هزینه ها بر روی کیفیت چاپ اثر می گذارد گفت: قیمت کاغذ و هزینه های چاپ از کفیت های قابل توجه تصاویر و جلد کتاب می کاهد و اگر قرار باشد یک کتاب با کیفیت بالایی به چاپ برسد به جهت قیمت بالای آن قدرت خرید مخاطب نیز کاهش پیدا می نماید.

عسگری کیا سه سطح نمایشی، فیزیکی و ذهنی عکس را در این کتاب نام برد و از مترجم اثر خواست تا این سه سطح را به صورت مختصر شرح دهد؛ وی اضافه نمود: سطح نمایشی عکس به مسائل پایه ای در عکس اشاره می نماید و در سطح ذهنی نیز از برداشت های ذهنی مخاطبان نسبت به تصاویر بحث می گردد؛ در بحث سطح فیزیکی نیز به تکنیک ها پرداخته است.

*در انتهای جلسه نیز به تمامی سوالات علاقه مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 75431

به "جلسه نقد و آنالیز کتاب ماهیت عکس ها برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسه نقد و آنالیز کتاب ماهیت عکس ها برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید