تحقق 168 درصدی منابع شهرداری مشهد در سال گذشته، جزئیات چگونگی تهاتر بدهی بانکی با دولت

به گزارش مهسان بلاگ، معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: تحقق منابع شهرداری در سال 95، 65 درصد بوده است که ما در سال 97، این رقم را به 168 درصد رسانده ایم که برای اولین بار در تاریخ شهرداری رخ داده است.

تحقق 168 درصدی منابع شهرداری مشهد در سال گذشته، جزئیات چگونگی تهاتر بدهی بانکی با دولت

به گزارش خبرنگاران، رضا خواجه نائینی در پنجمین نشست شفافیت پاسخگویی که به وسیله واحد سازمانی جوانان مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در مشهد برگزار گشت، اظهار کرد: نگاه شورا همواره به دورشدن از پروژه های عمرانی و نزدیک شدن به بخش های دیگر مانند تفریحی، غیرتجاری و غیرساختمانی است.

وی افزود: مدیریت شهری در مشهد بعد از یک دهه به دست اصلاح طلبان افتاده است و طبیعتاً توقعات و انتظارات از این افراد بسیار بالاست. ما گذشته ای را تحویل گرفته ایم و به مردم قول هایی را داده بودیم که الان حدوداً دو سال گذشته و بهترین موقع است تا بخشی از عملکرد را ارائه دهیم.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: در مهر 96 به صورت رسمی و جدی مدیریت شهری را تحویل گرفتیم. در این زمان مشهد در وضعیتی بود که تقریباً هر روز ما اعتصابات پیمانکاران را به دلیل معوق بودن طلبشان از شهرداری در عرصه شهدا را داشته ایم. حقوق پرسنل از محل سپرده های مردم تأمین می شد. طبیعتاً هرکسی که به شهرداری مراجعه کند برای دریافت پروانه، قبل از اینکه کمیته های فنی بررسی کنند که آیا این درخواست قابل اجابت است یا نه، شهرداری از افراد یک مبلغی را علی الحساب می گیرد و این مبلغ سپرده می شود و اگر جواب بررسی منفی بود، پول به فرد برگردانده می شود.

خواجه نائینی تشریح کرد: ماهی 100 میلیارد تومن هزینه جاری شهرداری بود که الان این مبلغ به 130میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ جدای از هزینه های عمرانی شهر است و اگر هزینه های عمرانی را به جاری اضافه کنیم، این مبلغ حدوداً سه برابر می شود. ما باید ماهی حداقل 130میلیارد درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما این وظیفه را دریافتیم حدود هزار میلیارد بدهکار بودیم. از پول های علی الحساب به اندازه یک ماه حقوق برداشته شده بود که در عین حال این امکان وجود داشت که به درخواست مردم جواب منفی داده شود. طرف دیگر قضیه بدهی های بانکی بود. طبعیتاً اولین کاری که در حوزه فعالیت اقتصادی معمولاً می کنند، اقدام به دریافت وام است تا هزینه های اولیه را تامین کنند. و اولین شرط دریافت وام این است که شما جزو لیست سیاه بانک مرکزی نباشید که ما در زمان اقدام برای دریافت وام متوجه شدیم 5 ماه است در لیست سیاه بانک مرکزی هستیم.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهردار مشهد اظهار کرد: به سراغ بانک مرکزی رفتیم تا اوراق مشارکت منتشر کنیم که باز هم با محدودیت هایی روبه رو شدیم. بدهی های معوق زیادی داشتیم، البته صرفاً بدهی داشتن مشکل نیست؛ به خصوص اگر بدهی صرف پروژه های عمرانی شود، ولی اینکه ما بدهی معوق داشته باشیم، حدوداً به مدت دو سال، این نشان دهنده بدحسابی است. و طبیعتاً هیچ نهاد اقتصادی رغبتی به تامین هزینه های این نهاد نخواهد داشت.

وی شرح داد: در آن زمان حدوداً 6 هزار میلیارد تومان بدهی داشته ایم و صدمیلیارد هم پول حقوق کارکنان را از سپرده های علی الحساب برداشته بودیم. اعتصاب های شرکت های خصوصی، راننده های اتوبوس، فضای سبز و پارک بانان هر روز وجود داشت. در بحث اقتصادی هم تقریباً در مدت 6 سال دوره آقای پژمان، 92 تا 96، 20 قرارداد پروژه عمرانی بسته شده بود که در آن چهارسال بعد تقریباً تمام این قراردادها به مشکل برخورده بود و کلاً دو قرارداد بسته شده بود که یکی از آن ها آقای ثابت بود که دیگر در مشهد نبود.

خواجه نائینی گفت: یک فضای پر از رخوت و ناامیدی در بدنه شهرداری حاکم بود. تقریباً تمام افرادی که من با آن ها مشورت کرده بودم، توصیه به عدم حضور در زمینه اقتصادی شهرداری کردند. ما پروژه عمرانی بزرگی در این سال ها نداشته ایم و تنها پروژه بزرگ دوربرگردان های آزادی بود.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهرداری مشهد تاکید کرد: می توانستیم با این هدف وارد شویم که شهر را به نقطه صفر برسانیم و به معنای نگهداری خوب از شهر، شهرداری کنیم، اما با هدف توسعه و رشد شهر مشهد وارد این کار شدیم، آغاز به کار کردیم و اول سراغ اعتمادسازی رفتیم. اعتمادسازی بین خودمان و سرمایه گذارها، بانک ها، پیمانکاران و... که ما آمده ایم تا با هم یک کار مشترک را انجام دهیم.

وی افزود: 6 ماه یعنی تا اسفندماه طول کشید که با پیمانکاران و بانک ها به توافق برسیم تا بدهی های معوق ما را تقسیط کنند تا به مرور پرداخت کنیم. 6 ماه طول کشید تا با سرمایه گذاران در پروژه های جدید در میز مذاکره به نتیجه برسیم. به هر حال شورا و مدیریت شهری جدید بود و بسکمک از پیمانکاران در سیستم قبلاً حضور داشتند و خیلی تغییرات جدید، امکان نداشت صورت دهیم.

خواجه نائینی اعلام نمود: در آن زمان تا 40 درصد از حقوق مردم بخشیده می شد تا مردم بیایند و پروانه کسب بگیرند و این پول به عنوان درآمد جذب شهرداری می شد. معمولاً شهرداری ها در آخرسال تخفیف می دهند، ما خیلی بحث کردیم و در انتها تصمیمی جدی گرفتیم سر اینکه تخفیف ها کاهش پیدا کند که اتفاقات خوبی در ادامه افتاد. تخفیفات ما الان تقریباً 16درصد و تقریباً معادل نرخ سود بانکی است. خود این میزان کم تخفیف یک آلارم است که نشان می دهد ما در حال حاضر، خیلی نیاز اقتصادی نداریم.

وی گفت: بعد از این اعتمادسازی ها و تعیین تکلیف بدهی ها، که طبق آن توافق شد تا طی پنج سال بدهی ها را به بانک ها پرداخت کنیم. در نشست هایی که با سرمایه گذارها داشتیم، موجب شد امید در رابطه با پیشرفت شهرداری افزایش پیدا کند. همین مسئله باعث شد تا آغاز پروژه های جدید ساختمانی در شهر کلید بخورد و درآمدهای ما افزایش پیدا کند.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهردار مشهد ادامه داد: در سال 97، درآمدهای نقدی ما افزایش پیدا کرد و توانستیم با تعاملی که با دولت داشتیم 50 درصد از اوراق مشارکت منتشرشده را از دولت بگیریم. قانون اوراق به این صورت است که هر سه ماه، پنجاه درصد از سود اوراق به مردم را دولت می دهد و پنجاه درصد از سود را شهرداری می پردازد.

وی تشریح کرد: یکی از دلایلی که ما جزو لیست سیاه بانک مرکزی بودیم این بود که ما آن پنجاه درصد سود مردم را که باید شهرداری پرداخت می کرد، پرداخت نکرده بودیم. کل رقمی که اخذ شده بود قبل 96، 30میلیارد تومن بود برای سهمیه پنجاه درصدِ فروخته شده. ما در نیمه دوم سال 96، 530 میلیارد تومان توانستیم از دولت بگیریم. پس از آنکه با این پول برخی از بدهی های خود را پرداخت کردیم، باقی بدهی ها مجدداً تقسیط شد. پروژه های سرمایه گذاری شکل گرفت و کم کم امید زنده شد.

خواجه نائینی شرح داد: در سال 97، وضعیت متفاوت شد و در این سال هیچ تجمعی از پیمانکاران در عرصه میدان شهدا نداشته ایم، مگر اینکه اختلاف حقوقی داشته باشیم که تعداد این موارد در سال از دو یا سه مورد بیشتر نبود. در طی این دو سال، 15هزار میلیارد تومان شهرداری منابع اقتصادی جمع کرد. بودجه عمومی شهرداری تقریباً 2 هزار و پانصد میلیارد بود که ما در این دو سال، 6 برابر سال 96 کسب درآمد داشتیم.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: همان طور مشاهده می کنید که هر روز یک افتتاحیه داریم. در سال 98 که پروژه های بزرگی مانند دوربرگردان ناصری و تقاطع هم سطح نمایشگاه هستند. این کارها در وضعیتی انجام شد که دولت همان وضعیت و مسائل سال 96 را داشت و وضعیت اقتصادی کشور مناسب نبود. دو عامل اعتماد مردم به ما، امیدداشتن و بحث هماهنگی مدیریت شهری بود.

وی ادامه داد: طرف دیگر این پیشرفت ها، نقش شوراست که هماهنگی بسیار خوبی داشت و هر مشکل که پیش می آمد، مطرح می کردند و این باعث شد تا این پیشرفت ها در حوزه اقتصادی حاصل شود. نکته مهم بعدی شعاری که ما داده ایم این است که ما آمده ایم تا در شهر بهتری زندگی کنیم و حاضریم تا با همه گفت وگو کنیم و یک بازی برد-برد برای همه افراد تعریف کنیم.

خواجه نائینی افزود: یک قانونی در مجلس تصویب شد که اگر دستگاه های دولتی و عمومی تایید کنند که به ما بدهکارند ما می توانیم این بدهی ها را با بدهی مان به بانک ها تسویه کنیم. بخش سنتی بدنه شهرداری معتقد بود این قانون پیروز نخواهد بود. برای تحقق مقدمات، گاه لازم بود یک واحد اداری و برجسته طبق این قانون بیاید و اعتراف کند که به اندازه ارزش فلان زمین به ما بدهکار هستند! سخت است که بگویید شما به ما بدهی خود را نداده اید، پس ما برویم و آن جا را پلمب کنیم. در این بین، باید تعاملی شکل می گرفت و در حد اعلی شکل گرفت و خیلی از دستگاه های مختلف آمدند و پایه کار را قبول کردند تا به مدیریت شهری کمک کنند.

وی تشریح کرد: از مهر 96 تا مهر 98، 14 هزار و 150 میلیون تومان تامین اقتصادی شده ایم. 5 هزار و 650 میلیون تومان، درآمدهای عمومی بوده است. 8 هزار و 500 میلیارد تومان تأمین منابع اقتصادی که شامل 4 هزار و 400 میلیون تومان طلبمان از دولت در بخش های ساختمانی بوده است. یک هزار و 400 میلیارد تومان اوراق قطارشهری منتشر کردیم. 150 میلیارد تومن اوراق بافت فرسوده منتشر شد. 300 هزار و 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت اطراف حرم منتشر شد. 500 میلیارد تومان از درآمد اجاره و املاک شهرداری و فروش زمین ها کسب شد و 930 میلیارد تومان، آن 50 درصدی که بابت اوراق باید می گرفتیم، برای اولین بار در سال 96، 530 عدد بود و الان هم 400 عدد دیگر اخذ شد.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: تا به این لحظه خوشبختانه مسئله ای در تامین منابع اقتصادی نداریم. امیدواریم در این دو سال آینده هم این روند روبه رشد را ادامه دهیم. امسال ما تقریباً معادل 80 درصد کل بودجه عمرانی پارسال برای آسفالت هزینه کرده ایم و در هر مکانی که نیاز به تجدید و تعمیر آسفالت بود، انجام داده ایم.

وی افزود: تحقق منابع شهرداری در سال 95، 65 درصد بوده است که ما در سال 97، این رقم را به 168 درصد رسانده ایم که برای اولین بار در تاریخ شهرداری رخ داده است. آخرین باری که بودجه بالای صددرصد تحقق یافته است، سال 88 بوده که 118 درصد بودجه شهرداری محقق شد. در حوزه اقتصادی بالاترین رقم 60 درصد بوده است که این رقم سال گذشته به 89 درصد در زمینه تحقق بودجه اقتصادی افزایش یافته است. رقم درآمد ما در دی ماه سال گذشته، هزار و 500 میلیارد تومان درآمد نقدی بود. امسال در حال حاضر این مقدار درآمد حتی با وجود رکود اقتصادی کشور قابل حصول است.

خواجه نائینی اظهار کرد: در زمینه پشتیبانی برای همکاران و بخش های سیستمی هم فعالیت های خوبی اجرا شده است. عملیات خزانه واحد آغاز شد که طی آن همه درآمدها به یک خزانه واحد فرستاده می شود و همه مخارج از آن جا تامین می شود. برای اولین بار 6 هزار نفر از پرسنل بازنشسته شهرداری در بخش های مختلف و 6 هزار نفر از همسران این افراد را بیمه تکمیلی کرده ایم که تأمین های خوبی هم دارد.

معاون اقتصادی و پشتیبانی شهردار مشهد ادامه داد: سامانه جامع املاک و مستقلات کشور که برای اولین بار شهرداری املاک خود را به صورت مکتوب و مرتب تجمیع شد که این روند حدوداً 6 ماه طول کشید. تا به امروز اطلاعات 13 هزار ملک شهرداری در این سامانه وارد شده است و تعداد اندکی از این املاک بی نشان باقی مانده است که این فعالیت باعث می شود زمینه های فساد کاهش پیدا کند و کارهای سطحی و بدون هماهنگی با نهادهای مستقل کاهش پیدا می کند.

وی اعلام نمود: در بخش اقتصادی هم بیش از 4 هزار میلیارد تومان قرارداد کلان بسته شد. در کل دوران فعالیت شورای شهر اول، دوم، سوم و چهارم به صورت کلی 4 هزار پروژه مسکن ارزان قیمت قرارداد بسته شده بود که 2 هزار تا از آن ها به مرحله نهایی نرسیده بود. 2 هزار تا از آن ها در این دوره به بهره برداری رسید و 3 هزار تا هم تا به الان ما قرارداد بسته ایم. در جاهای مختلف شهر بیش از 10 هزار تا پروژه پارکینگ سازی بسته شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21204

به "تحقق 168 درصدی منابع شهرداری مشهد در سال گذشته، جزئیات چگونگی تهاتر بدهی بانکی با دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق 168 درصدی منابع شهرداری مشهد در سال گذشته، جزئیات چگونگی تهاتر بدهی بانکی با دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید