برنی سندرز خواستار پیوستن مجدد آمریکا به برجام و تبادل نظر با ایران شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از راشاتودی، همزمان با شروع چهارمین گام برجامی ایران و پافشاری جمهوریخواهان آمریکا بر تشدید فشارها علیه تهران، برنی سندرز نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از دولت این کشور خواست که به توافق هسته ای با ایران بازگردد.

برنی سندرز خواستار پیوستن مجدد آمریکا به برجام و تبادل نظر با ایران شد

برنی سندرز در این باره گفت: ما توافقی در دست داشتیم که از برنامه هسته ای ایران جلوگیری می کرد؛ توافقی که ترامپ بی پروایانه آن را نقض کرد. ما باید فوراً به برجام بازگردیم و در خصوص سایر موضوعات منطقه ای با ایران مصاحبه کنیم.

این در حالی است که جو بایدن دیگر نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2020 آمریکا نیز موضعی مشابه با برنی سندرز دارد و خروج از این توافق را اقدامی نابجا می داند.

لازم به ذکر است که سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار اطلاعیه ای از انتقال 2000 کیلوگرم گاز هگزافلوراید UF6 به مجتمع هسته ای فردو در صبح روز چهارشنبه اطلاع داد.

در همین ارتباط، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به شروع چهارمین گام برجامی ایران، مدعی شد: این نخستین بار است که ایران به وضوح تمایل خود برای خروج از برجام را به واسطه اعلام تزریق گاز اورانیوم به یکی از تأسیسات غنی سازی نشان می دهد.

وی در انتها سفری که به چین داشت، این اقدام ایران را جدی توصیف کرد و در ادامه ادعاهای خود اضافه نمود: فکر می کنم اولین بار است که ایران به شیوه ای رک و بی پرده، تصمیم به ترک برجام گرفته و این اقدام به منزله چرخشی بزرگ است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در نخستین واکنش به تصمیم جدید ایران برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، گفت تا زمانی که جمهوری اسلامی به توافق هسته ای پایبند باشد، این اتحادیه نیز به این توافق پایبند است.

دولت آلمان نیز به اعلام گام چهارم برجامی ایران واکنش نشان داد و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان که برای دیداری دیپلماتیک در بوداپست، پایتخت مجارستان به سر می برد، روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مجار خود گفت که این تصمیم تهران برجام را به خطر می اندازد و ایران باید به اجرای تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته ای بازگردد.

ماس در خصوص اعلام راه اندازی سانتریفیوژهای جدید در ایران مدعی شد: ایران سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته ای ساخته است؛ در حالی که این اقدام با توافق هسته ای در تناقض است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به گام چهارم برجامی ایران گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران نتیجه منطقی رکود در حل مسائل مربوط به برجام است. ما گام جدید طرف ایرانی برای کاهش تعهدات داوطلبانه این کشور را پیامد منطقی رکود در حل مسائل مرتبط با پایداری برجام وتامین نتایج مالی اجرای این معامله می دانیم که ایران به آن امیدوار بود.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم به گام چهارم برجامی ایران واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد که مسکو نگران کاهش تعهدات برجامی ایران است و فروپاشی برجام گواه دهنده خیر نیست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 25518

به "برنی سندرز خواستار پیوستن مجدد آمریکا به برجام و تبادل نظر با ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنی سندرز خواستار پیوستن مجدد آمریکا به برجام و تبادل نظر با ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید