اپیدمی کرونا قابل پیشگیری بود؟!

به گزارش مهسان بلاگ، زمانی که دولت ها باید نظام خدمات درمانی خود را برای هجوم بیماران کرونا آماده می کردند، درگیر رقابت جهانی برای خرید لوازم محافظت شخصی و تجهیزات درمانی شدند.

اپیدمی کرونا قابل پیشگیری بود؟!

یک هیئت تحقیق مستقل می گوید جلوگیری از همه گیری دنیای کرونا امکان پذیر بوده است، اما واکنش دیر و ناکافی دولت ها و سازمان بهداشت دنیای به همه گیری کرونا، یک معجون سمی ایجاد نموده بود.

این هیئت را سازمان بهداشت دنیای به درخواست کشور های عضو برای آنالیز دلایل همه گیری کرونا سازمان داده بود.ش

در این گزارش آمده که بسیاری دولت ها با بی تفاوتی با همه گیری برخورد کردند و فرصت گران بهای فوریه 2020 را برای مهار شیوع از دست دادند. این گزارش می گوید سازمان بهداشت دنیای هم باید زودتر شرایط اضطراری بین المللی اعلام می کرد.

نویسندگان گزارش هشدار داده اند که بدون تغییر اساسی در رویکرد کنونی به شیوع امراض، دنیایان با خطر همه گیری های دیگر مواجهند. تا به امروز بیش از 3.3 میلیون نفر در دنیا به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

در حالی که ایالات متحده و کشور های اروپایی به تدریج محدودیت های کرونا را کم می نمایند و زندگی را به حالت عادی باز می گردانند، شیوع این ویروس در مناطقی از آسیا همچنان کشتار می نماید. بخصوص در هند رکورد های ابتلا و مرگ شکسته می شوند و سراسر این کشور با کمبود امکانات از جمله اکسیژ دست به گریبان است. بیماری در کشور های همسایه هند مانند نپال هم رو به توسعه است.

هیئت تحقیق در گزارش خود با اسم بیایید کاری کنیم این آخرین همه گیری دنیای باشد گفته هدف از تحقیق یافتن عوامل مرگ بیش از 3.3 میلیون نفر و ابتلای بیش از 159 میلیون نفر بوده است. ریاست مشترک این گروه تحقیق به عهده هلن کلارک نخست وزیر سابق نیوزیلند و اِلِن جانسون سیرلیف، رئیس جمهوری سابق لیبریا بود.

خانم سیرلیف به خبرنگاران گفت قطعا امکانش بود که از شرایطی که امروز در آن هستیم جلوگیری گردد چرا که این شرایط ناشی از مجموعه ای از ضعف ها، کندی در واکنش و تاخیر در آمادگی برای برخورد با این بیماری است.

این هیئت استدلال نموده است که کمیته اضطراری سازمان بهداشت دنیای می بایست یک هفته زودتر شیوع بیماری در چین را شرایط اضطراری دنیای اعلام می کرد، یعنی این کار باید در اولین جلسه این سازمان در روز 22 ژانویه اتخاذ می شد و به جلسه 30 ژانویه 2020 موکول نمی شد.

اعضای این گروه تحقیق گفته اند که مقررات سازمان بهداشت دنیای که محدودیت سفر باید آخرین راهکار برای مقابله با بیماری های واگیردار باشد یکی از عوامل دست وپاگیر در جلوگیری از توسعه این بیماری بوده است.

هلن کلارک رئیس مشترک هیئت تحقیق هم گفت یک سازمان بهداشت دنیای قدرتمند برای حفظ بهداشت دنیایان ضرورت حیاتی دارد: اگر محدودیت سفر بین کشور ها با سرعت و گستردگی بیشتری اعمال می شد شیوع دنیای این بیماری بهتر مهار می شد و این موضوع هنوز هم مهم است.

دولت های اروپا و ایالات متحده هم تمامی ماه فوریه را از دست دادند و تنها زمانی دست به کار شدند که بیمارستان ها و بخش های مراقبت ویژه پر شده بودند.

در این گزارش آمده است زمانی که دولت ها باید نظام خدمات درمانی خود را برای هجوم بیماران کرونا آماده می کردند، درگیر رقابت دنیای برای خرید لوازم محافظت شخصی و تجهیزات درمانی شدند.

این گزارش برای جلوگیری از شیوع فاجعه بار یک بیماری دیگر اصلاحات اساسی زیر را پیشنهاد نموده است:

سازمان بهداشت دنیای باید یک شورای دنیای برای نظارت بر خطر های بهداشتی تشکیل دهد که توانایی و اختیار لازم را برای به چالش کشیدن کشور های عضو داشته باشد.

باید یک سیستم نظارتی برای زیر نظر دریافت شیوع بیماری ها ایجاد گردد که بتواند اطلاعات خود را بدون احتیاج به تایید کشور های درگیر منتشر کند.

واکسن باید به اسم محصول اجتماعی طبقه بندی گردد و یک مرکز تأمین اقتصادی برای واکسیناسیون بیماری های همه گیر ایجاد گردد.

چشمگیرترین نکته گزارش این است که همه گیری دنیای کرونا را لحظه چرنوبیل قرن بیست و یکم خوانده و گفته دولت ها در ماه فوریه سال 2020، زمانی که این ویروس داشت دنیا را تسخیر می کرد، زمان ارزشمندی را از دست دادند.

این هیئت خواهان ایجاد فرآیند ها و ساختار های بهتر برای شناسایی عوامل بیماری زا شده و بودجه بیشتر برای سازمان بهداشت دنیای و تقویت و افزایش اختیار آن را توصیه می نماید.

همه کشورها، پس از بدترین ضربه به اقتصاد دنیا از زمان جنگ دنیای دوم، هم نظر هستند که دیگر نباید چنین چیزی تکرار گردد. اما وقتی بیشتر دولت ها اقدامتشان فقط در پیشبرد منافع ملی است آیا اصلاحات معنی دار دنیای امکان پذیر خواهد بود؟

به اسم مثال، این هیئت از کشور های ثروتمند خواسته تا ماه سپتامبر یک میلیارد واحد واکسن کرونا به کشور های دیگر بدهند، اما بسیاری از این کشور ها که ذخیره عظیم واکسن دارند تمایلی به قبول این توصیه نشان نداده اند. موارد مهم دیگری هم هست که این هیئت به آن ها نپرداخته و توصیه ای ننموده که مهمترین آن ارتباط با حیوانات وحشی به اسم عامل انتقال بیماری ها به انسان است.

دانشمندان می گویند ویروس کرونا از خفاش به یک ناقل واسط که هنوز تعیین نیست منتقل شده و از آن به انسان سرایت نموده است.

به گفته کارشناسان تخریب گسترده زیستگاه های حیوانات وحشی، انسان را در تماس دائم و نزدیک با آن ها قرار داده و احتمال انتقال بیماری های عفونی این حیوانات وبه جمعیت های انسانی را افزایش داده است.

منبع: ایندیپندنت

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: فرادید
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89601

به "اپیدمی کرونا قابل پیشگیری بود؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپیدمی کرونا قابل پیشگیری بود؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید