انسان هایی که عقاید افراطی دارند، در معادلات پیچیده مغزی ناتوانند

به گزارش مهسان بلاگ، افراد یا مغز هایی که پردازش یا برنامه ریزیِ اقدامات پیچیدۀ متوالی برایشان کار دشواری است، بیشتر از سایرین محتمل است که در دام ایدئولوژی های افراطی یا ایدئولوژی های اقتدارگرا که دنیا را ساده سازی می نمایند، گرفتار شوند.

انسان هایی که عقاید افراطی دارند، در معادلات پیچیده مغزی ناتوانند

بر طبق نتایج یک پژوهش مغز ما سرنخ هایی از ایدئولوژی هایی که ما برای زندگی انتخاب می کنیم را نشان می دهد. بر اساس این یافته ها افرادی که نگرش های افراطی شان را محکم چسبیده اند، معمولاً در انجام تکالیف پیچیدۀ ذهنی ضعیف عمل می نمایند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، محققان از دانشگاه کمبریج کوشش کردند تا ارزیابی نمایند که آیا قدرتِ شناختی - تفاوت در ادراک و پردازش اطلاعات - فارغ از اثرات عوامل سنتی جمعیت شناختی مانند سن، نژاد و جنسیت، به دنیا بینی های ایدئولوژیکی مانند باور های متعصبانه، ملی گرایانه و سیاسی شکل می دهد یا خیر؟

در این پژوهش که در امتداد پژوهش های پیشین انجام شد، بیش از 330 مشارکت نماینده بین سنین 22 تا 63 سال که در آمریکا ساکن بودند، مشارکت کردند. این مشارکت نمایندگان در معرض چندین آزمون شامل 37 تکلیف برای سنجش توانمندی عصب-روان شناختی و 22 پیمایش درباره ویژگی های شخصیتی، قرار گرفتند. این آزمون ها دو هفته به طول انجامید.

تکالیفی که به مشارکت نمایندگان محول می شد طوری طراحی شده بوند که بار عاطفی و سیاسی نداشته و خنثی باشند. برای مثال، این تکالیف شامل به خاطر سپردن اشکال تصویری بود. سپس محققان از مدل های کامپیوتری برای استخراج اطلاعات از داده هایی استفاده کردند که مربوط به ادراک و یادگیریِ مشارکت نمایندگان و توانایی آن ها در انجام فرایند های پیچیده و راهبردیِ ذهنی بودند.

برطبق نتایج نهایی این پژوهش که در نشریه فیلوسوفیکال ترنسکشنز در انجمن سلطنتی بی منتشر شد، محققان دریافتند نگرش های ایدئولوژیکی ما توانایی ما در تصمیم گیری های شناختی را منعکس می نماید.

نویسنده ارشد این پژوهش دکتر لئور زمیگراد از گروه روان شناسی دانشگاه کمبریج گفت: یکی از اصلی ترین یافته های این پژوهش این بود که افرادی که گرایش های افراطی داشتند به دنیا در قالب واژگان سیاه و سفید می اندیشیدند و برای انجام تکالیفِ بسیار پیچیده که احتیاج به مراحل ظریف ذهنی داشت نیز مشکل داشتند.

او می گوید: افراد یا مغز هایی که پردازش یا برنامه ریزیِ اقدامات پیچیدۀ متوالی برایشان کار دشواری است، بیشتر از سایرین محتمل است که در دام ایدئولوژی های افراطی یا ایدئولوژی های اقتدارگرا که دنیا را ساده سازی می نمایند، گرفتار شوند.

او می گوید یکی دیگر از ویژگی های افرادی که به افراطی گری گرایش دارند ظاهراً این است که آن ها در کنترل و متعادل نگه داشتنِ احساسات خود خوب عمل نمی نمایند که به این معنی است که آن ها بسیار تکانشی هستند و به دنبال تجربه هایی هستند که احساسات شدید را تحریک می نماید. این به ما یاری می نماید بتوانیم کسانی که به انجام اعمال خشونت آمیز علیه افراد بی گناه تمایل دارند را بشناسیم.

نویسندگان این پژوهش دریافتند افرادِ مستعد جزم اندیشی - کسانی که در راه و روش خود گیر نموده اند و در برابر شواهدِ معتبر هم مقاومت می نمایند - در حقیقت کسانی هستند که با پردازش شواهد حتی در سطح ادراکی مشکل دارند.

زمیگراد می گوید: برای مثال وقتی که [به عنوان بخشی از یک آزمون عصب-روان شناختی]از این افراد خواسته شد که بگویند نقطه ها به سمت راست حرکت می نمایند یا چپ، آن ها مدت زیادی طول کشید تا اطلاعات را پردازش و دراین باره که نقطه ها به کدام سمت حرکت می نمایند تصمیم گیری نمایند.

در یکی از آزمون های شناختی از مشارکت نمایندگان خواسته شد که در سریع ترین و درست ترین حالت ممکن پاسخ دهند. افرادی که به سمت سیاست های محافظه کارانه و سنتی گرایش داشتند استراتژی های آهسته تر و باثبات تر را انتخاب می کردند، اما کسانی که گرایش های سیاسی لیبرال داشتند، خیلی سریع تر و چابک تر و با رویکردی کمتر دقیق پاسخ می دادند.

زمیگراد می گوید: این یافته ها بسیار جالب است، زیرا محافظه کاری در واقع معادل احتیاط است. ما می بینیم که - در پایین ترین سطوح مطالعات عصب-روانش شناختی - افرادی که دیدگاه های سیاسی محافظه کارانه دارند در مواجهه با هر محرکی با احتیاط بالا برخورد می نمایند. ای مطالعه که با نگاهی به 16 نوع خاستگاه ایدئولوژیکی متفاوت انجام شد می تواند دلالت های عمیقی برای شناسایی و حمایت از افرادی داشته باشد که در طیف های سیاسی و مذهبی در مقابل افراطی گری آسیب پذیر هستند.

منبع: The Guardian

ترجمه: سایت خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرادید
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 78708

به "انسان هایی که عقاید افراطی دارند، در معادلات پیچیده مغزی ناتوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان هایی که عقاید افراطی دارند، در معادلات پیچیده مغزی ناتوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید