آشنایی با مفهوم پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی

به گزارش مهسان بلاگ، به طور کلی، مفاهیم برندینگ و برند شخصی با یکدیگر متفاوت هستند. در حقیقت، می توان گفت که دست یابی به برند شخصی هدفی برای هر یک از افراد بوده و برندینگ شخصی، فرآیند یا استراتژی دست یابی به این هدف است. در ادامه، قصد داریم تا به طور دقیق تر هر یک از مفاهیم برندینگ شخصی و پرسونال برند را تشریح نموده و سپس اهمیت آن را در موفقیت افراد مورد آنالیز قرار دهیم. همچنین چند تکنیک مهم برای دست یابی به برند شخصی مطلوب را بیان می کنیم.

آشنایی با مفهوم پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی

برند شخصی یا پرسونال برند چیست؟

برند شخصی به درک یا احساس کلی افراد در خصوص شخص مد نظر اشاره دارد که بر اساس تجربه، تخصص، شایستگی ها، اقدامات، نگرش یا دستاوردهای او در جامعه، صنعت یا بازار حوزه فعالیتش به وجود آمده است. در واقع، برند شخصی هر یک از اشخاص حقیقی موجب تمایز آن ها از سایرین می شود.

پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی چیست؟

برندسازی شخصی به فرآیند کوشش مطلعانه و عمدی افراد برای ایجاد تأثیر مثبت روی احساس، درک و برداشت اطرافیان اشاره دارد. در حقیقت، فعالیت هایی همچون کوشش برای ارتقاء شغلی، افزایش اعتبار شخصیتی در میان اطرافیان یا ارائه بعضی ویژگی های متمایز نسب به رقبا از جمله کارهای مرتبط با برندینگ شخصی هستند. در نهایت، کوشش برای برندینگ شخصی موجب می شود تا هر یک از افراد در حوزه فعالیت خود به فردی حرفه ای مبدل شده و قابلیت تأثیرگذاری روی سایرین داشته باشند. با توجه به آن چه که اشاره شد، به طور خلاصه داریم:

  • برند شخصی تصویری است که در ذهن اطرافیان از شخص مد نظر جای دارد. حال آن که برندینگ شخصی فرآیند برقراری ارتباط با سایرین و ارائه ارزش های خود به آنان است.
  • برند شخصی چیزی است که دیگران در خصوص شما و نگرشتان به زندگی می گویند. برندینگ شخصی به فرآیندی اشاره دارد که به وسیله آن ویژگی ها و نقاط قوت خود را به اطرافیان ارائه می کنید.

چرا به برند شخصی احتیاج داریم؟

همان طور که اشاره شد، به کارگیری برند شخصی در شغل حرفه ای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت، با دخالت دادن برند شخصی در حوزه فعالیت یا کسب وکار شخصی خودتان می توانید تأثیر مثبتی روی مخاطبین و سایر مشتریان بالقوه کسب وکارتان بگذارید. همچنین با برندینگ شخصی می توانید تصویری مطلوب در رابطه با دیدگاه ها، نگرش، نقاط قوت، احساس و رفتارتان در ذهن و قلب اطرافیان بسازید!

از سوی دیگر، برندینگ شخصی به اطرافیان یاری می نماید تا فرد مورد نظر خود را به خوبی شناخته و از ویژگی های شخصیتی او مطلع باشند. در چنین شرایطی، به راحتی می توانند به وی اعتماد نموده و ارتباط خوبی با او برقرار نمایند. حتی تمامی افرادی که تا به امروز با شخص مورد نظر خود دیدار حضوری نداشته اند، می توانند به وسیله بر پایه برند شخصی معتبر وی به او اعتماد نمایند.

مزایای برندینگ شخصی در هنگام انتخابات نیز بسیار مشهود است. به طور مثال، بسیاری از مردم در انتخاب فرد مورد نظر خود برند شخصی فرد و میزان شناختشان از او را مد نظر قرار می دهند و این در حالی است که توجه کمتری به عقاید و نظرات سیاسی فرد دارند!

بیشتر بخوانید: فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟

چرا برندینگ شخصی مهم است؟

همان طور که اشاره شد، چنانچه قصد دارید تا به فردی تأثیرگذار مبدل شوید، احتیاج است تا برند شخصی منحصر به خودتان را داشته باشید. در حقیقت، برند شخصی به شما یاری می نماید تا از تمامی افراد و اطرافیانتان متمایز شوید. به علاوه، با به کارگیری برند شخصی می توانید دانش و مهارت های خودتان در حوزه تخصصی مربوطه را به افراد، گروه یا سازمان مورد نظر ارائه کنید.

از سوی دیگر، برند شخصی موجب می شود تا در ذهن و فکر اطرافیان با ویژگی ها، نگرش، طرز رفتار و گفتار منحصربه فردتان ماندگار شوید! امروزه بسیاری از افراد (در حدود 84 درصد آنان) به برندهای تبلیغاتی اعتماد کمی دارند. با این حال بسیاری از کاربران و مشتریان می توانند به کسب وکارها و کسانی اعتماد نمایند که نسبت به برند شخصی آنان شناخت خوبی دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مطالعه مطلب 8 راه موثر برای ایجاد اعتماد به برند در میان مشتریان را پیشنهاد می کنیم.

در چنین شرایطی، می توان گفت که برندینگ شخصی در فرایند بازاریابی و موفقیت کسب وکار نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. حال با توجه به آن چه که مطرح شد، می توان نحوه تأثیرگذاری و دلایل موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی کسب وکارهای مختلف را توجیه کرد.

همچنین امروزه بسیاری از صاحبان کسب وکار سعی می نمایند تا برند شخصی خود را از برند تجاری کسب وکارشان جدا نمایند. البته بدیهی است که این موضوع در رابطه با کسب وکارهای کوچک ساده است؛ به طوری که نمی توان تمایز زیادی مابین یک تاجر ساده و شغلش قائل شد. با این حال، این امر در کسب وکارهای عظیم تر تا حدودی سخت به نظر می رسد.

به هر حال اشخاص بسیاری را می توان نام برد که به خوبی توانسته اند برند شخصی خود را از برند تجاری کسب وکارشان متمایز نمایند. برای مثال، استیو جابز و ایلون ماسک دو فردی هستند که از برند شخصی قدرتمندی برخوردار بوده و نسبت به برندهای تجاری کسب وکارشان از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده اند! در حقیقت، این موضوع کاملاً منطقی به نظر می رسد، چرا که صاحبان کسب وکار و مدیران مربوطه پیش از راه اندازی کسب وکار و اعلام پیغام تجاری شرکت خود، باید بتوانند با مخاطبین هدفشان ارتباط مناسبی برقرار نمایند.

چه نکات مهمی در فرآیند برندینگ شخصی باید مد نظر قرار داده شوند؟

نکته مهم در برندینگ شخصی این است که پرسونال برند تنها در صورتی می تواند برای افراد مختلف مفید واقع شود که شناخت خوبی نسبت به خود و ویژگی های شخصیتی شان داشته باشند؛ این در حالی است که بسیاری از افراد معمولاً از این موضوع مطلع نبوده، شناختی نسبت به خودشان ندارند و در بهترین حالت به جای توصیف خودشان، از ویژگی های شخصیتی فردی صحبت می نمایند که تمایل به تبدیل شدن به چنین فردی دارند!

بنابراین اگر هدف نهایی شما برای برندینگ شخصی بهبود عملکرد شغلی و افزایش فروش است، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبین هدف خود و احتیاجهای آنان را می شناسید. در حقیقت، هدف از برندینگ شخصی در این مورد تطبیق برند شخصی با احتیاجها، خواسته ها و تقاضای مشتریان هدف است.

به عبارت دیگر، در چنین شرایطی شما به عنوان فردی فعال در حوزه کسب وکار باید سعی کنید تا از نامی نیک در میان مخاطبین برخوردار باشید. همچنین به منظور دست یابی به موفقیت احتیاج است تا به فردی مبدل شوید که به درخواست های مخاطبین و مشتریان بالقوه خود اهمیت می دهد.

به علاوه، بخش مهمی از فرآیند برندسازی شخصی این است که مسائل، احتیاجها و درخواست های مشتریان را درک نموده و با چنین مسائلی همچون مسائل شخصی خود برخورد کنید. با این تفاوت که اطمینان حاصل کنید که از راه چاره مسائل مربوطه مطلع بوده و قصد دارید تا برای رفع مسائل پیش روی مشتریان خود کوشش کنید. در چنین شرایطی، مخاطبین به برند شخصی شما و کسب وکارتان اعتماد نموده و می دانند که هدفتان از تبلیغ یا فروش چیزی صرفاً دست یابی به سود مادی نیست!

از سوی دیگر، نمی توان تأثیر شبکه های اجتماعی را در زندگی روزمره افراد نادیده گرفت. به عبارت بهتر، بخشی از فرآیند برندینگ شخصی نیز به فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی بستگی داشته و نحوه برخورد، آداب معاشرت با سایرین و افرادی که دنبال می کنید هم در برند شخصی شما تأثیرگذار هستند.

چرا حفظ ثبات در برندینگ شخصی مهم است؟

از جمله نکات مهم در برندسازی شخصی این است که همیشه تصویری پایدار از خود برای سایرین ارائه کنید. البته این موضوع بدین معنا نیست که همیشه کوشش کنید تا رفتارتان با تصور ذهنی دیگران از شما همخوانی داشته باشد. گرچه این امر از اهمیت بالایی برخوردار است اما این موضوع به فاکتورهای تأثیرگذار در برند تجاری نیز مربوط می شود.

به عنوان یک مثال واقعی، برای حفظ ثبات در برندینگ شخصی احتیاج است تا مثلاً از طرح رنگ و فونت های یکسانی در تمامی ابعاد زندگی شخصی، اکانت های اجتماعی، وبلاگ شخصی، شبکه های اجتماعی کسب وکار خود، وب سایت شرکت، کارت های ویزیت و غیره بهره ببرید.

در چنین شرایطی، بعضی افراد برای حفظ ثبات در برند شخصی خود حتی به مواردی همچون لوازم مورد استفاده در منزل، ایمیل ها، بروشورهای تبلیغاتی و غیره نیز دقت می نمایند تا با ویژگی های برندی شخصی شان مطابقت داشته باشند. همچنین ممکن است تا جایی پیش بفرایند که خودرویی متناسب با طرح رنگ های مورد علاقه خود انتخاب نمایند یا تِم مشخصی برای لباس های خود در مراسم های رسمی و مهمانی ها داشته باشند!

بیشتر بخوانید: رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟

کارهایی متناسب با برند شخصی خودتان انجام دهید

همان طور که اشاره شد، راز موفقیت در برندینگ شخصی حفظ ثبات در ارائه تصویری پایدار از برند شخصی در ذهن اطرافیان، مخاطبان و مشتریان است. در حقیقت، موضوع پایداری در برند شخصی موجب می شود تا دیگران رفتارهای متفاوتی در روبروه با کارهای یکسان دو فرد متفاوت داشته باشند. به عبارت بهتر، انجام بعضی کارها توسط یک فرد ممکن است بسیار شوکه نماینده باشد؛ حال آن که انجام همان کار توسط فردی دیگر کامل مورد انتظار به نظر برسد!

برای مثال، تصور کنید که خبری نظیر معتاد شدن یک سیاستمدار برجسته را شنیده اید. آیا از شنیدن این خبر شوکه نمی شوید؟ در حقیقت، بروز چنین رفتاری از یک سیاستمدار برجسته مطابق با ویژگی های مرتبط با برند شخصی وی نیست. همچنین این موضوع به احتمال زیاد تأثیری منفی روی شغل حرفه ای او خواهد داشت و موجب شوکه شدن سایرین هم می شود. حال آن که ممکن است همین خبر در خصوص گروه دیگری از مردم کاملاً مورد انتظار بوده و حتی منجر به افزایش شهرت آنان نیز شود!

البته لازم به یادآوری است که افراد فعال در کسب وکارهای کوچک احتیاجی به اعمال چنین حساسیت های شدیدی روی برند شخصی ندارند. با این حال، باز هم باید به روشی عمل نمایند که با تصویر درک شده از آنان در ذهن مردم مطابقت داشته باشد. بنابراین توجه داشته باشید که اگر خود را دلسوز و علاقه مند به مشتریان نشان می دهید، بسیار مهم است که به شکایات آن ها گوش فرا دهید. همچنین کوشش کنید تا تمام مسائل احتمالی مشتریان در ارتباط با محصول یا سرویس کسب وکارتان را رفع کنید.

بیشتر بخوانید: تصویر برند چیست و چگونه به یک کسب و کار یاری می نماید؟

از جمله مهم ترین نکات شخصیتی در ارتباط با برندینگ شخصی این است که سعی کنید تا رفتاری واقعی داشته و خودتان باشید. در این صورت برند شخصی معتبری خواهید داشت. البته برای برخورداری از برندی مطابق با تصورات ذهنی مخاطبین هدف ممکن است نادیده دریافت بعضی ناهنجاری های رفتاری کوچک و کوشش برای رفع آن امکان پذیر باشد.

با این حال نمی توانید برای خودتان شخصیتی جعلی درست نموده و رفتاری متناقض با واقعیت وجودی خود داشته باشید؛ چرا که رفتارهای غیر واقعی یا نگرشی دروغین به راحتی قابل تشخیص بوده و در این صورت از برند شخصی نامعتبری برخوردار خواهید بود! به بیان دیگر، برند شخصی آن چیزی است که دیگران در خصوص شما و پشت سرتان می گویند. حال اگر سایرین به رفتار، گفتار و دیدگاه های شما اعتماد نداشته باشند، با برند شخصی بسیار نامعتبری روبرو می شوید.

معرفی چند تکنیک کاربردی برای برندینگ شخصی

برای موفقیت در برندسازی شخصی احتیاج نیست تا تمام تمرکز خود را روی دنیای مجازی بگذارید. در حقیقت، برای ایجاد برند شخصی معتبر باید تمام مکان هایی را مد نظر قرار دهید که ممکن است با مخاطبین یا مشتریانتان روبرو شوید. بنابراین می توان گفت که برای برندینگ شخصی کارت های ویزیت قدیمی به اندازه صفحات اجتماعی شخصی یا شبکه های اجتماعی کسب وکار مربوطه مهم هستند. در چنین شرایطی می توانید کارت های ویزیت شخصی یا کارت های تجاری کسب وکارتان را به همراه داشته و در صورت بروز فرصت مناسب آن ها را میان مخاطبین هدف خود پخش کنید.

البته به خاطر داشته باشید که در تمامی موارد فوق ویژگی هایی یکسان و پایداری از برند شخصی خود را اعمال کنید. به عبارت بهتر، برای حفظ ثبات در برندینگ شخصی سعی کنید تا در زندگی خصوصی یا هنگام حضور در محافل عمومی هم ویژگی های ظاهری و شخصیتی مرتبط با برند شخصی خود را رعایت کنید.

جمع بندی

در این مقاله به تشریح تفاوت های برندینگ شخصی و برند شخصی پرداخته و برای هر یک تعریف جامعی ارائه دادیم. همچنین اهمیت برندسازی شخصی را تشریح نموده و گفتیم که چگونه می توان از برند شخصی معتبری در میان اطرافیان برخوردار بود. همچنین به آنالیز اهمیت برندینگ شخصی در موفقیت کسب وکار پرداخته و از این نظر دلایل موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ را در بازاریابی محصولات کسب وکارهای مختلف تشریح کردیم. در نهایت، چند تکنیک کاربردی برای دست یابی به برند شخصی مورد نظر خود ارائه دادیم. با به کارگیری نکات مطرح شده در این مقاله می توانید تصویری دلخواه از ویژگی های شخصیتی خود در ذهن مخاطبین مد نظر ساخته و به برند شخصی مورد نظرتان دست یابید. یکی از مهم ترین موضوعات در هر نوع برندسازی، تصویر برند است. پیشنهاد می کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر، با مفهوم تصویر برند و چگونگی تأثیر آن بر روی یک کسب و کار نیز آشنا شوید. در خاتمه، لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با اهمیت برندسازی شخصی در زندگی واقعی، کسب وکار شخصی و سایر جنبه های شخصیتی افراد با ما و کاربران در میان بگذارید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 61109

به "آشنایی با مفهوم پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مفهوم پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید