آشنایی با اقامتگاه های بوم گردی

به گزارش مهسان بلاگ، اقامتگاه های بوم گردی در چندین سال اخیر هواداران زیادی پیدا نموده، تجربه زندگی در میان مردم بومی یک منطقه می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

آشنایی با اقامتگاه های بوم گردی

بوم گردی یا اکوتوریسم در تعریف خلاصه یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند. بوم گردی، واژه پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است؛ سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم ، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه گردشگری خاصی می گردد. در این مطلب نگاهی به اقامتگاه های بوم گردی و صندلی آن ها در ایران می اندازیم.

اتاق یکی از اقامتگاه های بوم گردی

الزامات و شرایط عمومی اقامتگاه های بوم گردی

  • کلیه اقامتگاه های بم گردی ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی که تضمین کننده ایمنی ساکنان ساختمان ها هستند ، با استفاده از مصالح بومی و با بهره بردن از حداکثر دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود احداث شده و در طی مدت بهره برداری و توسعه اقامت گاه این شرایط بایستی تداوم داشته باشد.
  • طراحی داخلی و خارجی کلیه اقامتگاه های بوم گردی باید با رویکرد بهره برداری از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی انجام شده تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم گردد.
  • در کلیه اقامتگاه های بوم گردی طرح های مشخصی در مورد مدیریت و بازیافت پسماندها و استفاده بهینه از پسابها به اجرا در آیند، وجود اقاتگاه های بوم گردی نباید در هیج شرایطی به آلودگی زیست محیطی بستر پیرامون خود منتهی گردد.
  • کلیه شیرآلات اقامتگاه های بوم گردی باید از انواعی انتخاب گردد که کاهش مصرف آب را به دنبال داشته باشند.

یکی از گردشگران خارجی در بومخانه ایرانی

  • نورپردازی اقامت گاه های بوم گردی باید ضمن تامین روشنایی مورد احتیاج گردشگران ، حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی داشته و حداقل آلودگی نوری را در منطقه ایجاد نماید.
  • سیستم گرمایش و سرمایش اقامتگاه های بوم گردی باید ضمن تامین رفاه مسافران حداقل تاثیر منفی را بر محیط زیست منطقه داشته باشد و با رعایت اصول معماری بومی و دانش فنی روز ، میزان نشت حرارتی در اقامت گاه های بوم گردی به کمترین حد ممکن برسد.
  • استفاده از پوشاک بومی ضمن رعایت اصول بهداشتی و ایمنی برای کلیه کارمندان اقامتگاه های بوم گردی و همچنین رعایت اصول بهداشتی و پاکیزگی کلیه فضاهای اقامتگاه های بوم گردی براساس استاندارد های و ظوابط الزامی است.
  • کلیه اقامت کاه های بوم گردی موظفند ضمن رعایت ذائقه گردشگران، خوراک و نوشیدنی های بومی را با استفاده از سفره آرایی بومی و رعایت اصول بهداشتی به گردشگران ارائه کنند.
  • حضور راهنمایان و بلدهای محلی و فراهم نمودن فرصت بازدیدی از سیمای طبیعی و بستر فرهنگی پیرامون اقامتگاه های بوم گردی توسط راهنمایان مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کلیه اقامتگاه های بوم گردی الزامی است.
  • با توجه به قرار دریافت اقامتگاه های بوم گردی در محیط های طبیعی و به دور از مراکز امدادی ، لازم است کلیه اقامتگاه های ضمن شناساییی مخاطرات و حوادث مرتبط با فعالیت خود و ارائه آن به مراجع صدور مجوز طی گزارشاتی که هر دو سال یک بار مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، اقدامات لازم را در مورد مدیریت حوادث در محدوده جغرافیایی فعالیت خود (از جمله تعامل با نهادهای محلی امدادی ، تامین تجهیزات امدادی در حد احتیاج و مطابق گزارش مذکور و ..) به انجام برسانند و همجنین کارمندن ملزم به اخذ گواهینامه معتبر یاری های اولیه و امداد از مراجع ذیصلاح هستند.

نمای داخلی یکی از اقامتگاه های بوم گردی

تفاوت اقامتگاه های بوم گردی با هتل و مهمانپذیر

اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت های گردشگری، ساختار محیطی بوم گرا، ساختار مالکیت و مدیریت خانوادگی و مشارکت جامعه بومی و در نهایت داشتن ساختارهای مناسب زیربنایی گردشگری، که ارکان و هسته های اصلی یک اقامتگاه است، آن را از دیگر الگوهای اقامتی مانند هتل ها و مهمان پذیرها متمایز می کنند. خدمات قابل ارائه در این واحدها باید همه خدمات رنگ سنت داشته باشد.

صندوقچه های قدیمی بجای قفسه های کتاب و لباس، جاجیم و گلیم بجای فرش و موکت، غذاهای محلی، شب نشینی دور آتش بجای تماشای تلویزیون، دوشیدن شیر گاو، پختن نان و غیره از جاذبه های این محلها می باشد. هر چقدر سنتی تر باشید و ابداعات نوستالوژیک داشته باشید توفیق بیشتری در جذب مخاطبان خاص خواهید داشت. همچنین می توان فعالیت های طبیعت گردی مکمل مانند بیابان گردی، جنگل نوردی و گردشگری نجومی را نیز ترکیب کرده و خدمات کاملی را به مسافران ارائه داد.

نمای داخلی یکی از اقامتگاه های بوم گردی ایران

انواع اقامتگاه های بوم گردی

بر اساس ضوابط تعریف شده این اقامتگاه ها به سه درجه تقسیم شده است. اقامتگاه هایی که تجهیزات و خدماتی بیش از حد ضوابط لازم را برای درجه بندی مصوب ارایه کنند و یا برای توسعه پایدار گردشگری اقدامات شاخصی انجام دهند طبقه ممتاز معین می شوند. در مشخصات این اقامتگاه ها ضمن معین ظرفیت واحدهای اقامتی برای هر یک از درجه ها اعلام شده است که در تمام اقامتگاه های بوم گردی باید طرح های مشخصی درباره مدیریت و بازیافت پسماندها و استفاده بهینه از پسابها به اجرا درآید.

سابقه اقامتگاه های بوم گردی در ایران

از یک دهه قبل واحدهای بوم گردی در بعضی مناطق کشور به خصوص در استان اصفهان تشکیل شده که در آن موقع این واحدها بصورت امروز دارای شناسنامه نبودند. در دوسال گذشته ضوابط تشکیل این واحدها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تدوین گشته و از آن موقع ایجاد واحدهای بوم گردی شدت گرفته و در حال حاضر بیشتر از 50 واحد ثبت شده با این عنوان به فعالیت مشغول می باشند. مکان اجرای طرح روستاها و مناطق نمونه گردشگری، کویرها و مناطق جنگلی و همه روستاهای کشور که دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و رفاهی می باشند گزینه مناسبی برای راه اندازی اقامت بوم گردی می باشند.

لباس و وسایل سنتی در یکی از اقامتگاه های بوم گردی

استان اصفهان رکورددار اقامتگاه های بوم گردی

در حال حاضر بیش از 536 اقامتگاه های بوم گردی در سراسر ایران دایر است. استان اصفهان با 130 اقامتگاه بوم گردی دارای بیشترین اقامتگاه است استانهای قم، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویر احمد هر کدام تنها یک اقامتگاه و استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، مرکزی، هرمزگان و همدان دو اقامتگاه بومی دارند.

پیشنهاد خبرنگاران

سعی کنید حداقل یکبار هم که شده در سفرهای خود چند روزی را در یکی از اقامتگاه های بومی بگذرانید. به طور قطع تجربه ماندن در یک اقامتگاه بوم گردی بسیار متفاوت و هیجان انگیز خواهد بود.

گروه گردشگری خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 68854

به "آشنایی با اقامتگاه های بوم گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اقامتگاه های بوم گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید